Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 3932 ggr
Kezia
1

Hittad liten kanin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hittade vi en liten kanin ensam i ett parkområde nära en pendeltågstation i Stockholm. Han kom fram till oss efter en stund och verkade vara en tamkanin som rymt eller någon släppt ut :O

Först gick vi till polisen för att anmäla att vi hittat den, men polisen sa att det var en vildkanin (?) och brydde sig inte om anmälan.

Vi bestämde oss att ta hand om kaninen som vår och har nu skaffat alla tillbehör för att kunna ha den hemma :) Jag har tidigare haft chinchillor i flera år så har endel tidigare erfarenhet av gnagare, dock vet jag att det är mycket olikheter gällande dessa två typer av gnagare.

Jag är tacksam för alla råd jag kan få om hur jag på bästa sätt kan ta hand om min nya vän! Men först och främst vill jag fråga.. Detta är väl för i sjuttsingen ingen vildkanin? Han är vit, liten och jättefin :) Ser ut som en dvärgkanin tycker jag, men kan som sagt inte mycket om kaniner… Så berätta gärna för mig ni som vet ;)

Friheten
0

Vart i stockholm?
Vet områden där det vimmlar av vildkaniner.
Vet oxå att dessa drabbade områden sänkte antalet kaniner pga alla utländska arbetare i sommras, england,polen,holland. Dom åt upp dom helt enkelt.

Så det är mycket väl en vildkanin. Många verkar tama,

Kezia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ehm.. Tycker inte det där verkar som ett särskilt seriöst svar..

Här har vi en bild hittad från nätet på en uppfödd tam dvärgkanin. Den ser nästan identisk ut.

Och att polska bärplockare skulle käka upp kaniner.. Jo tjenare..

Kezia
0

Seriöst att människor inte har nåt bättre för sig än att TROLLA.. Jag är väl för fasen inte dum i huvudet… I knows the internetz.

Friheten
0

Det är seriöst.
Har en kontakt som dagligen sett det med egna ögon. Och det va inte bärplockare. Utan asfaltsarbetare, att folk äter kanin är inte konstigt. Vi kan att det här på pm om du inte tror mig.

MarHai
0

Förlåt men… hahahahahahaha! :D Gud vad jag skrattade när jag läste det. Är du säker? Vet att vildkaninerna i stockholm har blivit ordentligt avskjutna, förra året. Men att dom har blivit middag åt några byggarbetare? Tja… billigt och bra! Flört

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Kezia
0

Ja, jag vet att folk äter kaniner men inte att folk i Stockholm går och plockar dom från gatorna och käkar…

Och dessutom, så hittade jag detta på en sida på nätet, som verkar seriös.

"Om det däremot är en tam-kanin du har hittat bör du meddela polisen. Kanske har de fått in någon anmälan om en bortsprungen kanin. Hur ser du då att det är en tam-kanin? Jo, titta på färgen. Färgen hos våra tam-kaniner skiljer sig oftast från den brunspräckliga färgen man kan se hos vilda harar/kaniner"

Och om man googlar på bilder på vildkaniner så är dem för det första mycket större, och oftast bruna/spräckliga.

Jag ville bara ha någon snäll persons bekräftelse på att det är en "riktig" kanin vi hittat. Men det var visst dumt av mig att vända mig hit, jag som trodde detta skulle vara ett seriöst kaninforum.

MarHai
0

On topic.

Det är säkert en utsläppt tamkanin, inte ovanligt. Hur verkar den må? Är den i bra hull eller mager?
Ge den endast hö och vatten första tiden. Kolla om klorna behöver klippas och hur tänderna ser ut. Och kolla gärna igenom hela kaninen om den har några sår eller skador. Kön lär du nog lätt kunna se. Är det en hane så ser du tydligt två pungkulor.
Lycka till med den lille!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Friheten
0

Ni får tro vad ni vill :)
Grödinge - tumba är drabbat, stora delar av söder i stockholm oxå.

Ni kan ju fråga deras kommuner när dom va tvungna att städa efter dom, och vad dom hittade i x-antal säckar.

[aammE]
0

Det är som Friheten säger.

Knubbsalen20
0

Jag tror mer på MarHai…speciellt eftersom att djuraffären sa det och alla info sidor på nätet, Tack för svaret MarHai!

Friheten: Du borde gå vidare i ditt liv!, sån idioti bör vara dödsstraff för!

…Jag sa till "Kezia" innan om att bli medlem på forum, att det är många idioter där och du KOMMER få ett dumt svar…mycket riktigt stämde det.

[aammE]
0

Anledningen till att det KAN vara en vildkanin är för att folk släpper ut sina tamkaniner som sedan parar sig med vildkaninerna, då får de andra färger på pälsarna och ser mer ut som tamkaniner. När jag var i Stockholm så såg vi JÄTTEMÅNGA vildkaniner med färger som tamkaniner, dessa var dock jätteskygga så din är nog en tamkanin. MEN det KAN vara som Friheten säger, fast kanske inte i ditt fall.

Friheten
0

Vem som helst är välkommen att ta mitt liv eller kom o testa då. Så får vi se vem som är tuffast.

Friheten
0

Förlåt mig. Jag överreagerade. Hoppas du/ni hittar ägaren eller ger den ett bra liv :)
Finns massor av bra trådar. Även jag kan ge tips? o råd :) lycka till nu

Zvintos
0

Att delar av Stockholm (och även Göteborg) har stora problem med utsläppta tamkaniner som förökar sig är väl ingen direkt nyhet.
Det är ett stort problem med dessa kaniner.
Sen huruvida kaninen du hittat är en av dessa, är en annan femma.

Du har fått bra tips? av Martina gällande skötseln av den lille.

Sen vill jag påminna samtliga att tänka på tonen, innan det spårar ur.
Att låta/bli otrevlig tjänar inget till.

Kezia21
0

Hej igen, jag tog bort mitt förra konto för jag tog väldigt illa upp av alltihopa men nu känns det som att stämmningen är bättre och vi kanske kan disktuera saken lite lugnare.

Tack Friheten för ditt senaste inlägg och att det var trevligt skrivet. :-)

Tänkte försöka förklara mig lite nu varför det blev sådan väldig uppståndelse från min sida om denna kanin är tam eller vild.

*Egentligen* så spelar det inte mig någon roll om det är kaninens mamma som var tam och sedan parade sig med en "vildkanin" och fick denna lilla krabat. Vad jag bara vill veta, är att detta inte är en liten harunge som växer upp och blir stor och brun eller att det är ett skadedjur på nåt sätt… Hemskt nog vill man ju inte ta in något sådant liksom….

Men jag tycker verkligen att den här kaninen är en söt liten plutt och ser i stora drag ut som en hermelin dvärgkanin, men visst, chanserna är mycket möjliga att den är något utblandad ;)

Vad jag egentligen ville veta är bara, är det OK att behålla denna kanin? För han är väl inget skadedjur? :(

Behövde bara någon typ av bekräftelse på det men efter allt vad jag googlat runt ser han definitivt inte ut att vara någon ren "rasig" vildkanin xD Plus att han är väldigt tam och visade inga tecken på skygghet, men om det kan va nåt vet jag inte..

Sen bor vi i Norrort, att tillägga, och har aldrig sett eller hört några vildkaniner här. Sätt mängder av dem när jag varit i Solna dock, men de såg helt annrolunda ut och flydde när en människa kom för nära. (var stora o bruna). Men att det är ett stort problem med att utsläppta tamkaniner förökar sig och blir vildkaniner… betyder detta att dessa kaniner inte är okey att tas om hand om, att de inte kan bli tama igen? :/ För jag vill ju ta hand om denna lilla, sålänge det är en KANIN och inget annat. xD

Men ja, är fortfarande tacksam för alla råd och glada om vi kan hålla trevlig stämmning här nu :)

Emelie
0

Knubbsalen2: Tänk på hur du uttrycker dig i din text. Såna inlägg är inte okej här på sajten!

Till trådskaparen: Det vimlar av vildkaniner i Stockholm som har tamkaninernas färger, då folk släpper ut så pass mycket kaniner som de gör. Efter några generationer är dessa kaniner förvildade, men har fortfarande tamkaninernas färg på kroppen.

Alltså kan kaninen som du hittat mycket väl vara en vildkanin.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillaisa
0

Hur är kaninen mot människor? Skygg eller tam? Rädd eller nyfiken?

/Isa

Kezia21
0

Ja, det var ju han som kom fram till oss :)

Och om det nu är så att det inte är just denna kanin som varit tam utan kanske hans mamma, så visst… fine by me. Egentligen. Jag vill bara veta att det är okej att ta hand om honom och vill inte att han ska vara något skadedjur utan att han ska bli en ny familjemedlem och att han ska ha rätt att bli behandlad likadant som om jag köpt en dvärgkanin på en zooaffär..

Men ja, jag tycker han verkar vara tam, han blir inte alls rädd när man lyfter honom, vi har klippt hans klor för dom var lite väl långa :( så ja, antingen är han född ute eller har varit ute ett tag med tanke på klorna.

Men nu sitter han i buren, putsar päls, äter.. beter sig som, vad jag tror, en vanlig kanin. xD

Han kanske inte är sådär superkontaktsökande ännu, men han är helt okej med att man klappar och lyfter honom.

[sstorm]
0

#10 herregud, vem är de som borde gå vidare i sitt liv? Att du dessutom inte har en aktiverad sajt så man kan kontakta dig känns ju seriöst…

Fralice
0

Visst, själv har jag bara erfarenhet av harar med viltbrun färg och så harlik kropp man kan tänka sig, men den här tycker jag ser ut som en självklar tamkanin? Kolla bara formen i ansiktet. Läst igenom alla kommentarer och tydligen är det vanligare hos er att de finns i olika färger, men denna ser ut att ha fått sina av tama-stammar.

Sen finns de ju fler ledtrådar. Att den var i en park och att den kom fram till er tyder ju på att den förknippar människor med något bra. Tåget skulle ju också kunna vara en anledning till att den hamnat på fel plats. Kanske har någon glömt krabaten eller satt av den?

Skulle råda dig att ta en veterinärcheck med sötisen. Skrattande

Zvintos
0

#18: Hade han varit född ute hade klorna antagligen inte varit så långa.
Kaniner i det vilda slipar ju ner sina klor när de gräver.
Samma med tama kaniner som går mycket ute i Hage, de nöter ner sina klor på ett annat vis.

Kezia21
0

Och så måste jag påpeka att Knubbsal är min pojkvän som enbart försvarade mig för att jag blev otroligt ledsen när det kändes som att folk sa att min nya söta kanin bara är ett skadedjur som ska ätas upp eller skjutas och slängas i säck!

Ja, jag är något överkänslig men han försvarade bara mig för jag blev extremt ledsen. Men nu känns det som att jag inte har några hard feelings för Friheten längre, tycker det var väldigt fint av honom att be om ursäkt i sitt senaste inlägg. Så hoppas vi kan släppa det där nu.

Och att inga skriver att min kanin är värdelös, ÄVEN om han nu är en vildkanin :/

Kezia21
0

Tack NinniH och Fralice för era inlägg :-)

Känner mig lugnare nu, och ja, har planerat att ta honom till en veterinär för att få allt kollat att det är okey med honom :)

Emelie
0

#22 Tänk såhär: Även om det nu är en vildkanin så blir det ju svårt för någon att bevisa det. Och det betyder att du kan ha honom kvar! Glad

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

lillaisa
0

Jag tycker det låter väldigt mycket som en tamkanin. Jag vet inte om det är lagligt att behålla en vildkanin, om det inte är det bör ni nog kolla om den är det eller ej. Verkar ju i alla fall att den valde rätt personer att komma fram till om det nu är en tam:)

/Isa

[Nalle-]
0

Eftersom att han verkar så pass tam skulle jag inte tippa på att den har varit "vild" särskilt länge i så fall… Och att klorna är långa behöver inte heller betyda att den har varit ute så länge. Kanske att en veterinär kan svara på om den är vild eller inte? Lycka till med den i vilket fall. :)

[Nalle-]
0

Oj, såg att du redan skrivit att du skulle ta honom till veterinären ;)

[bebba]
0

Bara en sak som inte har med saken att göra men kaniner är inte gnagareFlört

elinab
0

Vilken söt en! Hoppas ni får många fina år tillsammans.Glad

Och jag tror absolut att han är en tamkanin. Det kan väl ifs finnas förvildade tamkaniner som ser ut så men mycket av det du berättat tyder på att han bara varit lös en kortare tid. Bland annat att han var ensam, att han kom fram till er, att han inte verkar skygg och de långa klorna.

Behöver du tips? kring skötsel eller liknande så finns många bra artiklar här, annars är det bara att fråga.

Julia-H
0

En sak jag blir JÄTTE störd på är det som #28 skriver Kaniner är Inte gnagare, gah, sorry, men haatar när folk säger det XD!  Grymt irriterande ._.

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Kezia21
0

Hmm, diskussionen om kaniner och gnagare har jag noll koll på, då det enda liknande djur jag haft innan var flera chinchillor under många år och dom är iaf gnagare. xD Sen om kaninen är släkt med de eller inte, vet jag ärligt talat inget om! Bara att båda ska gilla färska pinnar, pellets och hö… ? ;)

Iallafall, jag hade tänkt tacka för mig nu. Kollar gärna efter vidare tips? om själva kaninskötseln i andra trådar.

Ska kolla upp mer hos vetrinärern om hela vild/tam diskussionen men det känns inte som att behövs pratas om det mer här från min sida nu, utan är glad och nöjd att så många sagt att han *förmodligen* är en tamkanin;) Och vill inte bli ledsen om någon annan skulle komma in och skriva nåt dumt xD

Så jag tackar så mycket för mig och alla de vänliga kommentarerna :)

Kram

/Kezia