Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1609 ggr
Lill87
0

Stamtavla och märkning?

Hur fungerar det? Om jag har en hane och en hona som båda har stamtavla, och de får ungar. Om jag vill skriva stamtavla på ungarna och märka dem, hur gör jag då? Jag vet att jag måste vara medlem i SKAF och ha uppfödarnummer, men sedan då?

Tacksam för hjälp Skrattande

liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com

[sstorm]
0

Till att börja med måste dina kaniner vara renrasiga med stamtavla. Sedan måste du bli medlem i SKAF och ställa ut dina kaniner för att kunna registrera dem på en poäng du tycker känns okej. 

Sen får du ansöka om ett uppfödar nr, para dina kaniner och när ungarna blivit 6-8 veckor är de dax för märkning. Man kan välja benring eller örontatuering. Vill du öronmärka måste en tatueringstång köpas in och bokstaven du blivit tilldelad som uppfödar nr. Sen måste de märkas hos veterinär. Benringar beställs hos SKAF och kommer på posten.

Sen måste du köpa stamtavlor som du själv skriver i.

Lill87
0

#1 tusen tack Skrattande..

Men om jag köper två ungdjur/vuxna som redan har stamtavla och är reggade på poäng, måste jag ändå ställa ut dem när de har flyttat till mig?

Är det veterinären som sätter dit och märker ringen också??

liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com

[sstorm]
0

#2 nej då är de bara att avla på dem. Ringen sätter du på själv :)

Lill87
0

#3 Tack så mycket för hjälpen. Hoppas jag hittar ett par fina holländare på Kalmars utställning i september Skrattande

Rebiz
0

Stjäl tråden lite (A)

Om man reggat sin kanin på, vi säger 94 poäng. Om man sedan ställer t den igen och den får kanske 95p , är det då omöjligt att regga den på det istället?

Hur reggar man en kanin? Tack för svar :)

[sstorm]
0

#5 haar du reggat din kanin e den reggad, ingen omväg ;) Man tar med en godkänd stamtavla med ett godkänt bedömningskort till en uts tex där de kanske har stambokföring.

Annar skan man skicka till länets stambokförare eller till Lars-åke

Rebiz
0

#6: Okej, tac =) Var kan jag köpa bedömningskort? Ska man ha med det på varje utställnign?

[sstorm]
0

#7 bedömningskort får du när du ställt ut kaninen ;) Inget man köper

Rebiz
0

#8: jaha :) äre nått man behöver ta med sig egentligen ? (bortsett för kanin, stamtavla och sånt ^^ )

Sweetienin
0

#9 Stamtavla behöver du inte ta med. Vattesnkål kan vara bra. Inget annat :D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Rebiz
0

#10 Asså nu mena jag på utställning, var lite otydlig ^^

[sstorm]
0

#11 Stamtavlan KAN behövas, men de är inget måste. På tex. LU underlättade de för folk som hade med stamtavlorna då de kunde intyga att de ägde kaninen när alla sprang lösa

Sweetienin
0

#11 Jag menade också utställning. Man kan ju ta med om man vill. Men det är inget måste :P

Kram Johanna

Lill87
0

#13 Sweetienin. du ska inte till utställningen i kalmar 25 sep?? Såg att Alma inte var såld än Glad

Sweetienin
0

#14 OT, men jo tyvärr är Alma såld. Har tyvärr bara inte kunnat ändra på hemsidan "/

Kram Johanna

Lill87
0

#15 okej vad synd.

Ringarna man märker kaninerna med, ska de finnas att köpa på SKAF:s hemsida? Hittar inte de där

Sweetienin
0

#16 Ja, de ska finnas på materiallagret :)
Finns en blankett

Kram Johanna

[sstorm]
0

De finns om man rör musen över "materiellagret" tror jag

Lill87
0

Tack Tack

Rozza
0

#5 om du reggat kaninen på 94p och sen får 95p kan du forsätta ställa ut tills att du får minst tre 95p bedömningskort för att få den till champion det kan det alltså få även om den är reggad på 95p.

Rebiz
0

#20 okej :)

Kassy
0

Hur ringmärker  man en kanin? Drar ringen över ena bakbenet eller?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Zvintos
0

#22: Japp.
Ringen ska träs på på kaninens vänstra bakben.

Kassy
0

# 23 Så då måste ungen vara ca 4 v eller ngt?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Zvintos
0

#24: Det går att märka senare än så.
Vid 4v brukar det ofta vara för tidigt för de flesta raser.
Dvärgvädur är väl en av raserna man lär märka tidigast, då dessa får relativt stora baktassar sen.
Mina märktes runt 6v, innan dess var ringen för stor.
Vid 6v satt ringen kvar utan att glida av.

Kassy
0

# 25 Kan man ringmärka en hona på  5,5 månader i rasen lejonhuvad dvv?

Hur mycket kostar det om man ber någon annan göra det åt en?

Är inte medlem eller registrerad

Kassy
0

Men kom på att hennes föräldrar inte är utställd så det går nog inte tyvärr..

Julia-H
0

#26 Då är det nog rätt omöjligt att få på ringen, men det går att öronmärka då vad jag vet-om det är du som är uppfödaren vill säga^^:)

Varflr be någon annan, man trär ju bara på den på benet, och vågar du inte själv så kan du ju alltid fråga en kompis lr något:)

Har hon godkänd stamtavla så går det ju alltid:D

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Zvintos
0

#26: Då är det alldeles för sent.
Ringarna är tänkta att inte kunna sätta på nästan vuxna kaniner.
Utan då är det öronmärkning som gäller.

[sstorm]
0

Om man köpt en omärkt kanin kan man inte bara märka den, de är ju upp till uppfödaren!

Kassy
0

# 28, 29 & 30

Katti (Ingela) är uppfödaren men jag tror inte hon har ställt ut föräldrarna dock så jag får väl bara skriva härstamningsbevis på henne.