om honan inte ger di?
igår fick min angorakanin ungar för första gången, 7st.
allt verkar gå bra än så länge, trots mattes oro över att dom ska frysa (det är ju inte jättevarmt nattetid längre)
jag har fått ett par funderingar ….
OM man får ungar.. som mamman inte bryr sig om att dia… vad gör man då? finns det ersättning som man kan ge? kan man överhuvudtaget mata nyfödda ungar med nappflaska? eller ska man bara låta natuern ha sin gång där?
hur länge klarar sig ungarna utan mat?
mina föddes igår på dagen nångång… om det skulle va så att honan inte diar dom skulle det märkas nu då? alla lever och verkar pigga.
anledningen till att jag börjat fundera på detta är att jag inte ser att mamman visar något som helst intresse för sina ungar. hon bryr sig inte när jag är där o petar… och jag har inte sett att hon varit in till dom en enda gång.
eftersom det är hennes första gång så tänkte jag att hon kanske inte har full koll.. jag tycker oxå att hon bäddat dåligt.. det är lite päls där men hon har mäst bäddat i halmen. ungarna känns dock varma och goa.

Om det är det dåligt bo, så kan du plocka lite mer päls från mamman och lägga dit. Det börjar ju bli så pass kalla nätter så dom behöver ha ett ordentligt bo. Här blev ju en 2 veckors kull nerkylda, när det blev väderomslag och en jättekall natt och alla ungar dog.
Vad beträffar diandet, så är det ytterst sällan som man ser att honan ger ungarna och hon är inte inne i boet annars än när ungarna dias.
Men det märker man ju snabbt om dom får mat och har en hona boat, så brukar hon sköta om ungarna.
Att nappa nyfödda kaninungar är i princip dömt att misslyckas, dom klarar sig sällan, så det är bara att låta naturen ha sin gång, även om man gärna vill försöka. Men jag tror säkert att hon sköter om dom.