Skendräktig/dräktig
Hejsan,
lite hysterisk just nu. Min hona Mimmi ca 3,5 år bor tillsammans med sin syster Molly och har gjort hela sitt liv. Jag har sett att hon har börjat dra päls för några dagar sedan och idag upptäckte jag ett jättefin bo i hennes bur. Hennes bröst är svullna allihopa och hennes mage är jättespänd. Jag har även succesiv märkt att hon har blivit tröttare/lugnare. Vet att det är svårt att se skillnad på skendräktighet och en riktigt dräktighet, men finns det några skillnader som är märkbara?
Hon har inte träffat en hane då jag helst inte vill att hon ska ha ungar pga hennes ålder. Men hon har bott i en utebur hela sommaren, så finns det en chans att hon kan ha parat sig med en vildkanin genom gallret?
Hon bor ju som sagt med sin syrra, ska jag dela på dom ifall att hon ska ha ungar?
VÄLDIGT tacksam för svar!
Kram Sara
Putt, tacksam för snabbt svar 
Putt igen!
Hur stora hål har gallret? Dom kan ju inte para sig genom pyttesmå hål precis ;)
Det är kompostgaller som jag har stabiliserat med reglar. Är det möjligt genom dom tror du?
Ja, det kan vara möjligt. Kompostgaller har så pass stora hål.
Men det måste inte vara så. Har ni mycket vildkainer där ni bor?
Hon kan lika gärna vara skendräktig?, honor "sätter på" varandra för att visa dominans. Detta kan i vissa tillfällen locka fram en dräktighets känsla hos en av honorna eller båda. Skendräktighet.
Vissa gånger (speciellt under vår/sommar) så lägger sej den undre honan i den position de lägger sig när de visar vilja.
Och då är det lätt hänt att de tror de blivit betäckta just för att de vill.
Så det är myceket rimligt att hon är skendräktig?.
PARNING mellan vildkanin och tamkanin tror jag mindre på med tanke på att vildkaniner (djur överhuvudtaget) inte gärna söker sig så nära inpå en gård.
Dock vet jag inte hur ni har det med vildkaniner, men min tanke är så just nu.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#5 De har bott i våran sommarstuga i sommar, i en kompostgallerbur som jag somsagt stabiliserat med reglar och den är i markhöjd. Det är första sommaren de bor där, men vi har sett vildkaniner runt i området, om än inte så många. Du har inga tips? på hur jag kan se om hon är dräktig eller bara skendräktig? Kan tillägga att hon aldrig tidigare varit skendräktig…
Men om du ser päls i boet, så skulle det inte ta mer än ett dygn så ser du ifall små ungar ligger där ;)
#8 Vissa honor börjar bädda direkt efter PARNING eller i vissa fall vad de tror är PARNING.
Hade två honor som bäddade 2 veckor innan hon födde och en annan som bäddade dagen efter PARNING och fick 30 dagar efter.
Och en annan som bäddade bara minuter innan födsel.
Så det är väldigt inviduellt.
Det du kan göra TS är att känna på magen.
Tummarna utefter sidorna och restrerande fingrar mot buken.
Pressa försiktigt hela händerna uppåt så ska du känna antingen långt fram mot revbenen eller långt bak mellan bakbenen.
Ju tidigare det är desto svårare är det att känna.

I dom flesta fall, så plockar honan päls strax innan hon föder, vet inte att jag varit med om nån hona som plockat sig och gjort bo långt innan och vi har haft rätt många kullar.
#8, okej så om hon har boat så kommer ev ungar inom 24 timmar?
Aa ;)
#9, okej. Jag försökte känna igår, och magen var hårt/spänd men inte någon markant tjockhet. Dock är jag ingen van uppfödare så jag kan känna, har aldrig haft en kull på ngn kanin.
#13 Jag har fött upp i 4år och det var nu iår som jag kunde känna första gången att det var bebisar i magen.
Att känna detta är en mycket svår sak att lära sig som kräver tid och känslighet då man lätt kan känna fel och tro sig känna.
Även de som har flera års erfarenhet har svårt att känna.
En del honor visar inte ens tecken på större mage medans en del blir smäll feta, så att säga.
Mycket inviduellt.
#14, jaha trodde det var jättetydligt när en hona var dräktig ;)
Så det enda jag kan gör är att försöka känna på magen? Annars bara vänta och se och hoppas att det inte kommer några?
#15 Precis!
Skendräktiga honor tror de är dräktiga och därmed beter de sig också som dräktiga.
Deras kropp utsöndrar "dräktighets hormoner" som gör att magen växer, spenarna växer. Allt blir liknand en riktig dräktighet.
Så det är näst intill omöjligt att se om honan är dräktig eller inte =)
#16, jahopp då är det bara att vänta och se.
En undran bara, är det fortfarande biologiskt möjligt att en 3,5 år gammal hona kan få ungar? :P

#17 ja det är ingen ålder för en kaninhona, jag har fått ungar med en hona som var 7 år.
#17 Frågan är mer, klarar hon det med tanke på åldern.
Har hon inte fått en kull tidigare finns risk, som blir större och större för var år, att beckenet är för stelt och därmed kan ungarna fastna.
Sen spelar inte rollen någon år ifall hon kan blir dräktig eller inte, däremot spelar hennes kondition in där. Ju magrare de är och ju överviktiga de är desto svårare att få henne dräktig.
#18,19 okej. Jag är väldigt orolig för att hon skulle få en kull pga hennes höga ålder och att det isåfall skulle vara hennes första. Risken är ju ganska stor att hon inte klarar sig antar jag?
Usch, är orolig. Inga ungar har kommit ännu men jag kände idag och kan ana att hon är lite större än innan. Hon verkar också ganska orolig och lite rädd i sitt sätt att agera.Hon brukar oftast komma till mig och äta när jag ger mat men idag gjorde hon inte det. Hon kom bara och luktade men åt inget. Kalla mig paranoid, för nu ser jag allt som dräktighetstecken känns det som….
#19, kände inga tydliga ungar i magen och den kan nog fortfarande itne räknas som stor så ifall att hon är dräktig kan man ju iallafall hoppas på att det är små ungar som inte fastnar.
#20 Lucy fick en olyckskull när hon var 3,5 år!
Sen ännu en olyckskull när hon var 4 år! ;) Säg inte att vi var ansvarslösa, hon rymde en gång på Gotland och en gång hemma och parade sig med vildkanin ^^
#22 Det ger mig hopp om att OM hon nu är dräktig så finns det chans att hon klarar sig. Tack :) Trodde det typ var kört om nu så var fallet…
#23 Nädå ;) Jag tror lilla Mimmi klarar sig fint ifall ^^
Liten uppdatering:
har separerat Molly o Mimmi, de bor nu på varsin våning av deras 2-våningsbur. Mimmi verkar ta separationen bra, men hon är väldigt slö/trött som hon har varit de senaste dagarna. Hon verkade bara tycka det var skönt att bli av med Molly faktiskt, för hon har varit en riktigt pain in the ass mot Mimmi de senaste dagarna. Antar att det har med hormoner och grejer att göra.
Har pratat med min farbror som har haft en stor kaninuppfödning och visat honom boet. Han sa att han aldrig har varit med om en hona som byggt ett sådant fint stort bo och haft svullna spenar, som bara har varit skendräktiga utan det har alltid kommit ungar då.
Han sa att om jag inte separerar dom så kommer Molly troligtvis döda ungarna eller stressa Mimmi så jag vill vara på den säkra sidan.
Har ställt in mig på att det kommer komma ungar nu, litar på min farbror. Hoppas verkligen att Mimmi överlever om det kommer några ungar.
Kram Sara
hur långt gången är hon?? dem sista dagarna kan du ju faktikst känna ungarna hur dem sparkar å de där inne. de kännde ja på geisha 2-3 dagar innan hon fick, de va en häftig känsla!