Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1062 ggr
LitenPyssling
0

Flytt - dum flytt

Vill bara skriva av mig lite.

Vi ska flytta, hela min familj och det blir ungefär 10mil bort härifrån.
Och dit vi ska flytta finns ingen möjlighet att bygga ett kaninstall av något slag utan det kommer byggas uteburar.
Därmed måste antalet kaniner ner och de burar som kommer göras är uteburar, som sagt, alltså kommer det finnas en del av buren där det kan blåsa in (dörren) både vind, regn och snö.
Och jag känner att det är dumt mot mina teddysar att bli nerklippta hela vintern då jag inte kommer att kunna sköta deras päls på rätt sätt så de kommer att säljas.

I samma veva har min bror börjat sakna att ha "hundar" på gräsmattan igen, hade två "hundar" tidigare för 2-3år sedan. Och har erbjudit sig att hjälpa till med dessa.
Och dessa "hundar" är då Franska Vädurar.
Och jag har saknat dessa så det gör ont - nu är det då beslutat att det kommer ev 2 franska vädurar som "ersätter" teddysarna.

Teddysarna skulle min bror mer än gärna vilja hjälpa till med att sköta pälsen på dem. Men då han känner av pga astma och en liten släng allergi så kan han inte eftersom teddyn tappar hår lättare än normalpälsade då deras päls fastnar mer i kläderna.
Så då är det snällast mot mina teddysar, tycker jag, att de får flytta till någon som kan sköta deras päls och ge de rättvis pälsskötsel som de behöver.
Har dock bara en teddy som skall säljas kvar nu, Tussilagons The Better Pill.
Hennes pris är för övrigt 800 men kan sänka med tanke på att det är lite brådskande och hemmet är rätt.
Hon säljs inte så länge hemmet inte känns bra!

De som tycker jag gör fel att "byta ut" teddysarna mot Franska vädurar kan ta detta med mig via PM.
Själv anser jag att det är för deras bästa eftersom jag kommer att bo i stan några dagar i veckan och inte då kan ge de den skötsel.
Detta kan min bror göra om det är rätt kaniner - vilket han gärna ställer upp på.
Och teddy är då inte en av de rätta kaninerna. Inte långhårig kanin överhuvudtaget för hans del.

Så när jag fått iväg de jag tyvärr måste ha iväg så kommer jag stå här med endast 2 kaniner.
Cing Creol (dvärgvädur) och Monty (för tillfället teddy men han ska fälla av, någon gång).
Nu undrar ni säkert varför jag inte säljer Monty.
Detta är pga att han dels ska kastreras pga att han inte ska användas i Avel då det är stor risk att han används i teddyavel pga sin päls.
Och han har en otrolig päls som inte tovar sig, den har mycket svårt att tova sig och då känner jag att jag kan ha kvar åtminstonde honom som kel.

Max antal jag får ha är 5 kaniner (hade 7 tidigare) och det kommer även att bli 5 kaniner om jag inte säljer Monty.

Men de förändringar som kommer bli är:
Teddysarna ska säljas för deras eget bästa.
Cing Creol stannar
Monty stannar - tills vidare, hittas rätt köpare så säljs han
En dvärgvädurs hona ska köpas in
Två franska vädurar ska köpas in.
Men mycket funderingar kvar innan det blir någonting!
Det enda som är 100% säkert är att en Dvärgvädur ska köpas.
Sen får vi se hur det blir med de franska.

Näe, nu ha ja inte mer tid att skriva längre!
Men lite skönt att skriva av sig lite funderingar, tankar och så.

Som sagt, tycker ni jag gör fel i att "byta" ut eller sälja teddysarna för denna orsak - välkommen att ta detta via PM tack så denna tråd hålls trevlig och ren ifrån anklagelser.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg