Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1188 ggr
PandaFish
0

Min hona

Min Pia fick sin allra första kull igår. Det blev 8 st välmående bebisar och allting såg jätte bra ut i början. Men sen när jag kom ut senare på kvällen märkte jag att hon blödde och det såg ut som att hon hade spruckit.

Är det någon mer som har varit med om detta? Jag kommer självklart ta med henne till veterinären ! Jag Pratade tidigare iår men en kompis vars dvärghare hade spruckit när hon fick sin sista kull och då hade blivit sydd. Hon hade då slutat avla på den kaninen.

Men den honan i fråga var nog 4-5 när hon fick sin sista kull. Min hona är lite över två år( kom inte och predika om att hon är för gammal för en första kull för det är hon inte, hon är hoppkanin och har varit i super kondition hela livet) och jag vill ju gärna kunna ta fler kullar på henne men vill inte riskera att hon går sönder så borde jag ta henne ur Avel efter det här?

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Inaarah
0

Spruckit? Hur menar du, vart osv?

Nej, jag tänker inte predika med att hon är för gammal, du verkar redan ha koll på det, men för att vara med säker bör man ta tidigare. Det medför större risker Att ta en kull vid 2 år, trots att hon är i god kondition.

Haztparken
0

Ta henne till veterinären ifall hon behöver bli sydd, du kan ju också fråga veterinären om det är så smart å ta fler kullar.

PandaFish
0

#1 Vart tror du hon har spruckit ;)? Hon har spruckit i slidan. Jo men det finns alltid en risk med Att ta en kull men nu var det inte det jag frågade efter.

#2 Jag har ringt och pratat med en veterinär nu. Så allt kommer att bli bra men jag frågade aldrig om hon kan avlas på i framtiden , tänkte helt enkelt inte på det men jag tror inte jag kommer att avla på henne vill inte riskera något

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Inaarah
0

#3 Jag trodde det var där, men jag har även hört om kaniner som spruckit över magen - därav min fråga, för det kan ju variera då hur pass allvarligt det är.

Och till dina frågor: Hade jag varit i din sits hade jag tagit henne ur Avel. Skador och så är inte alltid att leka med, även om det löser sig denna gång vet vi inte om det gör det nästa.