Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1411 ggr
[PinguLikesMusic]
0

Tass-salva

Hej, jag såg att min kanin hade lite röda irriterade baktassar. Eller asså längst bak på baktassen. Så jag köpte en massa halm och en "tass-salva" från apoteket. Men jag undrar nu om jag kan använda "tass-salvan" på kaninen? Jag läste någonstans att typ alcohol som är i salvor är giftigt för kaniner. Är det de?

http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=tass%20salva - där är den, Det står att det inte är giftigt att slicka i sig. Men därför som jag har för mig att jag läst det så är det lika bra att jag frågar :)

/Stephi

[PinguLikesMusic]
0

putt

tinaLY
0

Du kan alltid fråga apoteket? (: Dem borde veta.

[PinguLikesMusic]
0

nja de är väl inte kaninutblidade :P

Kristall
0

Det finns inte alkohol i alla salvor. Om det står att det är ogiftigt för djur är det det, så det borde knappast vara någon fara att använda på kaniner.

Har själv ingen erfarenhet av den där tassalvan, dock brukar jag använda Helosan om djuren har skavsår, torr hud etc som funkar riktigt bra.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[PinguLikesMusic]
0

okej med tål de helosan då? Iallafall han får för sig att slicka av de -.-

Kristall
0

#5: japp. Sen behövs det bara ett tunt lager, så kaninen får ändå inte i sig så mycket om den skulle försöka slicka bort det. Jag använder det till allt från möss med torra svansar till hästar med irriterade insektsbett… :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

tinaLY
0

#3 När vi köpte avmaskningsmedel till kanin hjälpte dem oss iallafall, lite koll måste dem ha om dem jobbar i ett apotek med djurartiklar.