vänja vid kloklippning
När börjar man vänja vid kloklippning, har fått hem en 8 veckors kaninunge, ska man ta en klo i taget eller? Han är inte så sugen på att sitta "fast" med tassen :S
"En stund i taget - här & nu"
Själv har jag fått tipset att klippa ca var 14 dag (inte för att det behövs) i början för att kaninen ska bli van vid kloklippningen :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
#1 låter som en bra idé.
Du kan också lära kanin ett ligga på rygg det under lättar en del vid kloklippning.

Jag brukar lära kaninen att ligga på rygg, sen att jag kan hålla på med klorna, kolla i munnen och klia på magen och sånt, sen klipper jag klorna. Men om dom har blivit långa och verkligen behöver klippas lindar jag in den i en handduk. Men tkr det är så jobbigt så vill helst inte det :P
Det är bra att man klipper ofta men lite, då vänjer sig kaninen vid det :) Precis som #1 sa :)
Tack för tips?! Ungefär som med hundvalpar då att klippa lite och ofta för att få dem vana ;)
"En stund i taget - här & nu"
Jag sätter antingen kaninen på ett bord eller i knät och tar tag i en tass i taget och klipper klorna.
Sen så behöver du ju inte klippa klorna utan du kan ju träna kaninen genom att hålla i en tass och ta på klorna, detta kan man ju göra varje dag om man vill.
Kastanjegårdens Kaniner