Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 980 ggr
willowpysen
0

vänja vid kloklippning

När börjar man vänja vid kloklippning, har fått hem en 8 veckors kaninunge, ska man ta en klo i taget eller? Han är inte så sugen på att sitta "fast" med tassen :S

"En stund i taget - här & nu"

bellamollylovee
0

Själv har jag fått tipset att klippa ca var 14 dag (inte för att det behövs) i början för att kaninen ska bli van vid kloklippningen :)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

Rozza
0

#1 låter som en bra idé.

Du kan också lära kanin ett ligga på rygg det under lättar en del vid kloklippning.

Nickel
0

Jag brukar lära kaninen att ligga på rygg, sen att jag kan hålla på med klorna, kolla i munnen och klia på magen och sånt, sen klipper jag klorna. Men om dom har blivit långa och verkligen behöver klippas lindar jag in den i en handduk. Men tkr det är så jobbigt så vill helst inte det :P

MoaE
0

Det är bra att man klipper ofta men lite, då vänjer sig kaninen vid det :) Precis som #1 sa :)

willowpysen
0

Tack för tips?! Ungefär som med hundvalpar då att klippa lite och ofta för att få dem vana ;)

"En stund i taget - här & nu"

kaningodis
0

Jag sätter antingen kaninen på ett bord eller i knät och tar tag i en tass i taget och klipper klorna.

Sen så behöver du ju inte klippa klorna utan du kan ju träna kaninen genom att hålla i en tass och ta på klorna, detta kan man ju göra varje dag om man vill.

Kastanjegårdens Kaniner