Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1265 ggr
gickan87
0

Ok beteende?

Bella är 1 år och 4 månader gammal. Jag vill gärna sätta henne med en kompis då hon är väldigt social och sällskapssjuk.

Så igår släppte jag ihop Bella med Telpa (13 veckor) här hemma, först var de rädda för varandra, Bella för att hon inte träffat kaniner sedan hon var 8 veckor, Telpa för att hon blivit jagad av mina andra kaniner.

Men iaf, de nosade på varandra och var en bit ifrån varandra i början. Sedan så skuttade Telpa till Bella, lade ner huvudet på golvet och då började Bella slicka henne på öronen/huvudet!

När Bella slutade så började Telpa jaga runt henne, då tog jag upp Telpa då Bella fick panik.

Jag tror Telpa försökte rida på Bella, men är inte helt säker.
Släppte iaf ner Telpa efter en stund och då nosade de på varandra igen, sen var det dags för dem att gå in.

Tror ni att de två kommer fungera ihop? eller har Telpa förstört allt nu när hon jagade Bella?

MVH Erika :)

Ellenfyrkant
0

Intressant, gör ett svtramp för att jag också vill se svaren. ^^

Mvh Ellenfyrkant

Emmsann
0

Man måste ha lite tålamod när man sätter ihop kaniner. Antagligen tyckte den du haft längst att den andra kom in på dennes revir och den nya försökte ta över. Testa lite och se till att det finns saker dom kan aktivera sig med i en stor Hage.

//Emma

[Emmla]
0

att de slickade på varandra är ett bra tecken, det betyder att de accepterade varandra skulle jag tro, sen så försökte de nog göra upp rangordningen dominanta kaniner brukar rida på de i lägre rang för att visa att de bestämmer.

jag tror absolut att de kan funka att ha ihop. Släpp ihop dem en gång till så att de kan göra upp rangordningen men ta isär dem om det blir för våldsamt :)

gickan87
0

Tack för svaren!

Ska vänta tills de kan komma ut på gräsmattan, där är det inte halt som det är inne på golvet. SÅ får de skutta runt i en stor Hage :)

emms
0

Att hon tar ner huvudet betyder att hon är undergiven :) Så det är ju bra.

Dom kan bestämma rangen ganska mycket i början men det lugnar ner sig. Men jag vet inte, är den minsta kaninen könsmogen? För annars skulle jag vänta tills hon var det, för annars kan det bli bråk när hon blir det. :P

Men dom bråkar ju inte så skulle tro att det kan funka :)

Emma

gickan87
0

#5 Nej, tror inte hon är könsmogen ännu. Har inga planer på att låta dem bo ihop permanent förrän hon är könsmogen. Men de kan ju träffas ute sålänge :)

emms
0

#6 Ja :) Sålänge dom inte ska bo i samma bur nu brukar det gå bra :) Så gjorde jag med min kastrerade hane och hona. Dom fick gå tillsammans i hagen :P Fast det gick inte ha dom i samma bur då. Men nu går dom tillsammans och trivs jättebra! :D Skulle gissa på att Nessie var lite trotsig och inte vuxen och att Muffin inte hade träffat kaniner på en lång tid så han kanske hade glömt bort lite beteende och sånt. :)

Emma