Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 843 ggr
gipsy
0

kanin utan tänder

Shiiit fick en chock idag.Har tagit emot en kanin ifrån Djurskyddet.Klorna var spiraler,hemskaste jag sett.Borstade o gick igenom hela kaninen innan karantän.Sist kollar jag tänderna.INGA TÄNDER!!!! varken uppe eller nere,jo uppe fanns en kritvit smal som en synål tand.Kände inuti munnen o kände o såg inga kindtänder…

Hur fan kan detta komma sig? Kaninen är 3-4årgammal.Bra i hullet o frisk annars.Men inga tänder.Sades att han var rädd men inte så att han bits(näe tacka fan för det han har ju inga tänder)

Fick med mat han hade kvar o det var nån blandad mix med stora bitar ser ut som hund o kattfodersbitar.

Hur äter en kanin utan tänder vad skall jag tänka på,vill att han skall ha det bra nu o glömma allt han varit med om,vanvård osv.

LucyLove
0

Herregud! :O

bellamollylovee
0

Men gud:O Inga tänder, stackarn! Hur kan han vara utan tänder?

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

gipsy
0

Ingen aning,ska se om jag kan luska reda på fdägarna.Djurskyddet hade hämtat honom.Aldrig sett något som detta innan.Jag bara gapade(fågelholk)

Haztparken
0

Oj! :O Kan du inte lägga in bild på det?

Emmsann
0

Nemen! Det låter som om kaninen fått en inflamation och därefter tappat tänderna. Ren gissning dock. Du kanske har critical care att mata med hemma? Det sprutar du in i munnen på dom (utan nål). Jag skulle mosat maten så det gick att svälja helt, som pureer och sånt.

//Emma

gipsy
0

Han är fin i hullet så mat får han i sig men jag fattar inte hur han klarar det utan tänder?Kan det vara så att han tuggar med tandköttet? Vi håller kollen på honom o jag skall se om jag får till en bild på hans tandlösa mun.

Emmsann
0

Han tuggar säkert med tandköttet. Akta så inte maten ger honom sår i tandköttet bara. Om den är för hård tänkte jag på då.

//Emma

emms
0

Men usch! :(

Den klarar sig väl utan att tugga så sätt men se till att du ger den rätt mat. Hö går ju inte utan att tugga men finns ju höpellets som man kanske kan blöta eller krossa. Fast den lilla tanden får ni hålla koll på. Den nöts ju inte mot något så risken är ju att den blir hemskt lång och växer in på andra sidan. Då måste man ju klippa den. Eller dra ut den med. :/ Gräs kanske går lättare att äta än hö? Inte lika grovt. :P

Jättebra att du tar hand om den!

Emma

Emelie
0

Har du ringt eller varit hos veterinären? De kan säkert ge dig tips? på hur du skall gå tillväga.

Det låter ju helt sjukt!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!