hjälp..
Hej!
Jag har en 7 månader gammal kanin som biter på nästan allt.
Han biter på mig, kläderna, soffan, filtar och massa annat..
Jag kan ju inte träna honom i sele nu ju :'(
Jag är bara så JÄ*** besviken på det.. Jag köpte honom för 2 dagar och nu känner jag såhär: vad äre för kanin ja köpt?
HJÄLP MIG, SNÄLLA :(
Har du lagt in pinnar åt honom att gnaga på i sin bur?
Halm tycker kaniner också är kul att gnaga av och sysselsätta sig med, då kanske han lugnar ner sig med bitandet när han ska träna på att gå i koppel!?
Eller är han arg när han biter dig? Morrar?
Han kanske bara "smakar" på dig.

Åhh vad söt din kanin är Fudge! :)

Skulle tippa på att din lille sötnos är inne i "tonåren" nu, och då brukar de kunna strunta i allt de lärt sig och vara enormt envisa. =P Men det är bara att stå ut, så kommer den söta lilla ninen att bli lugn och mysig igen. =) De brukar vara i tonåren från ca 6 månader till ungefär ett år (mer eller mindre, beror på kaninen).
Jag tror han är i tonårsperioden!
Alla kaniner kommer in i den, mer eller mindre ;) En del märks det inte på, och en del blir sura och bittra. Humörsvängningar ^^
Oroa dig inte! Du har inte köpt dig ett monster! Om någon månad blir hon säker normal och gosig igen :D
ninnih, du han före :D

Tack så jättemycket, så jag håller inte på med honom för mycket då?
Jag älskar honom så mycket, men försöker att inte klappa hela tiden
Han får träffa nytt folk, men hur ska jag göra om han biter mig då? 

Han är nog i tonåren, och det går bort och eftersom han är så pass ny så ska han bara vara med dig så han börja lita på dig :)

Men vad ska jag göra om han biter mig? 
Min kanin bet mig också i början, men jag vet inte om det växte bort, men när han gjorde det så satte jag honom direkt i buren. och det var ju inte kul, för han ville ju kela. så kanske han förstod att om han bet så blev han nersläppt i buren, för att vara för sig själv.
Medarbetare på Hundar.ifokus

#11: Fast även om det finkade med din kanin tror jag inte att det är det bästa, att släppa tillbaka kaninen i buren alltså.
För som jag förstod det på Albin när han var sådär naffsig, då var han osäker och ville ner. Så istället för att släppa ner honom i buren (då fick han ju som han ville och lärde sig det genom att bitas) försökte jag lugna honom och lärde honom att det faktiskt var mysigt att vara i famnen och att det var jag som bestämde. Jag gav honom också något annat att tugga på som t.ex knäckebröd eller en kvist.
#12.. jaha! för skalman ville INTE ner i buren, och albin ville ner i buren. så dom var helt olika. eftersom han inte ville vara i buren så tyckte han inte det var roligt att vara i buren själv! därför använde jag det som att visa honom att bita är inte okej.
fast sen kan jag förstå endå. t.ex. sen när man verkligen ska stoppa ner honom i buren så tror han kanske att han hade gjort något fel, fast han inte gjort det.. så mitt sätt var kanske inte det bästa ! men huvudsaken är iaf att han inte biter/naffsar mer. 

#14 Du måste göra så han inte hatar dig! Då han biter/nafsar dig så låt han huvud vara under din armhåla. Och lugna han. Absolut inte släppa tillbaka han i buren.
#15.. nej släpp inte tillbaka honom i buren om det är dit han vill.. :/

#16 ´Var det till mig eller till Fudge? ;-)
#17,, oj jag menar #14 på #16.,, heheheh,, fattar om det verkar förvirrande :P

#18 Förstog det ;D

#20 Bara kämpa på med sötisen ;)

#21 Men asså, ska jag bara skita i att han biter & gräver på mej? X)

#22 Nja, men kaniner gnagar och gräver :) Så ge massa pinnar och kanske en låda men lite jord. Då du har han i sitt knä så ge han en bit knäckebröd som han kan sysselsätta sig med :)

Men han struntar i den, går över på filtar o.s.v
Höll på med honom nyss, han förstör mina händer ju 
FUDGE!!
Jag har haft kaniner i 10 år. Nu har alla gått till andra sidan…
MEN…
Smulan, min första kanin, var också en bitig rackare!
SÅ många hål som jag fick i mina tröjor går inte att räkna.
När hon bet mig (i skinnet alltså) så släppten jag INTE ner henne (för jag ser det som att hon hade "vunnit") utan jag satte henne på en handduk eller filt i mitt knä. Ska försöka att förklara hur:
Låt oss säga att Du sitter med benen ihop. Då blir det som en vagga.
Jag la handduken där (gärna en myyycket gosig handduk/filt som ger god mysvärme)…sen la jag Smulan där med BAKEN EMOT MIG…så att hon liksom låg utsträckt och hade koll på omvärlden…kanske en viktig sak…
Försökte hon att smita, så la jag en bestämd hand på henne och strök (liksom markerade..hmmm…"tryckte ner" det lät hemskt! och strök/klappade henne med långa bestämda tag från huvud och ner till svansen. Samtidigt BERÖMDE jag henne för att hon var sååå fin och snäll…
När jag märkte att hon slappnade av lite så strök jag lite lite lättare, kliade henne bakom öronen och pratviskade till henne.
Var noga med att ALDRIG bestraffa…för det har Du surt igen sen!
Försök med det…det går nog inte de första gångerna…ha tålamod…
Det verkar vara en bestämd liten sötunge Du har!
// Shintaida

Jodå, han är en mycket bestämd ung man han!
Vi vet varför han biter nu:
Han får inte som han vill- han blir irriterad & sur!!!
Han är dessutom i tonåren så det försvårar?! kan man säga det. aja, det gör det inte bättre..
Men jag ska helt klart testa det där, det låter bäst hittils iaf Tack så supermycket! 

Albin blev också irriterad när han inte fick som han ville och mina händer var inte fina kan jag lova :) Sår överallt men jag kämpade på ;D

Ja, men han biter fortfarande - men det gick till såhär:
Jag tog fram min morgonrock, tjocka tummvantar & en bestämd men snäll min!Jag tog tag framför hans framtassar & på rumpan. Han sprattlade lite men kom i rätt ställning när man är på mattesd bröstkorg. Sen satte jag mig ner i skräddarsits, satte honom med rumpan mot mig, han blev förvånad!!? Matte, jag brukar alltid få slicka dig i ansiktet ju :o Men nehe då! Han luktade runt & efter ett tag började han gå, jag tog raskt tag i honom & satte tillbaka honom. Han blev skitirriterad!!! Han började bita & krafsa, gräva & nafsa - HAHA rim! XD Jag tog tag i honom, rättade tillbaka honom & han började bita hål på mogronrocken & kom in till mitt skinn. Jag tog bestämt tag i honom & sa: Nej! Han slutade omedelbart. Han började bita en stund efter & jag lät honom göra det medans jag lugnt klappade honom på ryggen & sa: Såååja.. Sååja.. Han lugnade sig & tänkte nog att det här var inte så dumt ändå? Han lade sig på sidan & slickade lite på tassen, slöt ögonen & somnade. Så var det klart tänkte jag! Men nehe du!!!!! Idag så var han lika bitig, jag struntade i att ta morgonrocken, gör det innan jag går & lägger mig. Något mer tips?, skulle komma till hands.. ;D
Du måste göra det FLERA gånger för att han ska lära sig, vännen!!
// Shintaida

japp, gjorde det igår XD
#2 Så himla söt!!
Han tycker om sin "låda" va? På nästan alla bilder sitter eller ligger han i den!xD Haha såå söt!

#32, jaa, han älskar den men inte nu när matte lägger avföringen där, då gillar han hörnet där toaletten stod förut ;D
#33 Haha okej;) Lycka till med honom, han är såå söt!<3 HA TÅLAMOD!:)

#2 --> Väldigt söt kanin du hade, jag håller med Myrra, du kanske borde lägga ut lite grenar och sånt som han kan gnaga på :)
Jättesöt kanin du har :)
Båda mina kaniner har varit lite bitiga när dom var ungefär 6 månader gamla, men det har försvunnit helt nu.
Kan nog inte ge dig andra tips? än dom som andra redan sagt,
men ja, som sagt var, ha tålamod.
Förresten, varje gång min kanin bet/krafsade på mig så sa jag ett bestämt "NEJ!" och snärtade den på nosen. haha. heter det snärta? men alltså, med fingrarna lixom. förstår ni?
Det sägs att man aldrig ska göra nått sånt typ, men för mig hjälpte det (jag gjorde ju aldrig hårt på dem eller så) och numera räcker det att jag säger NEJ om dom gör nått dom inte får göra, så slutar dom på en gång.

Min kanin har också gått igenom aggression / bitfasen
sjukt jobbigt då han var så himla snäll innan. Nu har det gått över som tur är och han är som en liten ängel :)
Min kanin var rumsren när jag köpte honom. Stolt ;D

#37, har redan testat, han blir irriterad eftersom han inte får göra som HAN vill, så han biter bara mer då.. :(