Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3990 ggr
[Emmla]
0

ute i vinter

Hej jag har bestämt mig för att ha mina två kaniner ute på vår inglasade balkong i vinter,(det blir kanske en grad varmare än ute där) annars har de alltid varit i vardagsrummet men där måste de sitta i varsin liten bur och det tycker jag är så sorgligt.

Men jag har masssor av frågor:

behöver man ge dem mer pellets?

ska man ha halm?

är det bäst att ha vattenskål?

jag kommer nog på fler frågor tids nog, skriv gärna annat som jag ska tänka på

[Liiilly]
0

Hejsan, håller med om att det är lite sorgligt att ha kaninerna inne, dem klarar ju en vinter utmärkt!

- Ja, för att dem ska hålla värmen bra så behöver man öka på med pellets, jag har en lejonhuvad på ca.1kg under sommaren brukar hon bara få några enstaka pellets men på vintern ca 1/4 dl. Vilken ras? är det du har? Ju mer dem väger desto mer pellets ska dem ha.

- Det är bra att ha halm i buren ja, jag har först spån och rejält med halm vintertid, Man kan lägga in lite extra i bodelen också, som är bra att ha på vintern för dem.

- Ja det är bäst med vattenskål tycker jag, det är så svårt att få ut fruset vatten ur flaska. i värsta fall kan kaninen slicka på vattnet i skålan för att få i sig vattnet som de behöver, det kan dem ju inte göra om man har vattenflaska. Jag har en vanlig porslinskål och när vattnet har frusit så häller jag på med varmt vatten , så lossnar isen till slut. Fast man får byta många ggr varje dag, för att kaninen ska ha nåt att dricka! Det finns även särkilda plastskålar med en specciell form så att det är lättare att knacka ut isen, såkallat akitaskålar. Har sett att de finns på libraartic.com och sån ska jag nog köpa till denna vintern:).

Det blev ganska långa svar, men hoppas du fick tillräckliga svar på dina frågor! Kom ihåg att inte ta in kaninen under vintern, då kan den drabbas av värmeshock!!! Vissa kaniner( även min) älskar att gräva i snö! Man kan även använda koppel och sele på vintern så dem får skutta av sig i snön. Byggda gångar uppskattas väldigt mycket av min kanin:). Tänk bara på att inte ha ute kaninen för länge varje gång. Snön är ju kall! Kanske max 15-20 min åt gången. ger du grönsaker till din kanin? Isådana fall,se till att kaninen äter upp maten ute inom ca.1 timme, annars fryser grönsakerna och är inte bra  att äta för kaninen!

Fridaaaa
0

Jag har spån till mina men man kan ha halm med.
Mkt hö äter dem på vinter, vissa kaniner kan behöva ha mer pellets. Dem ska ha ett isolerat hus där man kan lägga halm som dem kan värma sig i.

Ang vatten så har jag vattenflaska, byter så ofta det behövs (har en inne som jag byter med)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Liiilly]
0

#2 Det är inte nödvändigt att huset ska vara isolerat, Det kan då tilloch med bli ännu kallare där inne då, värmen åker ut istället för att stanna kvar. Har jag hört^^

Fridaaaa
0

#3 Beror på hur tjock isolering man har :) Har man tunn kan man ha det,då är det ingen fara :D

[Emmla]
0

tack för alla svar!

jag bifogar en bild på där kaninerna bor, de springer lösa på hela balkongen så de är bara i buren när de ska äta och baja men ska jag ändå lägga halm där eller ska jag göra ett bo åt dem på något annat ställe?

[Emmla]
0

åsh det går inte att lägga in bilder nån som vet varför det står bara "server error in application" eller nåt!

jag glömde säga att jag har en dvv och en hermelin/dvv de väger typ ett och ett halft kilo var, eller lite mer

Kassy
0

# 6 Jag skulle nog ge dom ½ dl pellets om jag vore du, fast det beror väl lite grann på vart i landet man bor, jag bor ju ganska norrut. Men har du inget underlag (som halm, hö, spån, torv) som dom kan springa på på själva balkonggolvet?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

[bebba]
0

- Nej, mer hö räcker

- Om du vill har inte det till mina dom överlever

- Jag har både och.

Isolera inte och kaninerna kan vara ute än 20 minuter i snön kaninen kommer säga till om den inte vill mer(gör mina).
Jag hjälper till på en parklek och där är kaninerna ute i stora hagar från lite efter 9 till lite före 5 typ även in snön och dom lever dom också.

[Emmla]
0

#7 jag ger mina nästan en halv dl var nu, men jag har inte halm på golvet jag har mattor som täcker nästan 90% av golvet

jag bor i Stockholm

#8 ok äter de mer hö?

[bebba]
0

#8 Lite inte så mycket men i vintras fick dom pellets men dom gick upp i vikt nu på våren så nu är det hö vatten och liite pellets som gäller så nu äter dom ännu mer hö men det kommer bli ännu mer i vinter.

Kassy
0

# Okej, det låter ju bra ^^

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Workingdog
0

Jag kommer också ha min kanin ute på balkongen, han ska få flytta ut dit i helgen :) Men kom ihåg att dom båste ha en bodel som inte står direkt på balkongen, då det är betong så blir det kallt. Så den måste vara upphöjd :) ( Vet inte om någon annan har skrivit det, har inte läst hela tråden :) )

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Emmla]
0

varför varför varför!!!

varför går det inte att lägga in bilder!!??

kan någon svara mig!

Kassy
0

# 13 Försök lite senare så kanske det fungerar Glad

Fridaaaa
0

För mig fungerar det att lägga upp bilder, kolla så att bilden inte är förstor :)

[Liiilly]
0

Hö värmer inte lika mycket som halm, dessutom kanske kaninen bajsar och kissar på höet som ligger på marken som de sedan ska äta^^   Så jag rekommenderar att du har spån och halm som underlag i buren.

[bebba]
0

Fast om kaninen är rumsren så bajsar och kissar dom väl bara i toan?

Men kaniner får vinterpäls och dom överleve. Vi hade en utsläppt kanin i parken den lever med hararna den överlevde också och den hade inte ens en bur men några gick och la ut morötter när det var som kallast.

[Emmla]
0

#14 jag har försökt åttitvå gånger

#15 jag vet inte hur man gör men jag ska fråga min bror snart

#16 jag har toalätt för spån fastnar i pälsen på dem men det funkar väl lika bra om man har mycket halm?

#17 mina är bara rumsrena till den grad att de bara bajar i buren, men de ligger ju alltid hö i hökorgen som de kan äta så de slipper äta det som ligger på golvet

Om jag skulle göra en bolåda till dem ska jag då göra två eftesom de är två kaniner eller en extra stor?   Hur använder de bolådan? sover de i den på dagen? ska jag ha bolådan i buren eller utanför? (det blir nog trångt i buren) och behöver jag ha den upphöjd om jag har mattor under den?

[Liiilly]
0

#18 Självklart kan du ha toa-lätt istället för spån:). Fast jag själv har en väldigt långhårig kanin så går det faktiskt med spån endå, för halmet ligger ju över^^ så det fastnar knappt i pälsen. Det är billigare med spån än toa-lätt. FAst du har ju självklart  som du känner för:).

Är kaninerna bra sams som dem troligen är eftersom dem bor tillsammans, så kan du ha ett sovrum till dem, det är lättare att hålla värmen tillsammans med en vän:). Dem använder bolådan när de känner för det, vissa kaniner sover i den, vissa springer dit när dem blir rädda osv. det viktigaste är att dem har något undangömt och varmt ställe.

Sen är kaniner inte så smarta som bara äter hö ur höhäcken, utan även det smutsiga från marken^^hihi.

[Emmla]
0

#19 ok jag gör nog två för ibland när de är på trånga ytor kan de bråka lite mina kaniner är ganska kräsna så de brukar bara äta höt ut höhäcken

finns det bolådor att köpa eller nåtgon liten genväg man kan ta som funkar lika bra? är lite lat och sen bor jag mitt i stan så det blir lite svårt för mig att göra

vad ska man bädda bolådan med?

[Liiilly]
0

Det är inte så svårt att bygga, men det finns ju internetshopar dom säljer. Tex. sofias huncenter, har många hus att välja mellan.  I huset/bolådan kan du ha samma innehåll som i övriga buren och ev. extra halm.

[Emmla]
0

ok så man ska ha tidnigar i botten?

[Emmla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska vi se om det går…. spänning spänning

[Emmla]
0

yes i am happy!!

[Emmla]
0

nu har jag en till fråga : jag har en grej som har suttit som avtagbar överdel på en byrå som jag har tagit bort och har som kaninsitthylla

altså lixom jag vet inte om ni fattar men det är en rektangulär grej av fyra brädor  som saknar framsida och kortsidans brädor går ner lite under bottnen så att det blir ben.

Den är ungefär 104cm bred, 43 cm hög och benen är ungefär 6 cm höga

om ni tror att detta funkar så kommer jag nog sätta en tröskel på framsidan och en skilje vägg så de får varsitt krypin

väggarna är av något sorts trä som inte är ply wood

LinneaJohaanson
0

Har inte läst hela tråden, men såg någon som skrev att man ska ha isolerat hus.
Kaniner mår bäst av att ha samma tempratur i hela buren, kan bli knasigt om man har varmare på ett ställe!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Fridaaaa
0

#26 Det var jag som skrev det, och jag menade att man kan ha tunn isolering i bodelen ifall kaninen fryser (om det är riktigt kallt), så vill den ha en plats att värma sig på, menade inte supertjock isolering utan sån jätte tunn :)

LinneaJohaanson
0

Fast kaniner sitter inte och värmer sig på det sättet, dom burrar ihop sig istället!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Workingdog
0

# 28 men man måste ändå ha ett litet upphöjt hus som är vindtät :) Eftersom betong blit kallt :) Sen behöver det inte vara isolerat :) Vi ska bygga ett hus av ett skåp :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Emmla]
0

hallå putti putt putt kaningen svara på min lilla fråga?

[Liiilly]
0

#25 Det går säkert bra:)

[Emmla]
0

vad bra :))) tack!