Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3235 ggr
[MinRonja]
0

Det är var droppen!!!

Nej, nu räcker det, min kanin visar aggressivitet mot mig. Såfort jag bara RÖR henne attackerar hon mig. Hon är 8 veckor och långt ifrån att bli tonåring, jag vet inte vad jag gör om hon kommer fortsätta med det. Då säljer jag henne eftersom jag har inte tålamod för agressiva små djur. Hon attackerar mig och fräser bara jag rör mig.

[MinRonja]
0

Jag är riktigt rädd för henne nu, gråter tillochmed, skakar som f*n, jag har ju inte gjort något? Hon gör det inte för att hon är irriterad för för jag rör mig liksom bara och hon attackerar och biter och fräser.

[MinRonja]
0

jag kommer prata med mina föräldrar imorgon och se vad dom vill göra för jag klarar inte av att vara rädd för mig eget djur, aldrig.

Katti
0

Vad är det för kanin? Var har du köpt henne? Vet du något om hennes bakgrund? Hur länge har du haft henne? Hur länge har hon varit aggressiv?

Rebiz
0

Lämna tillbaka henne!

[MinRonja]
0

jag har haft henne i två månader och det har hållit på ett bra tag, hon kommer från en uppfödare, som sa att hhenne föräldrar är jätte trevliga men fick inte titta på dem av någon anledning.

[MinRonja]
0

och såg nu i papprerna att hon inte är åtta veckor utan äldre ^^ kanske är tonåren iallafall då

[MinRonja]
0

Hon har också börjat göra något konstigt med sina tänder, hon hackar inte utan något annat

Denna kommentar har tagits bort.
Katti
0

Jag tycker också att du ska lämna tillbaka henne. Om jag hade fött upp en sån kanin hade jag velat veta om det (därför lämnar jag temperament-garanti).

Vad är hon för ras?

Linus-the-bunny
0

Håller med  #4! Lämmna tbx henne!

Valkyrie
0

Lämna tillbaka till uppfödaren! sedan ny kanin som kanske är lite äldre eller yngre. Om du köper en kanin som redan varit i tonåren ungefär 1 år eller unge på 8 veckor.
Kan du få pengar tillbaka eller bara byta?
Om du inte får något av det tycker jag du ska köpa från en annan uppfödare.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Fridaaaa
0

#5 Om du har haft henne i 2 månader kan hon inte vara 8 veckor om du inte hade fött upp henne själv vill säga :) Men  nu såg du i papprena att hon var äldre än så.

Min morrar med men hon är 6 månader nu och är sån vid brunst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sstorm]
0

De måste va tonåren om du ägt henne i 2 mån :P Då kan den inte vara 8 veckor

jahadu
0

jag hade lämnat tillbaks eller tagit bort en sådan kanin. Prata med uppfödaren, som uppfödare vill man veta sånt här för framtida avel

[MinRonja]
0

jag fick henne vid 8 v. och haft henne i 2 mån. jag ska vänta o se, tror det är tonåren faktiskt, jag ska vänta och se, eller att hon förknippar mig med något läskigt så hon försvarar sig. Men jag ska vänta och se =)

[MinRonja]
0

hon är en dvv

Sweetienin
0

Hur ser hennes bur ut? Öppnas den från taket eller sidan. Jag vet ju inte hur den ser ut, men en orsak till att kaniner blir aggresiva kan faktiskt vara att buran öppnas öppifrån. Man förknippas då med rovdjur.
Det är säkert tonåren. Lämna tillbaka henne och be om en ny kanin eller pengarna tillbaka. Får du inget av det tycker jag precis som valkyrie att du ska köpa av annan uppfödare.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[MinRonja]
0

#17 hennes bur har båda och jag hämtar henne från båda öppningarna. Ibland funkar uppe och ibland inte. Ja jag tror också på tonåren

emms
0

#7 Menar du att hon gnisslar tänderna mer? Det gör dom när dom har ont. Kanske är därför hon attakerar med?

Men kaninen låter inte frisk! (I sinnet) För mig är det högst att dom morrar, inte mer. Det tillåter inte jag.

Emma

[MinRonja]
0

#19 ja det gör hon, jag kan "visitera" henne imorgon på morgonen och så för hon gillar det inte alls och hon var på jätte mysigt humör nyss. Vad ska jag kolla? Tänderna, och känna igenom på kroppen och se om hon reagerar? 

okej, men jag får se hur jag gör..

emms
0

#20 Ja känn igenom hela henne och se om hon reagerar på något. :)

Annars brukar det hjälpa att kastrera med. Vet en här som gjorde det och vetten upptäckte att livmodern var jätteinflamerad och att hon troligen hade haft jätteont av det och det var därför hon var tjurig. Det onda sitter inte alltid på utsidan :P

Emma

[MinRonja]
0

#21 okej, jag ska nog kastrera henne.. hur mycket kostar det och hur gammal får hon minst va?

emms
0

#22 När jag kastrerade min hane så kostade det ca 600. Men det är ju större ingrepp på honor. Skulle gissa på 1000 +-200 ungefär. :)

Honor har ingen åldersgräns då dom är färdiga innuti så att säga. Hanar kan man ju behöva vänta på att kulorna ska trilla ner. :P

Emma

[MinRonja]
0

#23 okej ^^

eamy
0

hur brukar du vara mot henne när hon är aggresiv?

[MinRonja]
0

#25 jag försöker vara lugn men bestämd men blir oftast rädd och orolig

eamy
0

#26 okej det är viktig att när du säger till så måste du vara bestämd du behöver inte vara aggresiv men visa att det är du som bestämmer och inte hon om du fattar :)

zezagena
0

Det finns ju honor som rejält sura/bitska under brunsten, o kan vara världens keligaste annars. vet inte hur länge hon betett sej sådär, 1 v el mera..?

Om ca 1 v tycker jag du ska avvakta o se..

[h-malm]
0

#28 det liknar verkligen min hona jag hade förut..

Linnet
0

Tycker du ska lämna tillbaka henne, det där med tonåren köper jag inte rikitgt, har aldrig varit med om nåt sånt själv och jag har haft många kaniner.

En dvärgvädur ska inte vara aggresiv, någonsin, inte i "tonåren" heller, förresten det gäller väl alla kaniner, men dvärgväduren är ju en lugn, social och tillgiven ras.

Har haft aggresiva kaniner, men det har oftast varit hermeliner, det blev aldrig bättre, utan man fick lära sig att hantera dom, dom var aldrig aggresiva utanför buren, utan bara när dom var i buren, men det är ju inte kul om man ska vara rädd för sin kanin.

Själv lämnar jag garanti mot vad jag kallar medfödda defekter, ex. aggresivt beteende, som visar sig inom 6 månader. Då får man pengarna tillbaka eller en ny kanin. Men det är hittills ingen som har kommit tillbaka med en kanin av den anledningen.

Katti
0

Jag håller med Linnet till 100%. Har exakt samma erfarenhet av dvärgvädurar och hermeliner! Accepterar vi att en kanin är tjurig när hon är brunstig, eller att den vaktar sin bur, tycker jag att vi är helt fel ute. En hona som "bara är tjurug när hon är brunstig" kommer att lämna ungar som är tjuriga då och kanske mer än vad mamman är. Kaniner som vaktar buren är bara så tröttsamma… Och dessa djur har en osäkerhet som gör att de inte mår bra. De upplever människor som hot, och hur kul är det att känna sig hotad och i behov av att försvara sig mest hela tiden?

Jag startade en tråd om det här på Kanin-net för några månader sedan och de flesta accepterade lite knorr från sina kaniner, men inte aggressivitet. Jag är hårdare! Men så har jag synnerligen trevliga kaniner också Cool.

Fridaaaa
0

#31 Min hona morrar och puttar på mig när jag ska ta upp henne men aldrig annars, sedan kan jag pyssla med henne hur mkt jag vill, hon ligger till och med på rygg i min famn, hon bitar inte allså är hon inte aggresiv? Men jag tror att man kan träna bort det och jag tror på tonårsperiod, finns både hos människor, hundar mm bara att det märks med på vissa än på andra :D Det är min åsikt :)

malin--a
0

Hur stor bur har hon?

Fridaaaa
0

vem av oss frågade du?:D

Katti
0

Det är jättebra att det fungerar för dig/er!

Men som uppfödare måste man erkänna att det finns en ärftlighet även i beteendet. Jag vill inte att mina kaninköpare ska behöva förhålla sig till en kanin som morrar. De allra flesta blir rädda och det slutar vara roligt att ha kanin. Och frågan är ju hur kul det är för kaninen…

Fridaaaa
0

#35 Håller med, man vill ju avla på snälla, trevliga kaniner som typ vem som helst kan hålla på med :)

malin--a
0

#34 TS :)

Fridaaaa
0

#37 oki :)

emms
0

Jag avlar ju inte på min hona men om jag skulle göra det skulle jag inte tillåta morr heller ;) Bara jag som kommer ha henne så jag tycker inte det gör något att hon morrar då hon inte gör något och det ärvs inte ner för att jag inte avlar på henne :P

Emma

Ljusta
0

Jag som uppfödare skulle heller aldrig acceptera morr eller agressivitet. Tycker att en frisk kanin aldrig någonsin ska visa agessivitet. De kaniner som gjort det har varit sådana tll psyket, lite hårdare, och det är absolut inget man vill avla på. Inte heller ha som sällskapskanin.

Så TS, jag tycker att du ska se om du kan få lämna tillbaka henne.

Ljustadalens kaningård

LucyLove
0

Lucy var ganska tjurig under sin tonårsperiod. Har fortfarande ärr sen hon bet mig i lillfingret!
Nu kan man inte ens märka att hon en gång  var en liten tjuris!
Hon är världens gosigaste, utan kastrering eller någon inlärningsgrej ;)
Det kan gå vägen :)

[MinRonja]
0

#33 hon har L120 B60 H60. + att hon får hoppa ut ur buren när hon vill. Förutom när jag stängt buren.

#40 Okej, får väl göra det…

[Emmla]
0

Antagligen river hon för att du inkräktar på hennes revir, hos ser dig som en fiende och vill försvara sig. Jag skulle försöka få hennes förtroende innan jag lämnade tillbaka henne, om hon samtidigt är i tonårsperioden så skulle jag vänta, kanske blir hon världens mysigaste sen? jag tycker inte att man kan lämna tillbaka en kanin för att hon försöker försvara sitt revir. Det är naurligt för en kanin. Du måste räkna med att lägga ner lite arbete och inte bara lämmna tillbaka henne för att det inte blev som du trodde. Jag ha själv en väldigt aggresiv kanin här hemma som jag försöker få att lita på mig.

Jennymaria
0

Låter väldigt jobbigt, känner igen mej på vissa punkter och skickar en tröstekram! Men om jag skulle vara du skulle jag INTE lämna tillbaka henne ännu. Att hon är aggressiv kan bero på flera saker, det behöver ju inte genast betyda att hon är "sinnessjuk" . Jag skulle testa, först och främst klämma på henne och se om hon reagerar, risken är ju stor att hon har ont, som emms sa (har du kanske möjlighet att ta henne till veterinären för en koll?). Sedan skulle jag kontakta uppfödaren, konfrontera och diskutera lite med honom/henne, fråga mej fram. Och har du provat utanför buren, i någonslags liten Hage på golvet kanske, se hur hon reagerar utanför sitt revir? Sätt dej med henne, tvinga dej inte på utan se hur hon reagerar, erbjud henne kanske ngt gott. Vänta och se.

Det krävs tålamod, kan jag tänka mej ;-) Minns sedan att jag inte är på långa vägar lika kunnig som de flesta andra som svarat här, uppfödare och dyl, dethär är bara mitt instinktiva svar, vad jag skulle göra i din situation. Om det sedan är som Katti säger, att din kanin bär på en viss sorts  osäkerhet som gör att hon inte mår bra, finns det antagligen inget att göra. Sedan vet jag inte heller om du har tid, ork eller lust att sätta så mycket tid på dethär, om du redan insett att det är hopplöst, kanske du måste ge upp. Det enda jag skulle tänka på om det skulle vara min kanin är var hon hamnar om du byter ut henne, och sånt…

Jättesvårt!! Lycka till!

[MinRonja]
0

Jag har nu bestämt att jag ska inte lämna tillbaka henne. Hon är nog i tonåren och det går över, jag är helt övertygad om det. Hon har blivit lite bättre. Jag får ta upp henne ur buren nu. Så det går över. Jag tror hon blir en tooppen kanin när detta är över, faktiskt..

Plopp4
0

vad bra!Glad

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

kaka1234567
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NU är jag tröt på alla snakar om att de har agresiva kaniner alla förväntar sig en snäll kanin på en gång.

De kanske är fel på dig ? Och inte kaniner jag har haft 3 kaniner som va aggresiva och blev aldrig snälla(förutom den sissta 3 de blev snäll innan hon blev uppäten tyvärr) men jag vet varför, för att jag gjorde fel. Fel jag va inte tålmodig nog och ville att allt skulle henda så gort och på engång. Sen köpte jag min lilla Foffi hon va ganska snäll men inte gätte tam. Jag tänkte den här kaninen ska jag ta de lungt med. Inte för vänta mig för mycket. Hon blev tamare och snällare men inte gättte mycket. Jag hade inte mycket tid så hon bvlev agressiva av de och alla andra kaninerna jag haft. Jag höll inte på gätte mycket och de blev aggresiva att va ensam så lenge . Sen så tänkte jag jag är lugn och förväntar  mig inte mycket jag vänta till sommar låvet och ska ungås med henne, de gjorde jag, gossa även om hon nafsade, attakera mig med fram tassarna, hon lät mig inte ens klappa på henne. Hon hata mig tyckte jag. Men jag sat i hennes hagen mata henne med goda löv hon älska. Börja bygga förtroende gjorde masser, börja hoppa henne inan sommaren. Hon blev aktiverad mer sosial mm. Hon fick beröm mm och gillade hoppningen och sälskapet. Ibörjan hata hon mitt sälskap men sedan insåg hon att de va roligt.

Hon är nu gätte tam förut kunnde jag inte ens klapa på henne i buren utan att hon börja morra eller springa iväg . Nu ber hon om att bli klapad. Sen blev hon sur igen och då trode jag aja kanske hon inte gillar de jag gör endå. Men då fick honn ungar de är 3 veckor gammla och 4 dagar. Gätte snäll Mamma(Foffi) och gätte snäll pappa hon har god hopp teknik. Och vissa sig va en mycket god kanin. Med bra temprament

Jag har tur som inte gav tillbacka henne utan höll ut. De anndra kaninerna blev inte lika snälla pgv att jag inte va tålmodig.

Tänk äfter innan du gör de, de kommer komma många jobbiga perioder. Tånoren som är en stor del av kaninens tjurighet och brunstighetten kan va jobbig.

Min lilla Foffi bara bäst. Så tro inte att din kanin litar på dig så fort  och du är endå rätt ny för kaninen ovs. Man måste ha tåla mod mina ungar är också gätte tama för att man måste ta tag i hateringen från början. Som tur han jag rädda min kanins betende i tid. Låt din kanin springa hemma lite. Om hon bor ute be dina föreldrar klappa på kaninen innan de gåker till jobbet mm. Men de viktigaste är att du är tålmodig och inte tvingar din kanin eller blir arg på kaninen eller dig . Och otålig utan lugt och smidigt aktivera henne med lite lek och goss vill honn inte va i ditt knä låt henne hoppa ut. Bara va där för henne och snäll så möjligt tålamod och mycket kärlek så kommer allt att gå bra.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Sen så Fyller min lilla tjej år i morgon

_Mvh kaka
_

[MinRonja]
0

happ. Kändes ju kul att få sånt svar, "det är kanske du som är problemet". Jag tror faktiskt att jag nämnt det här i tråden, om inte var det någon annan stans. Att jag tror att det var jag som var problemet, när jag ändrade på mig och var mer försiktigt så ordnade allt sig… Hon är mycket bättre nu, har slutat attackera mig osv. Jag kanske har lätt att bli sur, och inte bra tålamod, men om jag känner att jag börjar tappa taget så låter jag henne vara. Det har hänt kanske 3 gngr(?), att hon typ bitit mig så hårt att det blöder jättemycket, då tappar jag tålamodet och sätter in henne i buren eller låter henne vara helt, och det har funkat. Så ja, det kanske är jag som är problemet, men tänk om det inte var jag då? Att hon har agressivitet i generna? Aja, jag säger det igen att hon kommer ingenstans, jag ska kämpa med den här kaninen, jag älskar henne så grymt mycket. Jag orkar inte förklara mig mer, jag är jätte glad för alla svar och har nu kommit fram till att: ta det lungt, och ha tålamod. Tack för alla svar! Glad

kaka1234567
0

Jag menade inte så utan jag sa de returiskt de kan va lixom inte kaninens fel utan kanske de man gör som får den att känas lite otrygg jag mena inte att säga asså de är du som är problemet

Har inte läst hela tråden men återkommer

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

#49. Så gjorde jag också blev lätt arg mm. Men mycket bra att du är tålmodig lycka till

_Mvh kaka
_

Linnet
0

#47 Men självklart ska man förvänta sig en snäll kanin med en gång, en kanin ska inte vara aggresiv, aldrig någonsin, inte i buren, inte i tonåren. Då är det något fel, antingen är kaninen sjuk, eller så beror det på dåliga anlag.

Köper man en kanin, eller vilket djur som helst förresten, så förväntar man sig inte ett aggresivt djur, det ska man bara inte acceptera. En kanin ska vara snäll, social, vara lätt att hantera och absolut inte attackera och morra.

kaka1234567
0

#52. Tycker inte man ska förvänta sig de man måste uppfostra. de är som att säga så här a om mina born inte är snälla och agresiva måste jag ta bort dem tycker jag.

Jag har ex gjort en hur aggresiv häst till en hur snäll häst som hälst som alla älskar nu. Ska man avliva den bara för att den har varigt dunm. Nej jag tycker man ska förköka med allt innan man bästemer sig. Värkligen allt

Men de är min åsikt de

_Mvh kaka
_

Katti
0

Jag håller med Linnet till 100%. En kanin ska födas snäll och fortsätta vara snäll! Självklart ska den behandlas väl, men så länge man gör det ska en kanin enligt mig inte visa aggressivitet i några situationer. Att lägga en massa tid på att "bota" en aggressiv kanin och sedan låta den få ungar (#47) tycker jag är riktigt riktigt ogenomtänkt…

Katti
0
Katti
0
Timotejj
0

Tänkte bara fråga dig TS :) Har inte du skrivit 3-4 typ likadana inlägg på dvkanin.ifokus att du är trött på hur hon beter sig? och tänker lämna tillbaka henne, sen ångrar du dig igen? går det så mycket fram och tillbaka? ;)

Jennymaria
0

Jättebra att du har fått det att funka i vilket fall somhelst, MinRonja :-)

kaka1234567
0

#54. FYFAN HUR KAN DU SÄGGA SÅ HON VA ALLDRIG AGGRESIV UTAN VÄLDIGT RÄDDD. DU TROR DU VET ALLT MINA AKNNINER ÄR GÄTTE SNÄLLA ALIHOPPA UPPFÖDARE HAR TITTAT PÅ DEM OCH TYCKER DEM ÄR GÄTTE FINA FÖRÄLDRAR HAR FIN STAMM OCH MIAN KANNINER ÄR UPPTIL 100% GODKÄNDA AVELSKANINER. sEN VA DE EN OLYCKA ATT HON FICK UNGAR EN MYCKET BRA EN. jAG TYCKER DU ÄR FÖRFÄLIG SOM SÄGER SÅ.

dU VÄRKAR LITE BITTSK SKA VI TA BORT DIG OCH INTE LÅTA DIG FÅ BARN ??

nu SÄGER JAG INTE ATT DU ÄR DE MEN DE VA ET EX

_Mvh kaka
_

Katti
0

Hoppsan, den visste var den tog! Jag fortsätter gärna diskussionen i en ny tråd eller privat om du vill veta mer om mina åsikter om Avel och mentalitet. Har rätt mycket att säga om saken då det är två av mina stora intressen och jag diskuterar gärna!

kaka1234567
0

Jag kemmer att ajg inte vill diskutera om de då jag vet att mina kaniner är bra och har kollats upp va en mycket erfaren kanin uppfödare som hållt på med detta i 60 år

_Mvh kaka
_

Linnet
0

#59 Aggresiv eller rädsla som yttrar sig i aggresivitet, är lika illa enligt mig. En kaninunge efter lugna trygga bra föräldrar ska inte vara rädd och inte heller aggresiv. Visst den kan ha blivit illa behandlad och är rädd därför, men jag håller fortfarande fast vid att en kanin ska aldrig visa aggresivitet.

#61 Kaninuppfödning för 60 år sen är inte samma som kaninuppfödning i dag, då födde man upp slaktdjur och då spelade ju temperamentet mindre roll. Denna uppfödare måste ju vara väldigt gammal då…..??? kanske 75-80 år eller så….

kaka1234567
0

#62. Uppfödaren är mycket uppdaterad och ställer ut masser och vet vad hon gör. Mina kanin ungar är supper finna och utrar ingen rädsla eller agresivitet villket vissar sig att mina kanin är ur välmående som hälst. Min kanin va inte mycket hanterad  innanna hon kom till mig och därför gannska rädd. Spelar ingen rol vad ni säger . Man ska ge djuren en shans.

Mäniskan ska alltid bestema vissa meniskor är mer arga av sig en anndra så är också djur. Så avdå ska vi to bort dessa meniskor. Ska vi inte låta dem ha barn ??

_Mvh kaka
_

[Emmla]
0

jag tycker absolut inte man ska ta bort en agressiv kanin!

självklart så ska man inte avla på aggresiva kaniner eller något sådant men en kanin måste få chansen att bättra sig!

Jag har en kanin här hemma som är lite bittsk och inte gillar att blir buren, men det är för att jag fick henne när jag var sex år gammal vilket jag själv tycker är lite för ungt, och då hanterade jag inte henne på något bra sätt, samtidigt som hon är en djuraffärskanin och troligen inte avlad på bra betenden. Men hon har fått leva och jag tycker lika mycket om henne för det och jag har nu tagit tag i att försöka få henne lite tamare även fast hon snart är åtta år gammal. =D =D jag gillar min kanin, dessutom är hon vacker att titta på :)

jag håller med kakan!

[ninnakm]
0

En av mina kaniner är lite bittsk, men det beror på tonåren, när hon blivit äldre avgör jag om hon alltid kommer va det;)