Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1669 ggr
Nissa
0

Skillnad dvv - dvv rex?

Vad skiljer en vanlig dvärgvädur från en dvärgvädur rex förutom pälsen?

Skiljer det något i storlek på dem?

Skiljer sig temperamentet åt?

Hur har dvärgvädurs rex kommit till från början? Är det en korsning mellan dvärgvädur och annan ras?

zezagena
0

Min erfarenhet är att storleken ligger på samma som dvväduren 1.5-2 kg ca, den har ofta smalare huvud och f a nosparti.

Tycker att de i temperamentet är otrol sociala, aktiva o framåt men det är ju oftast den normalpälsade oxå..

Hermelinrex/minirexen har ju funnits länge här ( 20 år)? rexdvärgvädur har nog bara funnits ca 7-9 år i Sverige, de första kom från Tyskland/Holland där de mkt längre i rexad Avel..

Tror det är den vanliga stora rexen man avlat in men vet ej säkert..

Nissa
0

Var det jag funderade över, ifall det var en korsning mellan vanlig rex och dvärgvädur. Tänkte därför att en dvv rex kanske var större än en vanlig rex.

Blir mer och mer sugen på en liten rex dvv men tyvärr verkar det inte finnas någon i närheten av Göteborg just nu.

Får vänta och se om det dyker upp.

Tarja
0

Den skillnaden jag märkt i tempramentet är att alla dvvrexar jag träffat har varit mer aktiva och riktigt fartfyllda.

Hagalundskaniner
0

Jag fick hem en dvv rex för några dagar sedan och har märkt att han är mer aktiv och fartfylld än mina dvärgvädurar, precis som #3 säger.

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Trasdockaa
0

De fina utställningsbara dvv rexarna med stamtavla har jag märkt skiljer stort från de dvv rexarna som avlat för "kel". De utställningsbara har avlats in så mkt av de vanliga dvv för att få så mycket av deras kvalitéer, medan de (ffa wienenertecknade) har en otrolig energi och fart!

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Nissa
0

Så om man vill åt dvärgvädurens temperament men rex pälsen bör man då leta efter just en utställningskanin? Hur ser jag skillnad på en som avlats fram för utställning och en som avlats till kel?

Trasdockaa
0

#6 Det tycker jag utan tvekan att du ska göra om det är vad du söker. Det du ser skillnad på är att den ser ut som en helt vanlig dvv, men med rexpäls. Inga annorlunda drag från dvv, varken huvud eller kropp. Sen kan du dessutom för att ta det ännu längre och satsa på en kanin med stamtavla och utställda föräldrar. Så kan du även ställa ut din kanin :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

zezagena
0

Min rexade dvvädur Boris (wienerfri), med stamtavla o öronmärkn  (utställda/stambokförda föräldrar) är det världens fart o fläkt på =)

han är i o f bara 4 månader :D