Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1298 ggr
Linnslins
0

byta päls

Nu börjas det igen. Lisen är alltid väldigt tidig med att byta päls och det har börjat så smått bak vid rumpan nu, så jag tog upp henne i mitt knä och la henne på rygg så att jag skulle kunna ta bort lös päls.

Men med vissa tussar följde det med nått vitt, typ mjäll-aktigt. Det kommer från skinner på henne, eller ja, den änden av tussarna. Det var inte överallt verkade det som. Jag kunde inte se riktigt hur det såg ut på skinnet på henne för jag hade ingen som kunde hålla henne åt mig. Men jag ska kolla sen och försöka se hur det ser ut där under pälsen.

Tror ni att det är något att oroa sig för?
Eller är det något som är helt naturligt?

Linnslins
0

Jag fick hjälp att borsta henne idag och man såg att det var som lite torrt eller hur jag ska säga.. Behöver jag försöka tvätta eller smörja där? eller är det helt normalt?

Tarja
0

När du skrev "nått vitt, typ mjäll-aktigt" så tänkte jag genast på mjällkvalster.

Linnslins
0

#2 Okej. Kan du eller någon annan berätta mer om det. Jag googlar lite på det men kan vara bra om någon här kan berätta mer också =)

Tarja
0

#3 Jag har mjällkvalster på några av mina importer just nu, det är som du beskriver - vita små fjäll i botten av pälsen. Väldigt smittsamt men kan behandlas med hjälp av preparat från veterinär eller t.ex Flusa från Granngården.