Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2964 ggr
Friheten
0

Hö hjälp.

Har kanske en leverantör av hö. Hon gav mig detta uppgifter på hennes hö

Ts 55.7%, smrp 39 g, energi 5.3 MJ/kg foder

Sen nämde hon hösilage? Vad det nu är. Är det blötare hö kanske?

Nån som kan hjälpa mig tyda? och om det är bra till kaniner.

hjartelyckanskaniner
0

Hösilage är väll hö med syror? Vet inte skillnaden på hösilage och ensilage..

Ensilage är väldigt klibbigt iaf. Möglar ganska fort.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[sstorm]
0

Hösilage är "inlagt" hö håller bara 4 dar när de är öppnat och jag tror kaniner får diare av de

kaka1234567
0

Hö är tort. Hösilage är lite blötare de håller längre en 4 dagar vi har stora balar i stallet som står öppna. Håller gätte lenge.

Ensilage är inte klibigt utan mycket blöt de är mer samak i de och de brukar de flästa veganer gilla bettre

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Friheten
0

men vad tror ni om siffrorna jag skrev ? = )

[sstorm]
0

#4 om de är hösilage skulle jag skita i siffrorna, hitta ngt annat x)

Friheten
0

Nu tycker jag att fröken storm har en negativ underton. Jag som har lovordat ditt salladsland :p jag kan ju inte skita på höet det vore ju äckligt! :))

hjartelyckanskaniner
0

#6 Hon skrev skita i siffrorna inte i höet:p

Mvh Emma

Friheten
0

Jaha :p haha.

hjartelyckanskaniner
0

#8 Annars hade det varit väldigt äckligt:P har väldigt kräsna kaniner:P

Mvh Emma

gickan87
0

Kanske dags att sova? ^^

Jag håller med ovanstående, om det nu är hösilage så är det bättre att leta vidare. Kaninmagar brukar inte må bra av silage.

MVH Erika :)

Friheten
0

Nej jag ska leta vidare. Såklart

[sstorm]
0

hahaahh! Herr John borde ta en tupplur och läsa igen :'D

Friheten
0

Fick svar idag. "Jag säljer inte till privatpersoner mvh"
Morr asså. Aja the search goes on. Snåla bönder haha. Går o tar mig tupplur.

kajsalisah
0

Det är skillnad på hösilage och ensilage. Vilken skillnaden är kan jag inte redogöra för tyvärr. Mina kaniner har ätit hösilage hela vintern och älskar det. Det är lite fuktigt när man öppnat balen men torkar snabbt och blir nästan som hö fast smakligare. Inget damm. Ingen diarré här inte. Jag får jättefint hösilage av min kaninuppfödare :)

[sstorm]
0

Ensilage är ännu blötare, och luktar mer illa x) Dessutom är både hösilage och ensilage mycket mjukare än hö, så jag tror inte kaninernas tänder slits så bra då

Emelie
0

Hösilage och ensilage har ju mycket större vätskehalt än vad hö har. Dock har jag hört att många lite större uppfödare använder sig av hösilage, och att det funkat jättebra för dem, med bra kaninmagar! Ska försöka leta upp en tråd som handlar om detta.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

eamy
0

hö är det torraste  sen är hösilage  blötare (det är dom vita balarna på ängarna xD) ensilage är jätte blött det ger man till kossor för det är billigt och och dom är nästan doim ända djur som kan äta det :)

man ska hellst inte ge hösilage till en kanin för det är för blött och för mycket syra i :) det är typ det jag vet om dom sorterna :)

Friheten
0

Oki nu är det löst tack : )
Nu ska jag bara hitta en bonde som vill sälja och inte 250kgs balar haha.
Nån vet om granngården säljer balar? O till vilket pris.

[sstorm]
0

#18 de säljer men de är på ren svenska skit hö

Hösilagr och ensilage säljs inte på småbal om de är de du är ute efter

Katti
0

Tänkte rätta till lite felaktigheter i den här tråden!

Hösilage är superbra till kaniner. Jag har gett det till mina de tre senaste vintrarna och jag kommer aldrig mer köra med hö på vintern om jag kan undvika det! Kaninerna älskar det och mår jättebra på det. Mina vuxna honor, som går i en stor Hage (ca 30 kvm) får bara lite pellets ett par gånger i veckan och lever för övrigt på bara silagen. Eftersom maten är fuktig har de inte lika stort behov av vatten under den tid då det fryser snabbt (ja, jag ger dem ändå - ingen orsak till oro!).

Kaninernas tänder slits inte i första hand av det material de bearbetar. De slits för att de nöts mot varandra när kaninen äter.

Hösilage finns visst i småbalar! Det är dock tyvärr svårt att få tag på i stora delar av landet. Men jag åker glatt 50 mil för mina Skrattande. Småbalarna väger 25-40 kg men är inte mycket större än småbalar med hö. Eftersom hållbarheten är begränsad måste man ha ett antal kaniner för att göra slut på dem i tid. Det går så klart även utmärkt att ge silage från storbalar om man har en gård eller ett stall där man kan gå och hämta ur nyöppnade balar ett par gånger i veckan.

Skillnaden mellan hösilage och ensilage är att hösilage är torrare. Över ungerfär 50% TS (torrsubstans) brukar det kallas hösilage. 

Jag har haft turen att hitta en bonde som har jättefint hö och även halm. Nu har jag blivit VIP-kund och får ta själv och lägga pengarna i ägg-kassan. Supersmidigt!

Friheten, kan du inte sätta in en köpes-annons på t ex Blocket?

[sstorm]
0

#20 Hösilage i småbal har jag aldrig sett! Dessutom får en hösilage bal bara vara öppen i 4 dagar innan den måste vara uppäten.

Fryser man maten lär alla proteiner och vitaminer försvinna?

Varför säger man att kaninernas tänder slits ned av hö om de i själva verket slits när de äter?

Gärna länkar till informationen eftersom jag aldrig hört talas om de innan :)

[sstorm]
0

Sökte runt och hittade både positiva och negativa saker om hösilage. De minsta balarna jag hittade låg på 12kg.

Med tanke på att man vaccinerar hästar och andra djur när de äter hösilage skulle jag inte ge små kaniner de, men de är upp till den som äger kaninen ;)

Katti
0

Det är viktigt att kaninerna tuggar mycket, så att tänderna kan slitas ner mot varandra. Tuggar mycket gör de när de äter hö!

Skulle tänderna slitas mot höet så skulle inte kaniner med bettfel få "växande tänder" eftersom de också äter hö ju. Tills de inte kan det längre, för att tänderna har blivit för långa eftersom de inte slits mot varandra. För "växande tänder" har ju faktiskt alla kanienr!

Eftersom hösilage är torrare än ensilage så håller det sig bättre ute i luften. På vintern när det är kallt håller det 1-2 veckor. Det är därför jag bara utfodrar med hösilage när det är kallt.

Friheten
0

Nu har jag hittat en som har 13-19kg/bal torrt hö :) o kan leverera till en ica butik jag känner underbart