En eller två?
Sitter här mitt i natten och oroar mig för Ina. Inte för att hon är sjuk eller så utan för att hon ska känna sig ensam. Hon bor inte med någon annan kanin och jag vill verkligen att hon ska trivas! Jag ursäktar verkligen om det redan finns en tråd som den här 
Har läst på om man ska ha en eller flera kaniner och fick mest reda på att det är bäst att ha två än en.
Jag är 14 och bor hemma, så mina föräldrar har hand om kostnaderna, men jag vill ju inte göra det svårt för deras ekonomi. Vi renoverar huset nu och det kostar väldigt mycket… Nu låter jag ganska egoistisk, men missförstå inte. Jag älskar Ina otroligt mycket!
kommer ihåg att det var någon som sa att man aldrig ska ha endast en kanin och fick då väldigt dåligt samvete
Blev väldigt förvirrad också…
Är det för grymt att låta bli att köpa en kompis till Ina?
Är med henne hela dagarna, men det finns ju undantag ibland.
Tacksam för svar!
Kram,
Desirée :)
(visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden)
Kaniner är kolonidjur och trivs bra ensamma!
Jag har haft kanin ensam, och alla mina kaniner bor ensama i sina burar skulle aldrig ha kaninerna två och två!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Som Linnea säger så trivs kaninerna oftast allra bäst ensamma, och det är även så de lever ute i naturen.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Mina kaniner bor tillsammans och de är mycket gladare av det och faktiskt blivit tamatare till och med.
De sitter och pussar och tvättar varandra och tycker att om man får och vill ha två kaniner ska man skaffa det men inget måste.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Nej det är verkligen inget måste eftersom det inte är de naturliga för dem.
#3 Du har ju hane + hona, och det är ju troligtvis därför det funkar så bra för dig. Har man hona + hona så är det inte alls säkert att det funkar lika bra.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

4# Japp man får ju välja själv om man vill ha de tillsammans.
Ja jag har haft kaniner innan som varit likadana och om man har tid och vill ha en kanin är det absolut inte fel pga "onaturligheten" , kaninen är ju kolonidjur men det betyder inte att de aldrig ser andra kaniner och hälsar på de.
Hararna tex brukar ju springa runt bland andra harar och de ser ju även andra så det bor ju inte långt ifrån andra som tamkaninerna gör :)
Jag tycker själv att om man har möjlighet så är det ju kul om man kan ha en hane + hona tillsammans (självklart 1 kastrererad av de).
Om din kanin är ensam kan de värma varandra under natten och slipper vara ensamma.
Men det är inget fel att bara ha 1 kanin så försöker inte övertala dig nu.
Lycka till =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Alla gånger det går försöker jag ha mina kaniner tillsammans! Undantag för okastrerade hanar.
Men alltid annars!
♥

Tack sså mycket för era svar! :)
Då tror inte att vi ska skaffa en till om det inte är högst viktigt.
Men man kan inte som människa ersätta en artfrände väl?
Och en till fråga; kommer Ina känner sig mindre ensam om hon får springa fritt i mitt rum på natten när jag sover? :o
#7 Nej en människa kan aldrig ersätta en artfrände. Men eftersom kaniner inte har behovet av att bo med en annan kanin så behöver den inte heller en till artfrände i sin bur! :) Däremot trivs den som allra bäst om den kan bo i ett rum där andra kaniner finns, men dock bor i sina egna burar.
OT, vill inte förstöra Topknots tråd men tycker det verkar lite onödigt att skapa en ny tråd. För min kompis säger att det är olagligt att ha en kanin ensam, men hon tror inte på mig när jag sa att vissa kaniner mår bättre utan sällskap. För hon säger att det är samma lag som för marsvin. Men det är väl inte olagligt att ha en kanin?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#9 Nej , det är inte olagligt att ha en kanin. :)

#8, Jaha okej. Tack! :)
#9 Nej det finns ingen lag om det. Kaniner mår oftast bäst att bo ensam i sin bur, men ibland funkar det med andra kaniner.