Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1544 ggr
SuperLivis
0

Vanligaste anledningen?

Hej! Jag vet inte egentligen om man får skriva så här , men vad är den vanligaste anledningen att en kanin dör i förtid? (3 år eller yngre ex.) Min kompis kanin dog när han bara var 1 ½ så vill gärna veta ..

Jag förstår om inte ni vill snacka om det här, men om någon vill skriva ner så blir jag jätteglad.

Om tråden är "olämplig" så får medhjälpare/sajtvärd gärna ta bort den..

SuperLivis
0

Om det inte finns ngn "vanlig anledning" får ni gärna bara skriva ner olika anledningar ..

Sweetienin
0

Det finns oerhört många anledningar till att en kanin dör i ung ålder. Vissa saker går inte ens att upptäcka.
För honor är det ganska vanligt att de dör tidigt på grund av cancertumörer i livmodern. Om man inte kastrerar honan finns det alltid en risk. Går honan i Avel är dock risken mindre, även om den fortfarande finns.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Zvintos
0

Som sagt kan det bero på en mängd orsaker.
Vill man vara lite säkrare på orsaken är enda sättet att skicka in för obduktion.

Men olika orsaker kan vara medfött hjärtfel, tumörer, problem med magen (ex vitscheck), olyckor/skador, ihjälskrämd etc etc.

SuperLivis
0

Tack för svaren hittills! :)

[h-malm]
0

En av mina kaniner har dött av kaninförlamning, och jag känner en som också hade en kanin som dog av samma sjukdom, och ingen av dom två blev ens 1 år..

emms
0

#5 Min första kanin blev med förlamad. :P Han blev 5-7 månader eller något :(

Emma

[h-malm]
0

Usch va tråkigt.. Jag höll i min kanin när hon dog, det var riktigt hemsktGråter

emms
0

#7 Samma här :( Vi avlivade honom när det inte blev bättre på ett tag :( Det är så sorgligt att se dom när dom inte kan hoppa eller något :( Allram var förlamad i bakdelen av kroppen. Bakbenen och så. Han kunde röra huvudet och frambenen men inte mer :(

Emma

[h-malm]
0

#8 vi hann inte åka till veterinär och avliva. Allt hände under en kväll, vi ringde till kaninuppfödaren vi köpte henne av och så kom hon och kollade på kaninen. Hon sa att Molly bara hade´ca 30 min kvar att leva, och att hon hellre kunde vara hemma och känna sig trygg den sista tiden av hennes liv, än att åka in till stan och avliva..

Det var samma med Molly, det började med att hon inte kunde röra bakbenen, och sen fortsatte förlamningen upp¨..och tillslut blev hjärtat förlamat också, och då soma hon in.. :( R.I.P