Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1508 ggr
LucyLove
0

Uppfödning, frågor!

Jag har funderat att skaffa uppfödning någon gång när jag flyttat hemifrån. Jag vet att det är lång tid kvar, men det är aldrig för tidigt att veta! ;)
Några frågor till er med uppfödning.. :)

1. Hur mycket kostar det i cirkapris i månaden?
2. Klarar ni att resa bort/Ha semester?
3. Hur många kaniner ska man börja med?
4. Vad är den bästa rasen/raserna att avla på?
5. Hur fixar man stamtavla?
6. Måste man bli medlem i något avelsförbund eller liknande?

Det är mina frågor för tillfället! Kommer kanske fler ;)

Visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden i :)

Loewen
0

*tassavtryck* :D

Courage does not always roar, sometimes it's the quiet voice at the end of the day whispering I will try again tomorrow.
www.loewen.blogg.se

LinneaJohaanson
0

**1. Hur mycket kostar det i cirkapris i månaden?
**Det beror helt på hur mycket kaniner man har. Jag har 10 kaniner, det kostar i månaden ca 200 kr! Och får man hö och halm gratis och ex pellets så blir det inte heller så dyrt!

**2. Klarar ni att resa bort/Ha semester?
**Ja, jag har kompisar och min kusin som hjälper till!

**3. Hur många kaniner ska man börja med?
**Tycker man ska börja med ett eller två avelspar och känna på om det verkligen är det man vill hålla på med! Sen kan man öka om intresset "växer".

**4. Vad är den bästa rasen/raserna att avla på?
**Det bästa rasen är den man själv vill avla på.
Men lätta raser är ex dvärgvädur, lejon, hermelin mm.. Vanliga raser. Svårare är ju dom som är ovanligare och dom med svåra teckningar!

**5. Hur fixar man stamtavla?
**Skaffar ett uppfödar nr inom Skaf, då kan man märka sina kaniner och skriva stamtavla på dom!

**6. Måste man bli medlem i något avelsförbund eller liknande?
**Ja, för att kunna ställa ut och skriva stamtavla på dom måste man vara medlem i Sveriges kaninavels förbund (Skaf). Men ska man föda upp för hoppning (inte skriva stam dels) så kan man bli medlem i Sverigesrikskaninhoppare! (SRKH)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

conejos
0

**Beror på hur mycket kaniner man har,och hur mycke mat kostar,men ca.150 kr kanske.
**

Ja,har en farmor och kompisar som kan ta hand om dom.

Tycker man ska börja med 1-2 honor och en hane.Sen får man kanske låna av andra uppfödare.Sen får man väl köpa in så många man känner att man klarar av.

Man kan ju börja med en lite enklare ras,färg och teckning,sen beror det på hur mycket plats man har.Jag tycker själv hermelin är bästa förstaa avlesras p.g.a den är lite,tar inte så stor plats,äter lite,enkel att avla på,får lite ungar.

Du måste först få ett uppfödarnr i Skaf,och då kan du skriva stamtavlor och märka dom.

Om du vill ställa ut,skriva stamtavla blir du medlem i Skaf

Vill du hoppavla bli medlem i SRKH

Lycka till!:)

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

hugoochip
0

Det beror ju helt på hur många kaniner man har, jag har 8 st och tävlar aktivt så det blir upp mot 400-500 kr i månaden. Men då får jag hö och halm gratis så det blir ju lite billigare.

När jag reser bort finns det alltid någon som kan passa dom, tex någon kompis eller granne.

Det kan man själv välja, kanske ett avelspar av den rasen och teckningen som man vill börja avla på kan vara bra att skaffa. Men om man avlar på hoppkaniner som jag, så kan man ju köpa in några honor och någon hane. Det är mycket vanligt att man lånar hanar av någon annan uppfödare också.

Själv tycker jag nog dvv är en ulltimat ras. Dom är oftast snälla, lugna och får inte så många ungar.

Då jag avlar på hoppkaniner så har jag inte stamtavla till mina uppfödningar, utan härstamningsbevis. Som man kan skriva själv på datan.

Om du vill ha stamtavla till dina uppfödningar så får du gå med i Kaf och skaffa ett uppfödningsnr.

Om du ska avla med hoppkaniner så får du gå med i Skhrf och ansöka om ett gårdsnamn.

hjartelyckanskaniner
0

Vad billiga era kaniner är:O Mina kostar ca 1000/mån. Men mina äter som hästar och skitar ner mycket så det städas ofta.

#3 Det heter SKHRF, inte SRKH..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Friheten
0

I vissa kommuner kan det behövas tillstånd vid 6kaniner eller mer om bedriver verksamhet. Ring länsstyrelsen och jordbruksverket. Skaf har bra böcker att läsa samt ett forum. Mer bra att läsa är L80 lagen om djurhållning. Finns i länken i min signatur.

[sstorm]
0

#6 enligt JBV behövs inget tillstånd iaf :) Har lusläst den där texten :P Man behöver bara tillstånd om man föder upp för produktion eller som ett företag.

LinneaJohaanson
0

Jag har det väldigt billigt, mina äter inte så mycket pellets och får hö och halm gratis, så spån varannan månad och pellets varannan

LucyLove
0

#8 Vart brukar ni köpa hö och halm? Jag kan få spån gratis av min pappa från hans jobb (Bygg) ;)

LinneaJohaanson
0

Får gratis av min kompis stall

conejos
0

Jag får väldigt billigt hö,halm,sågspån för ca 50 kr i månaden.

Maten kostar kanske 40

anmälning till hopptävling 70-100

det är inte så lätt att räkna men ungefär.

#5 okej,jag blandar ihop det där mycket

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Friheten
0

#7 bra info tack. :))

Emelie
0

Jag tycker alla har svarat bra på frågorna. Dock tycker jag att du bör starta med en så lättsåld ras som möjligt vilket betyder antingen dvärgvädur eller lejonhuvad kanin. Startar man med en mindre lättsåld ras så kan det lätt bli så att man inte blir av med kaninerna när man behöver burplats osv.

Dvärgvädur är ju väldigt lättsålda, eftersom det är rasen de flesta barnfamiljer väljer som förstakanin.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!