Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1634 ggr
Nissa
0

Biter/naffsar alla kaniner?

Berättade i ett annat inlägg att vi just skaffat en liten kaninhane på 2 år.

Undrar nu om alla kaniner naffsar/biter när man klappar dem?

Han hoppar upp i vårt knä och vi kan klappa honom men plötsligt naffsar han till i ett finger eller ben- gör alla kaniner så?

Lady-X
0

Nej definitivt inte. Men många kaniner gillar dock inte att sitta i knä och definitivt inte att bli fasthållna i knäet.

Nissa
0

Så om det är ett gosigt djur som man ska kunna ha i knät och klappa- är kaninen fel val då?

Vi har bara haft hund och katt tidigare så jag känner mig jätteosäker på hurpass tam och gosig en kanin vanligtvis är.

Zvintos
0

Ingen av mina har gjort så alls.
Har haft vissa som legat och sovit, andra som slickat mig på handen.

Nog kan kanin funka om man vill ha ett gosigt djur.
Har haft kaniner som varit väldigt kelsjuka.
Sånt är väldigt individuellt. =)

Linnslins
0

Min kanin är jättegosig, på hennes villkor. Hon vill absolut inte sitta i knät i soffan eller om jag sitter på en stol eller sängen. Men hon hoppar gärna upp i mitt knä om jag sätter mig på golvet, eller så lägger hon bara huvudet och framtassarna på mitt lår och myser =)

Du kanske får testa lite olika sätt att gosa med din kanin =)

Kristall
0

Det är individuellt, vissa kaniner är väldigt kontaktsökande och gosiga medan andra inte verkar ha något behov av mänsklig kontakt alls.

Vissa raser är överlag mer sällskapliga och lugna än andra, t.ex. holländska kaniner och så kallade teddyvädurar brukar vara populära sällskapskaniner just för att de är så lugna och kontaktsökande.

De är dock överlag inte lika lämpliga som "keldjur" som t.ex. marsvin, katter eller råttor.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Workingdog
0

Min ena kanin gillar inte att sitta i knät och han kan då börja krafsa och bita i kläderna, han kan sitta brevid ibland och bli klappad man han gillar inte att bli buren eller att sitta i knät. Min andra kanin därimot älskar att sitta i knät och pussas jättemycekt och tycker det är jättemysigt :) Men han kanske bara inte gillar att bli klappad? Jag brukar ta upp Ludde och säga fy! då han bits eller krafsar och det funkar bättre och bättre :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Nissa
0

Ja vår lille kanin är ju kontaktsökande och kommer fram men det känns lite svårt just att han naffsar till.

Det har ju tyvärr blivit lite så att vi drar oss för att klappa honom lite för vi är rädda att han ska bita oss och det känns ju jättetråkigt.

Tror ni naffsandet kan vara övergående, att det beror på att vi är nya för honom?

Lady-X
0

Jag skulle säga att i jämförelse med katt och hund är de kaniner jag träffat "lite mera katt". Gosiga men på deras villkor. De fogar sig inte efter en. Mina marsvin är charmiga men mycket skyggare i sättet än min kanin, dock finner de sig väl att ligga i knäet och gosa. Min kanin är en riktig kelgris men bara när hon själv vill och endast då hon ligger bredvid. Råttor är underbara djur men definitivt inga "knähundar" de har alldelles för mkt nyfikenhet och spring i benen för att ligga i någons knä.

[Nalle-]
0

#7, Det är nog lite svårt att säga, så det blir nog till att vänta och se. Är han kastrerad? Annars kanske det kan hjälpa lite, bara en tanke.

Nissa
0

Nej han är inte kastrerad.

Det är så att vi bara har hyrt honom för ett tag framöver för att se hur det skulle fungera.

Det är därför jag funderar på det här med naffsandet. Om alla kaniner gör det eller om vi bör lämna tillbaka honom och leta efter en annan kanin?

Hade vi köpt honom hade han så klart fått stanna och vara just på sina villkor men nu har vi ju möjlighet att välja och det ska ju bli "rätt" för hela familjen. Jag är framför allt orolig att de två barnen här blir rädda för honom och förlorar intresset för att vara med honom.

[Nalle-]
0

#10, Jaha, då förstår jag. Jag skulle nog behållit honom ett tag för att se om han slutar med naffsandet. Och om det inte fungerar tycker jag absolut att ni kan försöka hitta en annan kanin, som du skriver skulle det ju inte alls vara roligt om barnen blev rädda för honom.

LucyLove
0

Han kan tycka att det är obehagligt om ni t.ex klappar på huvudet.
Vissa kan tycka att känns läskigt!
Vart brukar ni klappa oftast?

Nissa
0

Vi brukar nog oftast klappa honom över ryggen men det har säkert hänt att vi klappat även på huvudet. Ska tänka på det imorgon när vi klappar honom och se om han reagerar olika beroende på hur vi klappar honom.

LucyLove
0

#13 Bra! ;)

Lady-X
0

#13 Om det är ett husdjur ni söker till barn och till er själva att glädjas åt i många många år tycker jag inte att ni ska nöja er med att "behöva klappa på ett särskilt sätt" för att inte bli bitna. Perfekt att ni hyrt honom bara, klokt av er! Välj med omsorg vilken som stannar permanent. Det finns supertrevliga individer som aldrig bits och som man kan klappa hur som helst. Mitt tips? är att köpa en vuxen kanin som ägaren vet med säkerhet är mycket snäll. Sök på blocket, finns flera kastrerade, rumsrena, snälla hanar som söker nya hem där :-). Denna killen kan säkert bli bra hos en vuxen med vana. Men till barn, nope… då skulle jag satsa på ett säkrare kort! Jag köpte min hona från en uppfödare, hon var då redan 4 år. Hon är en ängel.. snäll, lugn, söt och kelen.