Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1135 ggr
Rebiz
0

Blir det bara svart?

När man parar en vit blåögd kanin med en annan, enfärgad (ej vit bö) , kanin och den vit blåögda kaninen inte bär på den färgen, blir det bara svart/svart wienertecknad?

Alltså:

Vitblåögd + (t.ex) viltgul = bara svart wienertecknat om vit bö inte bär på viltgul?

[sstorm]
0

jepp! så blir de :) Och viltgrått

Rebiz
0

Aha ;>

Men.. kan det Aldrig någonsin never ever bli den färgen honan har, om vi säger att hanen är vit bö och inte  bär på honans färg? ;O Spelar det någon roll om hon är japantecknad eller typ zobel?

[sstorm]
0

#2 Om din hane inte bär samma färg som honan blir de inget annat än svart och om hon eller han är vilt blir de viltgrått med.

LinneaJohaanson
0

Men vi hade en hona vitblåögd, renavlad vitblåögd. Och parade med gul/svart japan hane det blev en svart wiener och en vilgulwiener

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

LinneaJohaanson
0

Och samma med en blå hona och hanen var vitblåögd renavlad, då blev det två blåwiener och en svartwiener

[sstorm]
0

#4 ja men då bar eller var den vit bö gul ;) de är ju en annan färg under den vita färgen

LinneaJohaanson
0

Men hanen och honan alltså dom två vitblåögda var kull syskon, hur blir det då? För dom bar endast på vitblåögd

[sstorm]
0

#7 en vitblåögd kanin är egentligen annan färg "under" den vita färgen, så de bär en himla massa färger som vi inte ser, för de är vita blögda

[sstorm]
0

Kort sagt, en vitblåögd kanin kan va renavlad 100000 generationer men så fort du parar med en annan färg kommer deras "riktiga" färger fram

Rebiz
0

#8 Så om hanens farfars fars mormors mor (?) hade samma färg som honan man parar med, kan då färgen komma fram? Eller hur långt bak kan anlaget vara för att det ska "komma fram" ? ^^

[sstorm]
0

#10 hur långt som helst i princip :) de vet man inte förns man parar

Rebiz
0

#10: Haha okej :)

Vet iaf att min hane Inte bär på havanna. Så det kan jag ju stryka på listan. Bara några hundra färger kvar att para med så vet jag Precis vilka färger han bär på och inte xD Haha

[sstorm]
0

#12 haha, ja då är de några locus kvar innan du vet hans genkod ;)

Rebiz
0

#13 haha precis ;)

Katti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har i år fått fram am_BbCcDdgg-ungar här. Perfekt att para med för att få veta dolda anlag!!!

Som svar på din fråga finns det helt enkelt inget som heter renavlad vit blåögd. Det är helt enkelt en färg som inte går att renavla. För är kaninen vit blåögd så är den vit blåögd. Efter 987456 generationer med bara vita blåögda är den precis lika mycket vit blåögd, varken mer eller mindre!