Vanligt låna hane?
Jag som rubriken säger: Är det vanligt att man "lånar" en hane för PARNING? Vilka överenskommelser är vanliga i så fall?
Ger ett Tassavtryck , Vill oxå veta :)
ja med
Jag vet inte hur pass vanligt det är men det händer. jag har själv både lånat ut och lånat flera gånger.
Ofta brukar det vara så att man köper en PARNING för en kostnad av typ en unge eller erbjuder hanens ägare en unge.
Det vanligaste andningen när man lånar en hane är att man vill ha in "nytt blod" i sin Avel men vill inte köpa in en ny hane eller så kanske man inte har plats eller så kan det vara så att det är svårt att få tag i en hane i just rätt ras och färg men just den stammen man vill ha. Därför är det bra att man får låna en hane eller köpa en PARNING eller vad man nu säger.
Ja, det är vanligt att man lånar hanar av varandra.
Istället för att köpa in en helt ny hanne som kanske används för PARNING en enda gång i just denna Avel så är det lättast och billigast att låna hane av en uppfödare.
Lån av hane sker för att föra in nytt blod i ens egna Avel och har man inte plats för en till kanin eller som jag nämnt tidigare det är en PARNING som just kommer ske en gång så är det enklast att låna.
Jag lånar ut två av mina hanar till Avel och har följande villkor för lån:
- Honan skall vara samma ras (renrasig)
- Bettfels fri
- Klippta klor
- Frisk och i bra kondition
- Honan skall vara i parningslovlig ålder
- Honan kommer till mig och stannar över dagen
- Blir inte honan dräktig trots lyckade parningar så får ägaren en gratis omparning
Är honan över 1år så ska hon ha fått kull tidigare helst då jag inte vill vara inblandad i att honan i värsta fall är för trång och stel så ungarna fastnar och därmed dör hona och ungar.
Ska honan stanna längre än över dagen så sker detta med en överenskommelse mellan mig och ägare.
Då tillkommer en liten kostnad på 50kr/dag.
För PARNING tar jag 250-300kr för Dvärgvädur.
Alltså samma priskostnad som för en unge ur kullen.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Tack så mycket för svar!