Ta ut boet?
Jag brukar städa ur det när dom inte är i boet mer, annars om boet är väldigt smuttsigt brukar jag städa ut och bygga ett nytt
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag brukar ta ut boet så fort ungarna är mer ute i buren med mamma än spenderar tid i boet.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
De ska ha bo låda tills de är 4 veckor enligt lag om jag minns rätt :)
#3: Stämmer bra det. =)
Citerar L80 (sid 20);
"13 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, taggmöss, chinchillor och degusråttor ska ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Detta gäller även dräktiga kaninhonor från och med en vecka före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas bolådor eller bohålor i sådan omfattning att de kan utnyttjas av alla djur samtidigt utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår."
Jag har haft mitt tills kaninungarna inte längre vistats i det. Har då byggt upp ett litet halm-bo där förra boet låg, så ungarna kan krypa in där ändå. :)
Det beror på hur trygga de känner sig. Om dem nästan aldrig befinner sig där och är avslappnad så går det ju att ta bort det. Om den gillar att sitta på taket kan man ju spara huset för det i alla fall.