Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3768 ggr
SuperLivis
0

Lider med kaninen

Gud, jag är helt skakis nu!

För bara en stund sen satt jag och åt frukost och tittade ut på kaninerna i sin Hage (jag och syrran sätter ut de på morgonen) och de sprang runt som små tokar! Och de bråkade nästan! Vilket de aldrig gör .. Jag rusade fram till dörren (vi har två stora glasdörrar med otroligt stora fönster bredvid, nästan som en liten glasvägg) och såg en otroligt stor kanin springa runt hagen. Eller, den haltade! Jag ropade att mamma och Linnéa skulle titta ut, för de var där uppe, men de hade redan sett det.

"Jaga bort den!", skrek mamma. Hon tyckte kaninen såg sjuk ut. Jag tog på mig skor och gick ut. De flesta vildkaniner springer ju iväg så fort en människa närmar sig, så jag gick lugnt mot den. Men nejdå, den skuttade bara runt där runt buren och hagen. Då såg jag det, och jag skrek.

Kaninen hade inga ögon.

Halv huvudet var alldeles rött och blodigt.

Benet hängde konstigt.

Jag började näsan gråta! Mamma ropade från fönstret att jag skulle schasa bort den, men jag kunde inte! Man såg riktigt hur ont den hade!

Mamma och syrran och Mamma försökte jaga bort den, men den sprang ändå bara runt där! Tillslut sprang  den in bakom vår förrådd, mellan häcken och förrådet är det en liten jordkulle full med buskar och sånt. Mamma skakade buskarna så den skulle springa iväg, men den sprang rakt mot henne och ut mot hagen igen och runt, runt på gräsmattan. Tillslut sprang den rakt in i en ganska kompakt buske, så den studsade tillbaka! Då vände den och jag gick efter den och viftade lite på armarna, men slutade sen.

Då sprang den RAKT IN I BUREN! Med huvudet före! Den studsade mot gallret och gnydde. Sedan sprang den in i häcken och där har den stannat .. Jag är så otroligt ledsen för kaninens skull! Helst skulle jag vilja fånga in den och ta med den till veterinären, vilket mamma ALDRIG skulle gå med på ..  Vi har fått putsa buren där kaninen sprang in, för pälsen var helt tovig och hemsk, man vet ju aldrig om den har någon sjukdom ..

Undrar om den fortfarande sitter i häcken .. :( Våra kaniner blev helt galna ju, vad ska jag göra om den kommer tillbaka ? Gråter

visste inte vilken grupp .. ville bara skriva av mig  ..

Inaarah
0

Nä fy så obehagligt! Gråter
Stackars lilla kanin..

DixiStampeson
0

Hur menar du med inga ögon? Ni kanske kan ta en vet. till er, så kan den avliva kaninen på platsen? Kanske är dyrare, men man vill ju inte att kaniner ska lida!

Hagalundskaniner
0

näää ush, stackars kanin!Gråter

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Kimji
0

Om ni inte vill ta den till veterinären så slå ihjäl den på plats. Att låta den leva är plågeri. Ni kanske har nån granne som kan göra det?

[aammE]
0

Jag hade tagit bort den. Ett hårt slag i huvudet och sedan kapat halspulsådern och avblodat. Sådant ska man/någon i familjen kunna göra om man har kanin… Om det blir akut…

SuperLivis
0

Tack för svaren ..

Den visade sig för en stund sen igen , men nu är den helt borta .. Kan inte hitta den, har kollat igenom alla buskar och sånt :/

Rafflan
0

Usch vad hemskt, jag skulle ha fångat den och sattigt den i en kartong, gå till någon man vet kanska kan slå ihjäl den och be dem göra det, eller be en granne köra mig till veterinären så en får avlivas. Stackas djur, gud vad den måste lida :'(

emms
0

Nej fy! Antagligen elaka fåglar som har varit på den :( Samma sak hände med en kaninunge där pappa har sin båt. Dom slog såklart ihjäl den.

Om du ser den igen så även om det är svårt så måste du avliva den :( Den kommer ju dö ändå så bättre att låta den lida så lite som möjligt! :(

Emma

SuperLivis
0

#7. Jag vet, jag började ärligt talat gråta nu igen när den virrade runt bland vår sandlåda som pappa byggt av stenplattor (vi har inte tagit bort den hehe), men så fort jag närmade mig så sprang den iväg in i häcken ..

lukasfelix
0

Det är djurplågeri att inte göra någonting för att hjälpa den. Slå ihjäl den eller åk iväg med den själv till veterinär. Borde väl gå någon buss eller.

SuperLivis
0

#10, Jag har letat och letat men kan tyvärr inte hitta den längre .. Ska kolla senare också, och om den dyker upp igen så ja ..

imsuchadiva
0

Tycker ni ska ringa efter en jägare så de kan komma o spåra upp kaninen och sedan skjuta den. Djurplågeri att låta den leva.

[westerlind]
0

Jag håller med #12, vad som helst som tar död på den, snabbt, egentligen.

LitenPyssling
0

Ni kan sluta säga att det är djurplågeri, tror TS redan förstod det från första anblicken av kaninen!

Att fortsätta säga att det är djurplågeri kan få TS att må ännu sämre än vad hon redan gör, hon visste säkerligen att den måste tas bort om den var så blodig, tovig och dessutom inga ögon syntes.
Sen kan det vara bra att nämna det, men det räcker att en nämner det och inte flera stycken.

TS är med all säkerhet fullt medveten om situationen och vet vad som måste göras.
Hon säger själv att hon inte hittar kaninen, det är inte så enkelt att avliva något man inte hittar, eller hur?

Det enda man kan hoppas och säga nu är att hon hittar/letar den och finner den förhoppningsvis död och om inte så hittar hon den och avlivar den.

Kan säga till dig TS att jag troligen hade gjort något i samma stil, försökt fått bort kaninen ifrån mina egna och sedan tagit den och avlivat den.
Det enda man kan göra nu är att hoppas att den hittas och avlivas så snabbt som möjligt, den lär knappast ha kommit så långt med ett brutet ben och (troligen) blodtäckta ögon.
Du ska absolut inte känna dig som en djurplågare för att andra säger att det är det, du tänkte på dina egna kaniners säkerhet först och sen försökte du få tag i den. Du ha gjort vad du kunnat än så länge och det är bra gjort!

Troligen har den blivit jagad av någonting och sprungit sönder sig (händer oftare än vad man tror) eller så har den blivit påkörd.
Tror knappast den låtit fåglar pickat och ätit på den om den lever!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Emmsann
0

Håller med #14.

Men sen så kommer säkert den kaninen dö självmant inom en snar framtid så hittar hon inte den så ja. Vad ska hon då göra?!

Jag hade låtit den vara. Ni får se mig som en djurplågare nu men om jag skulle försökt avliva den själv så hade det suttit spår i mitt huvud. Jag vill liksom inte vara orsaken till ett djurs död. Kaniner och harar ute i naturen dör själva. Även om döden är plågsam. Låt naturen ha sin gång men se till att dom kaniner vi människor håller i fångenskap håller sig i från deras artfränder ute i naturen. Djuren har ju rätt till en bra död och den kaninen skulle antagligen dött pga. stress om man försökte fånga den och då hade den ju också lidit. Då hade man ju inte precis förbättrat kaninen/harens död. Låt kaninen avsluta sitt liv själv. Antagligen kommer en lite räv och äter upp den men så är det.

//Emma

LitenPyssling
0

#15 Inflikar också att tamkaniner klarar heller inte av en vildkanins liv med sjukdomar och liknande - anledning att skydda sin egna.
Tamkaninen har inte alls lika starkt immunförsvar som en vild kanin, de har även inte samma tänk.
Annars skulle inte en tamkanin dö inom en snar tid när den släpps ut.

teddybaby
0

Herregud, om man ser en vildkanin som lider och inte klarar av att avliva eller åker in till veterinär så är man inte någon djurplågare. I så fall är vi alla djurplågare varje dag. Tänk efter på vilka ord ni använder.

Sedan tycker jag att det är extremt synd om kaninen.

Rexkanin
0

Men fy så hemskt! :'( Du ska absolut inte känna någon skuld om det skulle vara så att du kännder det!

Läste först öron :S

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Timotejj
0

Nej huu! :( Det lät verkligen hemskt! Stackars liten :'/

Håller med de sista inläggen, känn ingen skuld över att du inte avliver den, och känn dig inte tvungen att få tag i en jägare av alla möjligheter, det låter rätt dumt, även fast det kanske är ett bra sett. Tänk på hur många vildkaniner som lider varje dag. Denna kanske lider mer vad vet jag men hittar du den inte så kan du inte göra så mycket, tycker som sagt inte en jägare är något du behöver ta tag i och få dit :s

conejos
0

Ts är verkligen inte en djurplågare om hon inte slår ihjäl kaninen direkt när hon ser den.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

emms
0

#14 Det kan vara fåglar. Finns ju kråkor som ger sig på kalvar och pickar ut deras ögon. Och min pappa såg en kanin som blev attakerad av flera kajor (!) som petade ut dens ögon. Så det kan vara fåglar. Det kan det…

Men det är ju såklart inte TS fel att kaninen lider, man ska göra så gott man kan bara. :) Jag skulle inte klara av att döda en själv utan skulle försökt ta kontakt med någon som kan. Det är svårare än det låter…

Emma

LitenPyssling
0

#21 Kan kan det absolut vara, menade att ett fullt friskt djur låter inte precis fåglar picka sönder djuret i fråga.
Och absolut inte picka ut ögonen.
Tillåter ett djur detta så måste den ha något sorts fel som gör att den tillåter det - det var det jag syftade på =).

Sen kan det ju självklart vara så jävliga fåglar att de ger sig på djuret tills de absolut inte orkar längre, men hur vanligt är det? =S
Inte alls så vanligt vad jag hört eftersom djuret både kan bita, riva, springa ifrån, gömma sig osvosv för fåglarna.
Men det är vad jag hört det och kan självklart inte stämma fullt ut, dock tror inte jag att ett fullt friskt djur tillåter denna otroliga smärta, chansar mer på att fåglarna är jävliga med den tills den inte orkar mer.
Vilket jag inte hört så många fall om, tur nog =P

conejos
0

Kaninen borde väl flytt undan fåglarna eller?

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Friheten
0

Djurskyddslagen

30 § Påträffas ett djur så svårt sjukt eller skadat att det bör avlivas omedelbart, får en veterinär eller en polisman och i brådskande fall någon annan genast avliva djuret.
Den som har avlivat djuret skall underrätta ägaren eller innehavaren av djuret om detta. Om detta inte kan ske, skall polismyndigheten underrättas.

SuperLivis
0

Tack alla! Jag och mina kompisar ska ut och leta senare.

[PinguLikesMusic]
0

Ring viltvårdaren! sök på viltvårdare det finns säkert en viltvårdare nära där du bor! De brukar spåra upp djuret och skjuta det! Det är de viltvårdare är tillför. Jag har ringt viltvårdare förut när jag hittat skadade djur.

lukasfelix
0

Anledningen till att jag sa så var att deras reaktion gentemot kaninen var att den inte skulle tas till veterinär och att de försökte jaga bort den istället för att fånga in den när de hade chansen.

lukasfelix
0

Skulle du inte avliva din kanin heller om den blev sjuk utan låta den sitta och självdö? För naturen har ju sin gång även där.
Men visst, om du klarar av att sitta och se ett djur lida i flera dagar, kanske under en längre tid så är det upp till dig.

lukasfelix
0

Nä men som folk säger så är det djurplågeri att låta den lida.

= Om de jagar iväg kaninen och sedan struntar i vad som händer med den, då är det djurplågeri.
Om deras första reaktion är att få bort kaninen frå nde egna tama så är det inte det, men det är det väl ingen som har sagt heller? Alla har väl sagt att de måste göra något för att göra slut på kaninens lidande.

Rexkanin
0

#29 Det gjorde dem ju för att de var rädda att den skulle ha någon sjukdom. Om jag förstår rätt :)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

lukasfelix
0

Ja precis….

Baralisah
0

Håller fullständigt med #12.

Bara för att man inte har råd med en veterinär så låter man inte ett sjukt djur lida.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Workingdog
0

#32 men man blir nog chockad och vill skydda sina egna kaniner först och främst. Om en vildkanin kommer och är i hagen så tänker man nog att man ska få bort den för att skydda sina egna kaniner. Sen kanske man hinner tänka efter. Jag menar, hällre att den kaninen får dö naturligt än att ens egna kaniner blir sjuka osv..
Nu tycker jag att det är jättesynd om kaninen och det är jättebra om dom hittar den och kan döda den, om den inte redan är död. Men jag skulle hällre vilja att mina kaniner ifår vara friska än att döda en kanin som lider och så blir mina kaniner sjuka. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Kristall
0

Enligt mig är det en självklarhet att avliva ett så pass skadat/sjukt djur. Men samtidigt förstår jag TS, det är väldigt svårt att tänka klart i en sådan situation, speciellt när ens egna djur är inblandade.

Dock hoppas jag att denna stackars kanin får slut på sitt lidande snart… :(

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emmsann
0

#28 Men naturen har inte sin gång i fångenskap. I mänskliga livet finns det hjälp till allt och alla och skulle man nu avliva alla djur som led i naturen hade det blivit en del…

//Emma

Baralisah
0

Visst, självklart ska man skydda sina egna djur först. Man vet aldrig vad en vildkanin eller ett viltdjur i överhuvudtaget kan bära på.

Du säger själv att du tycker djuret hellre skulle dö naturligt än att dina kaniner blir smittade? - Men om vi skulle säga att vildkaninen dog nu, så dog den ju inte naturligt utan utav lidande. Alltså anser jag att folk som ser ett djur i sådant illa/hemskt skick borde genast åka till en veterinär eller avliva djuret direkt. Speciellt om man är djurvän och har egna djur själv.

Baralisah
0

Jag vill bara säga att jag inte menade något elakt med mina meningar.
Kan lätt missförstå med text. Men tycker att man borde uppsöka en veterinär eller avliva ett sådant djur. Lycka till med dina kaniner och hoppas dem förblir friska. =)

[Folee]
0

blablablablabla Skrikandes

tror ts fattar nu

Ljusta
0

Problemet som många inte verkar förstå är att det inte bara är att gå och hämta kaninen i närmsta buske och sen åka till veterinären med den. Kaninen kommer vara livrädd för människan som jagar den, och försöka springa iväg (naturligtvis!).

Skulle jag inte känna en jägare i närheten som skulle kunna skjuta den så skulle jag se till att den inte kunde komma nära mina kaniner och sen låta den vara.

Ljustadalens kaningård

imsuchadiva
0

Hur har de gått med kaninen?

[PinguLikesMusic]
0

MEn asså känner man ingen jägare kan man ju ringa en viltvårdare!

teddykaniner
0

#39: Håller HELT med dig !

Med vänlig hälsning,
Jenny

Baralisah
0

Jag säger inte emot någon, utan jag håller fullständigt med att man MÅSTE skydda sina djur i första hand. (vilket jag sa)

Tycker det var jätte bra av henne att i alla fall försöka leta upp kaninen senare, efter ha skyddat sina kaniner först.
Men nu såg ju inte kaninen något eftersom kaninen inte hade ögon? Därför tänkte jag att då skyddar man sina egna djur först sedan tar hand om det djuret, inte går in och senare kollar efter kaninen. Men jag kanske missförstod? Därför gör jag inte en sådan stor grej utav detta. Utan hoppas för all del att hennes kaniner inte kom till skada.Glad

[nataschaj]
0

*lämnar ett avtryck*

Ja hoppas verkligen att nån avlivar den stackaren!

Fy va hemskt…

Westis
0

Men gud så hemskt! Stackars lilla kanin, och stackars dig som måst bevittna det hela.

Mina tankar ang hur den skadats går till att det ju finns idioter som plågar både katter, hästar och andra djur, så varför inte en kanin? Tvi dem!!!

Jag frågade på Strömsholm en gång, om hur man gör om man hittar ett skadat djur, eller råkar köra på tex en katt. Det var bara att ta dit den, och det skulle inte kosta mig ett öre. Kan vara bra att veta om ni hittar på den stackaren igen. Skulle tro att de flesta veterinärer resonerar likadant. De värnar ju om djuren och en avlivningsspruta kostar dem nog inte så mycket.

Stor kram!

gaabriellaaa
0

tassavtryck

vad hemskt! förstår att du bryr dig om dina kaniner i första hand men som alla andra sa, försök avliva den ändå! lycka till :)

[nataschaj]
0

Men Ååååå va dum ja e!

Ni kan ju ringa till djurambulansen (112 så kopplar dem er om ni inte kan nr) så kommer dem och hämtar kaninen, ni betalar ingenting och den får vård/avlivning hos vetrinär!

ja gjorde de häromdagen för en påkörd katt, tack å lov att ja kmr då..stackarn, bakbena va paja lugna va krossad å ena rygg kotan pajad…

MiniAndMe
0

usch, stackars lille ninen! Man blir så rädd när något sådant händer, som man ser… <333:``(

#47 - hur gick det med katten? :(

[nataschaj]
0

48. Har ingenaning, ja hoppas dem opererade henne, hon va skit snygg sköldpaddsfärgad, men ägaren va lite korad. vill inte försöra tråden med detta så ja skriver inte hennes historia här då de e mkt OT.

Back to topic!

louise-ariel
0

Okej allvarligt nu slutar vi tjfasa om att det är djurplågeri m.m. bara sluta skriv vi fattar att ni tycker det och ni som inte tycker det. om någon är Medarbetare snälla lås tråden!!!!

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

MiniAndMe
0

#50 - men varför låsa den? Vi måste få veta vad som hände kaninstackaren ju! :`(

louise-ariel
0

Ja men hon kan ju skriva en ny.

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

MiniAndMe
0

#52 - svårare att hitta det då…. ^^ Och dom som läser den tråden vill väl veta vad som hänt innan….

Inaarah
0

#50 Vi låser enbart köp- och säljtrådar, trådar som spårar ur o dyl.
Denna tråden anses inte ha spårat ur, visserligen har det varit mycket tjafs kring djurplågeri osv men vi stryker ett sträck över detta nu.

Dyker det dock upp flera djurplågeriinlägg o dyl eller att den spårar ur, låser vi den självklart.

louise-ariel
0

Okej jag läste den där tråden vilka trådar ni låser men fatta den inte…

M.v.h. Louise

www.stormenskaniner.se

SuperLivis
0

Har varit lite off här de senaste dagarna .. Men jag kan väl säga att kaninen är helt borta. Dock har mina kompisar sett två kaniner som har liknat den jag såg ( tyckte de iallafall, enligt min beskrivning ) döda. Så det kan ju hända att den har gått bort. Tack för allt stöd.

ehefo
0

putt

gickan87
0

#56 var det en tamkanin eller vild?

Två döda som också var skadade i huvudet?

MVH Erika :)

ehefo
0

Då låter det  ju som om det är något dumhuve som röjer..

SuperLivis
0

#58 Det var vildkaniner, men de som de såg hade kaninpest berättade de nu. Förövrigt är kaninen jag skrev om helt borta ..

Gurragg
0

Har också sett liknande, vi har ganska mycket vildkaniner runt vår tomt som ofta försöker para sig med mina, men iallafall så är det ofta att dem fattas ett öga eller två, men jag har själv bevittnat när ett gäng skator varit på dem och hackat så..

ehefo
0

jaha! :)