Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6565 ggr
Onslow
0

Bur för två kaniner?

Hejsan! Nu är det så att jag eventuellt ska skaffa en holländarhona till min lejonhuvade dvärgvädurskille. Han kommer självklart kastreras.
Nu är problemet att jag vill att de ska kunna gå tillsammans, men att jag inte har plats för två kaniner. Personligen tycker jag att två kaniner ska  ha en kanske 140x80 cm som minst, och eftersom en holländsk kanin är större så blir det väl ännu större som jag tycker att hon ska ha. Just nu har min hane en 120x58cm bur och en Hage på 4 kompostgaller, alltså en stor del av mitt rum. Jag får bara ha innekanin eftersom mamma tror att jag tröttnar om kaninen bor ute och så är jag själv inte så motiverad av att gå ut i -20 och snöstorm för att byta vatten. Jag vill alltså kunna ha innekanin, men har bra plats för en 120bur. Och det är knappt. Jag undrar hur ni skulle löst detta?
Om det inte går att lösa sig skaffar jag naturligtvis inte en höllänsdsk kanin. Man ska ju inte ha djur om man inte har ordentlig plats tycker jag iallafall. Men tänkte först och främst kolla om ni har någon bra lösning. Känns ju trist att ge upp om ni har någon superbra lösning.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Kan ju tillägga att jag är beredd på att det kanske inte går och kanske kan ställa min killes bur ovanpå hennes. Men det känns ju trist om det går att ha en större bur för dem båda.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Loverabbits
0

Jag tycker att man ska ha om man ha flera kanier tillsammans en väldigt stor bur. Jag vill att dom då ska kunna springa i en bur t.ex en box som är 2,5 meter i längd och 2 meter djup. (Håller på och bygger en sådan fast en utebur!) Men minsta mått: längd: 150 cm och djup: 80 cm, det är var jag tycker är minimått om man ska ha flera kaniner tillsammans.

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

Onslow
0

#2 Ja, jag skrev ju att jag vill att det var stort.
Frågade inte om hur stort det skulle vara utan hur och var man skulle ställa buren :P

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Loverabbits
0

#3 Ojsan missuppfattade.Skäms Om du kanske förklarade lite hur buren står nu vore det lite lättare att försöka lista ut hur den kan stå. Men om burens långsida står mot en väg skulle kanske kortsidan kunna stå mot en väg istället? :)

Onslow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja juste, det tänkte jag inte på.
Just nu står han i mitt rum, bredvid dörren. Har gjort en ritning på paint hur det ser ut.
Ignorera att den är ful. ^^
Och jag är inte hemma så kan inte ta måtten på t.ex skrivbordet.
Det är precis så att alla saker får plats. Det har handlat om millimeter i inredningen!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Det är föresten exakt 120 cm på sidan vänster om dörren. Har funderat på att bygga en 120x120bur, men då skulle man ju inte komma åt kaninerna så bra väl?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Loverabbits
0

#6 Eftersom du har en 120 bur kanske du skulle kunna köpa en lite mindre bur som står ( Nu ska jag förklara…) till vänster om dörren mot din 120 bur och då sågar (eller dyligt) upp hål i båda gallren på burarna så att kaninerna kan ha två burar att vara i. Hoppas att du förstår min beskrivining.

Onslow
0

#7 Jag förstår vad du menar, det kan funka.
Ska kolla upp det. Har också tänkt att köpa/bygga en stor hörnbur, kan det funka?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Loverabbits
0

#8 Borde funka och dessutom får dom det stort då.

[Wera]
0

Du kan ju ta bort bokhyllan och ha bur ut dit istället.
Alt. hörnbur men finns inga tillräckligt stora att köpa utan jag tror man måste bygga en egen.

Johanna-Larsson
0

Det finns ju hörburar med tre våningar, en sån kanske skulle passa? :) http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburar/inomhus/trevanings-delbar-hornbur-24.html

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Onslow
0

#11 De är inte lagliga i höjd.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Skuttskutt

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

#10 Bokhyllan är 75cm lång, så det skulle inte funka. Dessutom har jag ingen plats för böckerna, får inte ta bort den.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Glömde, såhär ser rummet ut med hagen.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Friheten
0

Vi har 2stora burar staplade på varandra. Inne burar asså. Alternativet är hur att bygga en 2fackare för innebruk. :) blir billigare än 1stor innebur. Samt att du kan bygga den så du får bokhylla oxå.

Rafflan
0

Om dem har ständig tillgång till hagen borde det väl bli lagom stort?

150x75 funkar perfekt för 2 kaniner ihop ;)

[aammE]
0

Gör en våningsbur med ramper mellan.

Onslow
0

Ska försöka sätta ihop en ritning på en bur.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Valkyrie
0

Men kan du inte ha buren som du har nu och ha kompost ihop med den så får de större? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Friheten
0

Eller bara ha 6st kompost i rektangel 2till tak om det behövs. Och inredning typ buren du har utan galler och annat skoj som voffeljärn och grenar :)

Valkyrie
0

21# Voffeljärn? ^^

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Friheten
0

Voffeljärn! Va f*n haha kattunnel. Men jag. Dumma telefon :)

Onslow
0

#23 Har knappt plats för en Hage på 4 kompost i mitt rum, så det funkar inte riktigt.

_Haha, men John, hur fick du kattunnel till voffeljärn? T9? xD

Här kommer min ritning också, ignorera att den är apful. (aa)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

#20 Får ju inte ha fri tillgång till Hage på natten eller när jag inte är i rummet, "det kan ju hända något" mamma citat. Speciellt eftersom Truls lyfter upp gallren och kryper under. (yy)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Friheten
0

Hmm ok. Jag funderar ut en lösning återkommer med mitt voffeljärn ;) haha

Onslow
0

#26 Haha, gör du så. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

hjartelyckanskaniner
0

#23 Iphone?;) Min gör egna rader mm..

Men dina kaniner kanske är så tama att de lagar våfflor ;)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Onslow
0

Skutti

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Friheten
0

Onslow jag skickar pm så fort jag kommer hem : )

Onslow
0

#30 Tack så mycket. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Lady-X
0

Stort i all ära men om du redan har en 120 cm bur och kompostgaller runtom förstår jag inte vitsen med att bygga ut ytterligare eller köpa en till bur? Om du använder buren som deras toalett och matplats och de alltid har burdörren öppen så de kan nyttja ytan i kompostgallerhagen så är det lugnt. Dessutom är de väl i resten av bostaden och motionerar dagligen. Vad är problemet?

Lady-X
0

Sorry TS, läste inte hela tråden. Nu förstår jag :-)