Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1445 ggr
mumdad9
0

Ungar utanför boet

Hej!

Min kanins ungar är två veckor om två dagar och de hör börjat hoppa utanför boet, min fråga är att jag har lästa tt när de är utanför boet så kan man börja klappa och hålla dem. Har läst att man helst inte ska röra de när de är under två veckor för att mamman kan käänna lukten av människa och iggnorera eller helt enkelt döda ungarna. De känner väll endå lukten när de är utanför  biter de inte ihjäl de då?

[sstorm]
0

Jag tycker att du bör läsa på mycket mer om hur kaniner beteende är när de har kull! Honan biter inte ihjäl ungarna om du knor in dina händer i kiss och bajs innan du rör dem och när de är upp mot 2 veckor behövs inte ens de, de är normalt att de kommer ur boet nu.

Läs på mer!

mumdad9
0

Jag har läst på och jag har läst att de kan bita ihjäl de, jag undrar bara varför det ändras för att de blir lite äldre

Ljusta
0

Har haft många många kullar under mina år som kaninuppfödare, och aldrig har jag varit med om att honan bitit ihjäl ungarna. Det måste i såfall handla om väldigt skygga honor som kan göra så, och dessa borde man ändå inte avla på. Jag har alltid kollat mina ungar från dag ett, har faktiskt inte ens gnidit in händerna heller, annat än i hennes bopäls. Har släppt lös honan medans, bara för att hon inte ska bli orolig för att man rotar i hennes bo.

Så jag tror att det är en skröna att tama kaniner skulle döda sina ungar för att de luktar människa. Allt runt kaninen luktar ju människa, i och med att man städar, utfodrar och tar på sina kaniner.

Ljustadalens kaningård

[sstorm]
0

#2 man kan ta i ungarna redan första dagen, de beror på tror jag hur relationen är mellan människa och djuret. Jag hand hanterar mina ungar från första dagen och jag har aldrig varit med om att honan bitit ihjäl ungarna. Och jag har aldrig hört talas om att man inte skulle kunna handhantera dem innan 2 veckor heller :P Vart har du hört de?

mumdad9
0

#4 Jag har tittat väldigt mycket på internet och på ed flesta sodorna stod det det, gissade på att det var rätt då.

Tur att jag fråga här! :) haha

Tack