Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1078 ggr
Lady-X
0

Kan hon leva på detta?

Min kaninhona har sådan superkänslig mage att hon inte klarar 3 min promenad i sele på gräsmattan. Då Blir hon lös i magen. Illaluktande smetigt bajs som jag måste duscha bort. Har försökt vänja sakta osv. Hon klarar heller inte av bladgrönt eller typ morötter ens i mkt små mängder. Endast på en kost av hö och ca 1 dl pellets "Cuni Complete är magen perfekt. Kan hon leva resten av sitt liv på Hö och Cuni? Känns dötrist att bara ge torrfoder. Hon tigger mat hela tiden och det känns taskigt att inte ge ngt färskt. Jag har dock tröttnat på att tvätta henne varje dag då hon är nerkletad med bajs. Sedan mår hon själv dåligt då hon sitter uppruggad i pälsen då hon är lös. På "dieten" mår hon bra rent fysiskt men psykiskt är hon irriterad eftersom hon inte bjuds ngt gott. Rynkar på näsan

elinab
0

Fysiskt klarar hon sig på hö och pellets resten av livet. Men jag fattar att det blir trist både för dig och henne om hon aldrig kan äta något extra gott. Har du testat att plocka till exempel maskrosblad eller klöver och låta det torka 2-3 dagar innan du ger det? Kanske hon tål det bättre då?

Lady-X
0

#1 Åh tack, det ska jag göra! Har inte testat att torka faktiskt. Hur blir det med tänderna om hon inte får trägrenar att gnaga på? Slipar hö och pellets tänderna tillräckligt? Ska försöka introducera grenar när magen vilat några v.

Jag vill att hon ska bo ute men hennes magproblem gör det svårt att motionera henne sommartid. Som det är nu bor hon inne på sommaren och ev kommer hon få bo ute från hösten när det inte finns ngt grönt att smaska på i trädgården.

Friheten
0

Kanske klarar hon grenar som torkat. Mindre sav o annat blött i grenen då. Min hane gillar torra grenar bättre.

emms
0

#2 Det är HÖ som sliter ner alla tänder ;) Inte grenar. Grenar sliter på framtänderna men inte baktänderna. Där är det hö som är bäst då dom maler det och inte tuggar :)

Emma

Linnslins
0

De flesta gosaker man vill ge sin kanin går faktiskt att torka också. Antingen i ugnen eller låta ligga framme i solen typ. =)

Det kan ju vara värt att testa det mesta innan man ger upp =)

Men annars så klarar hon sig nog på pellets och hö också, hö är ju det bästa för tänderna =)

Rozza
0

Kaniner har känsliga magar och är dom inte van och äta grönt så är det lätt att dom blir lös i magen. ett tips? är att vänja in kaninen med gräs med att bara ta några få grässtrån och sen öka upp nästa dag om hon inte får ont i magen eller så. Och när du tar ut henne i sele får du ta henne dit inget gräs finns tills dess att du vet att hon inte mår dåligt av det.

Lady-X
0

#6 Tack jag vet. Men jag har försökt vänja henne gradvis men magen klarar ingenting. Hon får smetigt illaluktande bajs som hon inte kan tvätta bort själv för minsta lilla. Nu handlar det om att få magen i balans i flera veckor kanske månader för varken hon eller jag orkar med detta krångel. Med Cuni och hö är magen stabil. Jag är glad att jag hittat en pellets som fungerar. Den ska innehålla torkade morötter och bladgrönt oxå, det är verkligen ett komplett foder för känsliga magar.

Rozza
0

#7 Det går säkert lika bra mina går också på hö och pellets men jag har också blandat i kornkross och så får dom gräs ett par gånger i veckan.

Lady-X
0

Peppar peppar, men sedan jag sluta låta henne vara ute i betesbur eller i sele ens korta stunder så har magen blivit bra. Jag har vågat mig på att ge henne små bitar grönsaker och hittills har det fungerat Skrattande. Jag hoppas det håller i sig! Så att hon kan bjudas lite "godis" ibland.

Fridaaaa
0

#6 Har försökt vänja min kanin vid gräs succesivt men hon blir dålig i magen ändå. Så det hjälper inte på alla kaniner,om kaninen har väldigt känslig mage, dethar min kanin med :/ Lite trist

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.