Dvärgvädur - Proffs sökes!
Hej!
Jag ska köpa ett dvärgvädur snart, men jag har så många frågor ang. uppfostran och boende osv. så om Du har tid får Du gärna besvara så många du kan.
Alla svar uppskattas!
Tack på förhand!
1. Måste man kastrera en dvärgvädurhane, även om denne skulle bo ensam?
2. Hur stor behöver buren vara för en kanin, samt vad ska den innehålla?
3. Behöver man uppfostra den? Och isf hur?
4. Är de vakna på natten/aktiva?
5. Är kaninsällskap viktigt?
6. Hur ofta ska man rengöra buren?
7. Vad kostar en kanin från början, med bur, mat medicin osv?
8. Vad kostar den ungefärligt i månaden?
9. Klarar de att vara ensamma runt 6 timmar under dagen, i bur?
10. Är det ens lämpligt, eller schyst att ha en kanin i Stockholm?
Det blev en del frågor där, men som sagt, besvara så många Du kan!
Man måste inte kastrera men om den är väldigt hanig som att skvätta och sånt så kan det hjälpa att kastrera.
Oj, mått kommer jag inte ihåg men boren ska innehålla en vattenflaska, hö i höhäck eller liknande, en sitthylla eller ett hus och någonting i botten som spån toalätt eller en matta.
Som en vanlig kanin och då säger man till den när den gör någonting dumt och gosar med den varje dag så den inte blir aggresiv bara för den är ensam.
Vissa är och vissa inte dom flesta sover för kaniner är skymnings och grynings djur eller vad det heter så dom är mest aktiva på morgonen och kvällen.
Nej bara att du håller på med den och att du ser till att h*n får vara ute och springa lite varje dag i sele eller rasthage.
Så ofta det behövs så fort det blir för mycket bajs och kiss MINST 1 gång i veckan
Det kan jag inte svara på då det inte är jag som betalar.
och vi har flera kaniner så jag vet inte hur det blir med en kanin.
Samma som ovanför.
Ja, om du tar ut den och låter den springa varje dag.
För våra kaniner klarar ju av det nät vi är i skolan och på jobbet
Har du tillgång till gräsmatta?
Det är ju bäst.
Jag är inte någon expert men jag tror du har fått du fått svar på dom flesta frågorna.
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
louise-ariel - Tack för mycket bra svar! Kram på dig!
Det är inget måste, bara det att många hanar skvätter kiss omkring sig om de är okastrerade, och det brukar inte bli så snyggt på tapeterna ;) Kastrerar man så minskar det beteendet
lagen säger 100*50*50 cm och den ska då innehålla sitthylla (kan va ett hus, bara den kan hoppa upp på det) fri tillgång till vatten och hö. Det är det lagen säger men buren får självklart vara större och hemtrevlig med aktiveringssaker, hus, tunnel (om det får plats), flera sitthyllor osv. =)
en kanin som får tillräckligt med aktivitet och är stabil i psyket ska man inte behöva uppfostra =) Skulle den hitta på nåt hyss så säg nej eller fy med en bestämd röst och peta till kaninen lite
de är grynings- och skymningsaktiva vilket betyder att de oftast är aktiva på morgon och kväll, en innekanin brukar dock ställa om dygnet efter dina rutiner och lär sig snabbt att vakna när du är hemma och vila när du vilar eller inte är hemma
kaniner bor i kolonier i det vilda. de har alltså en egen håla som de bor i och träffar sen andra kaniner på dan utanför hålan. så det mest naturliga är att ha kaniner i olika burar nära varandra. men man kan ha en kanin ensam utan sällskap enligt lagen då de inte är flockdjur =)
så ofta det behövs, det smartaste är att placera en toa-låda i hörnet där kaninen väljer att göra sina behov och tömma den varje dag, då håller buren sig fräsch =)
vill man hitta det billigaste så bör man köpa en begagnad bur på blocket. de fungerar precis lika bra som en ny och är ofta billigare. hur mycket kaninen kostar beror på var du köper den, det finns fina utställningskaniner för över 500kr, sen finns det många kaniner som bara kostar en symbolisk summa eller rent av skänkes bort. mat är ganska billigt om man bor ute på landet och kan få tag på hö genom en bonde eller liknande. bor man inne i stan så köper man oftast hö på djuraffären vilket kan vara ganska dyrt, men hö, pellets och spån tillsammans borde inte kosta mer än 100kr i månaden för en kanin. vill man vaccinera sin kanin så behöver man oftast ta 2 sprutor ganska tätt inpå varandra och därefter 1 spruta varje år, som med en hund.
beror helt på vart du köper dina saker…för mina 8 kaniner betalar jag ca 200-300kr i månaden i snitt. men jag bor på landet och köper hem foder i säckar och många höbalar på en gång som räcker ett tag.
ja så länge de har aktivering i buren så är det inga problem
jag ser inga problem med det, finns många stockholmare som har kaniner både i lägenhet och villa =)
1. Måste man kastrera en dvärgvädurhane, även om denne skulle bo ensam? Svar: Du måste absolut inte kastrera kaninen. Det enda är väll om kaninen börjar skvätta. Då kan kastrering vara att rekommendera.
2. Hur stor behöver buren vara för en kanin, samt vad ska den innehålla? Svar: Engligt lagen gäller måtten 100*50*50* cm, men ju större desto bättre. Det är även lag på sitthylla. Sedan är det dem grundläggande sakerna som hö och vatten.
3. Behöver man uppfostra den? Och isf hur? Svar: Det väljer du helt själv, men om kaninen får Motion, stimulans för gnagandet och allmän aktivitet så behöver man troligen inte uppfostra den.
4. Är de vakna på natten/aktiva? Svar: Kaninen är som mest aktiv vid gryning/skymning. Men det är olika.
5. Är kaninsällskap viktigt? Svar: Kaninsällskap är inte särskilt viktigt, om du pysslar och umgås med den mycket.
6. Hur ofta ska man rengöra buren? Svar: Har kaninen lärt sig gå på låda, behöver du inte rengöra hela buren mer än 1-2 ggr i veckan. Lådan ska dock bytas varje/varannan dag.
7. Vad kostar en kanin från början, med bur, mat medicin osv? Svar: Oftast finns det billiga burar för ett par 100-lappar på Internet. Vad kaninen kostar är olika. Vill man ha en Utställningskanin kan priset vandra iväg. Men oftas hittar man kaniner hos uppfödningar för ungefär 100-400 kr. Pelletsfoder kan variera i pris, ett foder att rekommendera är Stampe, (Finns på Granngården.) som är ett väldigt prisvärt och bra foder.
8. Vad kostar den ungefärligt i månaden? Svar: Kostnaden för min kanin i månaden, ligger runt 50-100 kr. Jag köper då hö, halm, Stampefoder och spån på Granngården.
9. Klarar de att vara ensamma runt 6 timmar under dagen, i bur? Svar: Så länge det finns saker att göra. T.ex grenar att gnaga på och tunnlar att springa igenom.
10. Är det ens lämpligt, eller schyst att ha en kanin i Stockholm? Svar: Självklart. Om kaninen får det den behöver, spelar det ingen roll om man bor på landet, eller i stan.