Tonåren
Hej, min bebis kommer om en månad ungefär (om inte mindre) komma i tonåren och jag vill veta exakt allt som kan hända osv. Då menar jag om de visar agression mot en, och sånt. Jag kommer ej kastrera henne, berätta gärna om hur era (honor) var när de var i tonåren. Så jag är beredd på et värsta (haha). Och sen en fråga till om tonåren, det varar ju 6 månader ungefär, kommer hon bitas, attackera osv heela tiden i 6 månader? Tacksam för svar.
Min förra kanin gjorde ingenting spec, dock så gjorde en annan hona "det" på henne som en hane, vet inte varför.
okej, konstigt. Hoppas jag inte får något större problem med henne då!
Märkte inte Toscas och Suffis tonår. Suffis dotter Bäret är väldigt sur av sig och vill vara ifred hela tiden. Man får inte pussas för det är äckligt och pinsamt. Hon är väldigt envis oxå. Vi kan gå på nerverna på varandra för hon är envis och jag är envis så ingen får riktigt sin vilja igenom..
Men ingen hona har varit aggressiv. Bara irriterad och envis.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag har aldrig haft problem med någon av mina egna i tonåren alls.
Alla har varit lika mysiga och goa som alltid.
Däremot tog jag över en kanin från min syster som var ett riktigt monster i tonåren.
Kan tonåren ha något att göra med att de kissar/bajsar på ställen utanför buren? Att de gnager / gräver där de sitter, t.ex mattan/eller soffan? Eller är de bara beetende som gammla också kan få? :p
#5: Det kan komma även när de är äldre.
Jag har en hona som varit väldigt renlig och noga med vart hon bajsar.
Men sen hon fick senaste kullen för ett år sedan har hon struntat i det helt och bajsar/kissar nu överallt i buren.
Hon är 4 år, ska tilläggas.
6: Okej, min kille på 3 mpnader är rumsren i buren men när han är i soffan gräver han och ilband oftast bara för att han ska lägga sig ner, men det är ju ändon ett dåligt beetende när han bara gör det "för att" då de skadar soffan/filten eller vart vi nu är.
Han pluttar också i soffan men inte när jag håller i honom eller gosar!
#7: Att han gräver är fullt normalt - han är ju kanin. ^^
Han kollar antagligen underlaget och fixar till det innan han lägger sig.
Jo precis det är ju som med naturen! (:
Men vilken ålder är tonåren? 6-8 månader har jag för mig?
#11: Det brukar börja vid könsmognaden, som är lite individuell.
Sedan kan den hålla på så länge som till 1½-2 år ibland.
Har själv varit med om en hona som kom in i tonåren runt 8 månaders ålder och kom inte ur den förrän vid 1½ år.
På en del av mina kom aldrig ens tonåren :) Eller dom kom ju, men det blev inga aggresioner osv.
♥
Okej =)
När kommer dom in i tonåren ? :^}
Att hon skulle bli jätteagresiv helt plötsligt tror jag inte. Men det är ju bra att du förbereder dig, dom kan ju få lite "humör" i tonåren. ;-)
Har aldrig haft några stora problem med tonåren, ibland har dom visat lite mer revirvaktande, men inget som varit svårt att hantera.
#16 okej vad bra :D

Mina har inte visat ngt speciellt… Har 2 honor (ej släkt) och den ena är såååå envis och vill gnaga på allt… Men det var inte värre i tonåren än vad det är nu…. x)