Ska bygga bur
Eftersom mammas sida på familjen ska flytta så kommer jag flytta in hos pappa på heltid och då kommer jag typ inte få plats med mina burar för mitt rum är mycket mindre här.
Så vi tänkte att Muffin och Nessie skulle få flytta ut. Så vi ska bygga en bur. Kommer lägga ut bilder och så. Vi tänkte göra en som blir 200x80cm och 60 eller lite mer på höjden. Delad på 2 till och börja med. Varje fack blir 100x80 :)
Men skulle behöva lite vanliga tips? bara.
1. Vad föredrar ni att måla med,
2. vad brukar ni ha i bottnen, kallasfalt eller
plastmatta eller nåt,
3. Vilken färg? ska jag ha innuti?
4. Hur ska jag göra med hus eller så. Pappa insisterar på att isolera huset,
5. storlek på huset, tänkte kombinera med sitthylla
6. hur mycket av burens framsida ska vara täckt och hur mycket ska vara galler,
7. vilket matrial, osb plywood?
8. Bästa tak plast, plåt, takpapp?
Ja lite frågor bara (A)
Emma
#1 5- en dvv och en teddyvädur så dvv storlek, 7- till buren ;) 8- har du inget på den? Typ takpapp eller något? :P
Emma
#2 takpapp håller håller inte särskilt bra…
#2 ,5, hmm ingen anning, 7, playwood tycker jag.
#3 Nee, jag vet ;) på den förra blåste det bort när gudrun kom ;) eller så var det stormen per, kom inte ihåg ;D
Emma
#5 HAHA;P
Vi (jag) har bestämt oss för att bygga en tvåfackare istället. Varje fack blir 120x80x65. :)
Pappa ska bygga buren imån och sen ska jag måla den och så ;) Jag får göra det tråkigaste xD Är trött på att måla ;D
Tror ni det blir bra? :)
Vi tänkte använda OSB, vet någon om man kan måla med Epoxifärg? Pappa håller på att tjata om det ;D han säger att man använder det i akvarium och massa saker ^^
Nä nu ska jag skriva en köplista och skicka med med mamma när dem ska till ikea ;D
Emma
Hur höga tycker ni benen ska vara räcker 40cm? Bor i småland och är sällan mer än 10cm snö här ;)
Emma
#8 jo det räcker nog:p jag har 50 och det är lagom. Är buren klar snart?
#9 Japp nu är den klar :) Fattas bara dörrar och hus/sitthylla. Och sen ska jag måla den nu några dagar frammåt :D
Den blev måtten 120x80x57 typ. Skulle igentligen vilja ha högre i tak om man skaffade någon lite större kanin någon gång, men det skulle bli jättemycket spill då. Men den är ju godkänd i alla fall :P Ska ut och ta en bild så att ni får se :D
Kommer snart ;D
Emma
Vad fint det blev (:
// Emma :D
Tjusigt! ^^
Hihi, tack :D ignorera den stökiga bakrunden ;) Vi håller på med att bygga ett uterum ;D
Emma
tjusig! ;)

Snygg!
Mvh Hanna
omg, fett fint juhe!! :D
Snygg! Kaninerna blir säkert jättenöjda 
Stiligt! 
Nu har jag precis målat andra strykningen ;) nu är det bara en kvar innuti :D Så imån flyttar dem in ;) Sen på måndag kommer leverans från ikea. Mamma skulle dit ;) så då får dom höhäckar och sånt med :D
Emma
Det blev jättesnyggt! :)
// Emma :D
Snygg 
Tack alla :D
Emma
Tjusigt! :D

Så fin den blev :]
MVH Emsis Persson
suuupersnygg!!! :D
Tack tack :D:D
Dem har bott där i en vecka typ :D Dem trivs jättebra :) Har haft dem ute mycket tillsammans och tror dem har bestämt rangen nu ;) Så vi får se om vi flyttar ihop dem snart eller inte :D
Emma
det blev jättefint!!!
Benen ska vara 50cm pga. kylan från marken.
Taket är bättre snett så det rinner av. Men det är en bra storlek. =)
#37 Benen ska vara 40 cm. Minst. Och det är mina. Taket är snett också. Lutar frammåt.
Emma
50 cm är det ju?
Står faktiskt inget mått utan bara: Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån.
På jordbruksverkets hemsida om lagar för kaniner. Men har alltid hört 40cm. Och det är sällan mer än 5cm snö där jag bor. Bor i Småland :P
Emma
#40: Stämmer att det inte finns några mått som gäller. =P
På 4-fackaren jag bygger, kommer understa facket vara 30cm ifrån marken.
Tycker det är skönt att den inte är så hög :) Kaninerna kan hoppa in och ut själva från det nedersta facket (med ramp eller nåt) och man når in ändan in i det översta facket. Är inte så lång och det är jobbigt om jag skulle behöva använda en pall varje gång jag skulle städa. Den är ju ganska djup med. Om den hade varit 10cm högre upp skulle jag behöva ha en pall. :P Nu når jag in om jag ställer mig på tå och lutar mig in ;D
Emma

Va fint det blev!!
Supersnyggt :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Super fin bur :)
Men håller verkligen de där materialet när det regnar & snöar på det?
Har hört att det lätt smular sönder av väder och vint..
Men är själv sugen på att bygga bur med de materialet.
Jättesnyggt!
Ska bygga bur jag med, behöver en till balkongen. 

Fiint!
Tack allihopa :D
#45 Jadå, det håller jättebra. Det är spånskiva som trillar sönder. Inte OSB :D
#46 Vad kul :D Du måste visa bilder ;D
Emma
#46 Ja vi får väl se… Letar fortfarande på Blocket för att slippa bygga själv. Inte helt säker på att det blir som man tänkt sig. 
Om ni fortfarande har ritningar, och ungefärliga mått på buren så skulle det verkligen vara uppskattat. har en teddydvärgvädurs hane och ska antagligen snart få en liten flicka. Jag funderar därför på att bygga en egen bur då det är billigare! :)
#50, Vi gjorde inte en riktig ritning utan kladdade bara på ett papper. ;)
Men måtten står längre upp tror jag :D
Nu ska jag ut och städa klart den ;)
Emma
kanske lite sent att kommentera men det var verkligen en jättefin bur! och härliga mått!
Jag är inte heller så lång och den buren jag byggde, byggde jag ganska hög. ca 60-65 cm åvanför marken + att själva buren är ca 70cm hög (innermått) = JOBBIGT! jag ångrar det som tusan för det är faktiskt jobbigt att städa ur den och min är ungefär lika djup som din.
en fråga bara. hur mycket kostade sådana OSB skivor? tänkta bygga ny och det verkar ju smidigt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#52 Bättre sent än aldrig! ;D Tack! :D Är själv väldigt nöjd med den. Fast nu är det jobbigt att ha det ena facket så långt ner, får ont i knäna när jag städar (A). Det andra facket är i jättebra höjd tycker jag! Skulle kunna ha vara lite lägre men för mig är det faktiskt perfekt ;) Undra hur högt upp det ligger, hmm 40+50=90 (A) orkar inte räkna, så 90cm upp tycker jag funkar bra, blir kanske lite rangligt om man bara har en bur xD Vet inte riktigt hur myket en OSB-skiva kostade, går att kolla på hemsidor skulle jag tro! :D Men det är billigare än plywood, och jag tycker att det känns hållbarare :)
Emma
#53. okej :P ja jag kollade upp det och hittade typ samma pris lite överallt. ca 99 kr för en skiva och 129 kr för en större. så det är ju billigt! så det borde ju vara billigare än playwood skulle jag tro :)
okej. ca 90 cm ;) men ser träet lika bra ut nu som när det var gjort :) för det tål ju bättre väta än spånskiva men spånskiva är ju verkligen kasst.
#54 När man har målat hela buren med 3 lager färg tål det allt! xD Nej, men NinniH har haft en bur i OSB utan någon färg i tror jag. Och den skulle visst fortfarande hålla och va bra, OSB är ju riktigt tåligt tycker jag. :) Känns och ser tåligt ut ;D
Emma
#55 ja :P så bra! verkligen skitbra! då är det bara att sätta igång. ja inte nu precis haha. men när jag har tillgång till bilen snart så ska jag köra och köpa. ska först göra ritning…
aja tack iallafall! :)
#55 ja :P så bra! verkligen skitbra! då är det bara att sätta igång. ja inte nu precis haha. men när jag har tillgång till bilen snart så ska jag köra och köpa. ska först göra ritning…
aja tack iallafall! :)
Kanske är en lite sen kommentar, men har hittat en sida där det finns några ritningar på kaninburar. Det verkade som några i tråden var intresserade av det.
Här är sidan i alla fall: http://lillasallys.se/kaninsidan/start.htm
Fin bur förresten :)

OSB-skivor är faktiskt en spånskiva med väldigt grova spån :)
Och det kommer nog inte hålla så bra i längden ;/ Skruvarna sitter inge bra i OSB heller :P Men man får hoppas att det funkar :)
#59 Osb och spånskiva är inte samma sak ;) Pappa jobbar på en spånskivefabrik då och då. Stor skillnad. Spånskivor löses upp i vatten inte osb. Det är typ limlack yta.
Och det är målat 3 gånger så det håller. Inte en skada än så länge. Och skruvarna sitter jättebra.
Emma
Jättefin!!:D
Älska :D
Haha , men du? kan man bygga en sådan fast göra en trappa ner så dom kan vara både uppe och nere eller blir det dragit ? ;/
#62 Ja det går nog jättebra! :) Tänkte göra det när dom gick tillsammans sen men flyttade hit en ny kanin och så ;)
Emma
#63 Okejj ;P Men du tror inte det blir dragigt ? , För det är ju nät uppe och nere , känns somd et blir dragigt .
Använder du denna bur på vintern med ?
Ska börja bygga en bur som jag kananvända i vintern , Och mina kaniner har alltid varit vana att ha mycket yta att spring apå i sinn utomhusbur , Så vill nog att den ska vara ganska stor ¨å dom kan springa och ha kul iden ;P
#64 Nä tror inte det :) Gör den tät i kanterna bara :P
Ja använde den hela denna vintern och det gick bra :)
Emma
Okej tack , Kommer fråga dig saker sen , Om det går bra ? :P
#66 Jadå ;) Lägg ut bilder om du bygger något sen (A)
Emma
# 67 Haha pappa tyckte den var jätte fin , Har du några ritningar på den ? ;) Hade varit bra , annars komemr han aldrig göra e bur , han vill ha ritninga HAHAHA ;P

#67 jag vill också ha ritningar ;)
Snyggt!
ja vill se bilder på inredningen med :P 

#68 Ja, alla här hemma tycker att den är fin med! :D (#69) Fast har inga ritningar :( Gjorde en tråd om hur jag byggde den bit för bit men hittar den inte igen :S
#70 Tack tack! :D Kan ta bilder snart då jag snart har en fungerande dator ;) Den första gick sönder så fick låna en, då gick den med sönder xD
Emma

Tjusigt!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#35: ska dom bo tillsammans i ett fack ? ;)
eller jag fatta inte riktigt ;)
#72 Tack :D
#73 Det var länge sedan men kunde inte ha dom i samma bur då. Men nu har dom flyttat ihop :) Hade dom i ett fack ett tag men nu har jag flyttat så nu ska dom få det större :) 150 bur istället :P
Emma

#74: Okejj :)