Frågor.
Jag har precis fått hem en liten Hermelinhona på 2 månader. Och jag har lite frågor:
# Inne i uteburen har vi ett hus med tak, som hon även använder som sitthylla. Huset är ungefär 30 cm högt. Jag undrar då om detta är för högt att hoppa ner för? Kan hon bryta ett ben ifrån denna höjd?
# Min granne har en hankanin (kastrerad). Vi har tänkt att dessa 2 ska umgås i rasthagen på dagarna. Men då undrar jag om kaninerna går med på att skiljas ifrån varandra på kvällen?
(Visste inte vilken grupp detta inlägg passade i.)

1# Höjden är nog inga problem.
2# Nejdå det är inga problem, min kompis har gjort så med sina kaniner och fungerat toppen, skönt att de får vara ensamma ibland :)
- se bara till så att de fungerar ihop och inte bråkar.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Du fick väldigt bra svar av #1. =)
Tack för svaret, då behöver jag inte oroa mig.
Sedan har jag en annan fråga: Hon sticker huvudet igenom kompostgallret, jag är så orolig att hon ska fastna. Jag har satt minknät 20 centimeter upp, men hon ställer sig på bakbenen och sticker igenom huvudet ändå. Kommer hon fastna?

3# Jag skulle nog ha satt lite mer hönsnät högre upp också för säkerhetsskull :)
Rest in peace Valkyrie!
Fixar det.
Har 2 frågor till: Idag när jag skulle sätta selen på henne, nafsade hon mig lätt i fingret. Det gjorde absolut inte ont, men jag undrar då om detta är början på ett agressivt beteende, eller om det är tonåren?
Jag funderar även på att kastrera henne. Vad finns det för fördelar/nackdelar med det?

Vart bor du? kan säkert rekommendera någon bra vet.
För mig kostade det 580 kr.
Svårt att säga vad naffsandet beror på men hon kanske helt enkelt inte har lust med selen oc tycker den är obehaglig.
Träna på det! :)
Fördelarna är att aggressiva beteende försvinner oftast om man gör det i god tid innan tonåren börjar och att de slutar brunsta och sura och ingen skendräktighet =)
Sedan kan de ju inte få inflamerad livmoder vilket är vanligt.
Rest in peace Valkyrie!
Men när kan man som tidigast kastrera sin kanin? Isåfall tror jag nog att jag låter henne kastreras innan tonåren.
Jag tycker det är lite konstigt, eftersom hon har haft sele på sig 2 gånger innan, och det har inte varit något problem. Bor i Karlstad.

Okej, viktigt att man tränar mycket och länge innan. hur gammal är hon? rekommenderar nog minst 6 mån.
Rest in peace Valkyrie!
Hon är 2 månader. När börjar vanligtvis tonåren? Jag ska nog ringa Smådjurskliniken här och höra vad dem tycker oxå.

10# tonåren brukar börja vid 4 månader till 1 år ungefär.
Tror hon bara tycker det är obehagligt och ungar brukar vilja naffsa ibland men inget aggresvit oftast.
Rest in peace Valkyrie!
Okej. Jag läste någonstans att mindre raser oftast könsmognar lite snabbare än andra. Så jag provar att beställa en tid när hon är ca 5 månader, eller blir detta för tidigt?
#12 tänk igenom vad du gör först, vanligt viss brukar man inte kastrera honor. om du senare skulle vilja ta en kull efter henne är detta försent för att du har kastrerat henne. Har inte kastrerat någon av mina honor och tonårs beteende går över med tiden.
lite övrigt gällande kastrering just för att det värkar vara inne och kastrera alla kaniner så vill jag bara säga om man kostat på och köpt en kanin som har stamtavla och tänkt och ställa ut får man inte göra det om den är kastrerad då blir den 00:ad på utställning. Så tänk efter även om det är en vanlig blandras kanin som är tänkt för kel så går det inte ångra i efterhand. I mitt hem kastreras inga honor det skulle aldrig ske.
Tack för informationen. Andledingen till att jag vill kastrera är för att hon inte ska drabbas av cancer. Är så rädd att hon ska det.
#14 Cancer kan dom få i alla fall. En kompis till mig hade en kanin som fick en cancer tumör och dog. Den var kastrerad och bodde ihop med en annan kanin som också var kastrerad. Så vill inte påstå att dom blir immun mot massa bara för att dom blir kastrerade.

15# Canser och inflamationi livmodern är ganska vanligt.
Om man kastrerar kan de inte få canser i livmodern eller liknande ställe men de kan ju fortfarande få annan canser.
Rest in peace Valkyrie!