Djur&Natur
Är det någon som har detta foder: Djur&Natur, _tror det är ett kanin och marsvins pellets.
_Vet du vart det går at köpa?
Är det bra?
Vet du vart det går att köpa? Läs här
Är det bra? Jag tycker att det funkar mycket bra på mina kaniner, så jag är nöjd!
Kastanjegårdens Kaniner

#1: Tack :)
Eöö

#1: Men oj vad fel det blev där ovan :s.. Någon kanske kan ta bort det ?..
Tack ! :)
Jag tänkte att Ellliot ska få fortsätta att ha det, då han är van vid det :)
Det stämmer att det står Djur&Natur på säcken, men vanligast är att man kallar det för "Svenska Foders Kanin & Marsvin" och det är ett ganska omtyckt foder av många uppfödare. Jag använder det också och anser nog att det är det bästa svenska kaninfodret som finns! (Tyvärr är det ju fortfarande inte så bra som de proffsfoder som finns framförallt i USA)
Ett riktigt bra kaninfoder innehåller ungefär 15 % protein och har minst 20 % fiberhalt (växttråd). Men alla svenska kaninfoder har högre proteinhalt än fiberhalt, vilket inte alls är optimalt. Svenska Foders Kanin & Marsvin är dock ganska bra värden och med ett innehåll som kaninerna gillar och som ger bra pälsar osv.
Brukar kosta ungefär 155 kr för en 25 kilos säck, men köpte nu senast på Foderboden i Haninge för 178 kr säcken, så det varierar nog en del…
Återförsäljare finns det lista på HÄR. Många måste man dock beställa hem och de har inte liggande på lager, så ring först och kolla.
Har det och blandar med RR. Mina har fina pälsar, bra hull och de älskar fodret. Tom min hane som är kräsen äter det.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Ni som ger detta fodret har ni testat Stampe? :) Använder ju det just nu men vilket tycker ni är bäst? :)
Emma
#4, Ja det blir ju jättebra! Han äter det med stor aptit ^^
#7 Jag bytte från stampe till denna sorten. Dels så var det så smuligt i Stampesäckarna, minns att den första säcken bestod av hälften pelletsbitar och hälften smulor. Hittade svenska foders pellets och tyckte bättre om den, den var också billigare eller ja dem kostade ungefär lika mycket men det var 7 kg mer i svenska foders.
Men skillnad på kaninerna minns jag inte, vet bara att de håller sig bra på svenska foders pellets.
Kastanjegårdens Kaniner
#7: Jag har testat Stampe under ganska lång tid förut och var relativt nöjd med det fodret. Smulighet stöter man på med alla foder och beror mest på hur säckarna har hanterats.
Det jag gillade minst med Stampe var att man höjde priset ganska rejält och det kostar väl nu ungefär 11 kr kilot, vilket är nästan det dubbla mot Svenska Foders Kanin & Marsvin som ligger på drygt 6 kr kilot. Plus att det är smidigare md 25 kg säckar än 18 kg som Stampe finns i (om man nu inte bara har en kanin förståss…)
Nu har jag kört med Svenska Foders Kanin & Marsvin rätt länge och även om man bortser från prisskillnaden så anser jag att Svenska Foders Kanin & Marsvin är ett bättre foder än Stampe i både värden och hur kaninerna gillar det osv.
Har även nu (ofrivilligt) fått testa Lottie Kanin & Marsvin under en månad och är inte alls nöjd med det även om kaninerna äter det också…

Okej, ska ta och beställa hem det :)

Menar ni gröna påsen? (carrier)
Den har jag och blandar lite med RR fast eftersom kaninerna har lite hård mage har jag slutat med pelletsen…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#11: Nä Carrier är ju ett helt annat märke…

12# Tänkte eftersom Carrier också heter Kanin & marsvinspellet ^^
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag har använt det till mina kaniner, men jag tyckte inte mina kaniner höll sig alls bra på det, har inga "bra" erfarenheter av det så, men det är ju upp till var och en vad man tycker och sen beror det ju på kaninerna. :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!