Kastrera hona?
Nu är det så att jag funderar på att kastrera min hona om någon månad. Och då har jag lite frågor:
# Vad finns det för fördelar/nackdelar med att kastrera en hona?
# Hur mycket brukar det kosta?
# Behöver man tänka på något speciellt efter operationen?
# Förekommer det biverkningar? Är dem vanliga?
# Hon är en sällskapkanin som eventuellt ska tränas lite i hoppning. Och hon ska bo med en kastrerad hane. Hon har visat små tecken på agression. Skulle du kastrerat henne? (Om detta nu var din kanin)
(Visste inte i vilken kategori detta inlägg passade i.)
som jag skrev i din andra tråd:
"tänk igenom vad du gör först, vanligt viss brukar man inte kastrera honor. om du senare skulle vilja ta en kull efter henne är detta försent för att du har kastrerat henne. Har inte kastrerat någon av mina honor och tonårs beteende går över med tiden.
lite övrigt gällande kastrering just för att det värkar vara inne och kastrera alla kaniner så vill jag bara säga om man kostat på och köpt en kanin som har stamtavla och tänkt och ställa ut får man inte göra det om den är kastrerad då blir den 00:ad på utställning. Så tänk efter även om det är en vanlig blandras kanin som är tänkt för kel så går det inte ångra i efterhand. I mitt hem kastreras inga honor det skulle aldrig ske."
Tack så mycket. Ska verkligen tänka på det.
Främsta fördelen tycker jag är att kaninen inte riskerar att få livmoderinflammation. Vilket är rätt så vanligt på honkaniner ändå.
För ofta när man väl märker symptomen på det så är det försent.
Jag har varit tvungen att sära på mina kaniner pga hur hon blev vid brunst. Och jag har tänkt kastrera min hona för att se om det blir bättre, jag samlar bara mod till det först. Hon blir även grinig vid brunst och kan skvätta kiss ibland. Så det skulle ju antagligen bli bättre vid en kastrering.
Och är hon sällskapskanin finns det ju ingen "mening" med att hon ska vara fertil heller.
Det finns ju inte direkt några nackdelar med att kastrera en sällskapskanin.
Men som alltid så finns det en risk med operationen. Det finns det alltid. Så välj en veterinär med kunskap och rätt utrustning. Hur mycket det kostar skiljer sig från ställe till ställe. Men du bör nog räkna med kring 1000 kr. På enda stället jag kan gå till kostar det ca 1500.
Hur du ska göra efter operationen kommer veterinären förklara för dig.
#3 har aldrig varit med om att mina honor skvätter vid brunst om dom inte står nos mot nos med en okastrerad hane. Inte häller livmoderinflammation det är inget jag har varit med om på någon av mina honor och då har jag haft en hel del genom åren.
Själv tycker jag att det är att kasta pengar i sjön om man kastrera en hona men jag är inte imot det i vissa fall är det bra. men vet man att föräldrarna till djuret man har köpt är frisk finns det ingen anledning att oroa sig av olika sjukdomar. Våra kaniner här uppe i norr blir sällan sjuk.
#4 Jag har varit med om flera honor som skvätter vid brunst. Och inte enbart i närheten av en hane.
Har du dina kaniner i Avel? För såhär är det som jag fattat det. Kaniner är "gjorda" för att ha nån kull varje år. Men många håller dom enbart som sällskap och då får dom aldrig nån kull. Det i sig kan bidra till problem med livmodern och då bland annat livmoderinflammation. Men det brukar ju inte dyka upp förrän kaninen börjar bli lite äldre.
Och det är inte helt ovanligt. Och finns även andra problem med livmodern man kan förebygga genom kastrering.
Såhär står det t.ex hos agria.
"Den vanligaste dödsorsaken hos honkaniner är cancer i livmodern, kallat adenocarcinom. Detta är en elakartad sjukdom, och när väl diagnosen är ställd har den vanligen hunnit sprida sig till andra områden i kroppen.
Hos avelskaniner yttrar sig sjukdomen ofta till en början som diverse problem med dräktigheten och aborter. Hos andra kaninhonor ses vanligen en blödning från slidan. Detta kan ofta misstolkas som blod i urinen.
Denna cancerform kan förebyggas genom att kastrera kaninen mellan 6 mån och 2 års ålder. Kastrering innebär att man opererar bort kaninens livmoder och äggstockar. Ingreppet förebygger även insjuknande i bröstcancer senare i livet."
Så jag kan inte hålla med dig om att det är att kasta pengar i sjön.