Tjuvparning skedd
När jag vaknade(hade fönstret uppe) ropade mamma att jag skulle skynda mig ut,Freja(g/s japantecknad holländare) satt i Tyfons bur(viltgrå manteltecknad dvärgvädur)
Mamma hade hört massa stamp och massa och gått för att titta,jag vet ej hur hon kommit sig in dit.
Men när jag kom dit var han inte på henne och Tyfon brukar vara väldigt hanig runt alla honor så hon har förmodligast varit där ett tag.
Aja det blir väldigt svårt att sälja blandras ungar utan h-bevis eller stamtavla.
Men några fördelar att det just var Freja som blev parad är :
Hon har inte fått ungar förut men är 8½ mån ungefär.
Och att Tyfon inte är större en henne
Så nu undrar jag hur ungarna kommer se ut?vilken storlek,färg?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Fast det är inte säkert att det blir ungar men iallafall..hur ser dom ut?
#1 färger & ras står ju i texten :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men det är jag som svarat #1
Skulle bara tilägga att det inte kanske inte blir ungar,man vet ju aldrig
Vet folk som gjort en sån korsning för att dom vill ha den äkta hollänska teckningen på dvärgväduren. Annars sälj ungarna som hoppkaniner har hört att båda raserna funkar bra som hoppkaniner.
En lite fråga varför kan du inte skriva H-bevis på ungarna?
Pappan har inte h-bevis stamtavla eller nåt,men jag kan ju iförsäg skriva bara vad han heter,och hela honans släkt.
Jag kommer spara en själv då båda är väldigt duktiga hoppare,bra fart och allt.
Men som sagt det är inte säkert det blir nåt..
Hade jag varit hoppare hade jag varit intresserad vet hur bra både dvärgvädur och holländare kan va.
Ett h-bevis kan innehålla luckor har mamman full stam räcker det. det man vill veta ur ett h-bevis är vad mamman och pappan är för ras och färger samt något om släkten och vad det finns för färger och raser på dom om det är möjligt.
Men dom har ju inte kommit än så det behövs nog inte.
Holländare är väll ganska snabba av sig? Inte några 190km/h men inte så slöa..
Har aldrig sett en holländare på våra tävlingar men finns i uppe i landet som tävlar.
Dvv är duktiga på att hoppa, men har en tendens att vara långsamma av sig. Sven
ska tex hinna äta, gå på toa, lukta på honornas kiss, gräva och kolla på naturen samtidigt som han ska hoppa:P men det finns undantag. Vissa går riktigt fort för att vara dvv. Vädurskorsningar brukar gå ännu snabbare. Drf nästan alla hoppuppfödare avlar på de. Inte alla utan väldigt många.
Men tror detta kan bli en väldigt bra hoppkombination! Allt hänger inte på hur många pinnar/klassning kaninerna har utan hur föräldrarna är på banan och hur de använder sina kroppar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Har test hoppat en holländare för ett par år sen och han var duktig som bara den. vet att holländarna både haft rekord i höjd och längd om jag inte mins fel. Alla kommer väl ihåg Danska Tösen en svart/gul japan holländare som har/hade rekordet i höjd.
Mina holländare har bra fart,dock kan dom vara lite klumpiga för dom är inte lika höga som andra raser.
Min dvärgvädur är skitduktig,hoppar 60-70 och har superbra fart,luktar inget eller så.
Jag tror starkt på att det kommer bli en bra hoppkompination :)
Så jag ska helt klart spara en.
#10 du borde inte hoppa så högt med honom. Om det inte är höjd då..
Hoppar man högre än det som de tävlar så tappar de ju lusten och klassar aldrig upp sig..
Din holländare borde väll ha lättare för hoppning än din dvv? Dvv är så korta och runda så de brukar missa sista bommen på ett hinder. En holländare ställer sig bara upp och hoppar och sträcker ut sig så klarar de det:)
Mvh Emma
Jag låter mina hoppa så länge dom tycker det är kul.Klassning bryr jag mig inte om,det är inte det som är viktig.Tyfon har hoppat länge och älskar det,han hoppar jättebra,högt över bommarna.Han har aldrig tröttnat,och gör han det bryr jag mig inte,han är min bästa vän och det spelar ingen roll vad han gillar och ogillar.Vill han inte hoppa längre behöver han inte det.
Mina holländare glider som över,dom är inte så smidiga och kompakta och oftast tar något ben i.Men dom försöker alltid :)
#12 tänkte bara att om du sen vill tävla så är det inte så
smart att hoppa för högt. Dessutom kan man förstöra kaninen om de hoppar för högt. Vi tävlar höjd Max 5ggr om året skulle jag tro och bana 1-4ggr/månad
Mvh Emma
Jag tävlar redan med honom,men om han tröttnat efter man hoppa 60 cm skulle jag inte tävla med honom…
#14 de behöver inte tappa intresset, men stor chans. Min lilla Sven brukar ibland få hoppa msv höjd för jag har bara 2st msv kaniner och han tycker det är megaroligt.
Han har bara sprungit 3ggr på en bana, annars lunkar han på:P vrf behöva springa när man har 2min på sig? Han sprang när han såg Tosca i andra änden av banan. Jag höll på att snubbla/glida så snabbt han sprang! Det var en stor isfläck precis där jag sprang:p
Har holländaren tävlat något?
Mvh Emma
Tyfon har då inte tröttna på 6 år så det är inte så stor risk,dock brukar jag inte hoppa höjd nå mycket.
Båda mina holländare tävlar,honan som kanske är dräktig är lite slarvig men båda har bra fart *:)
#16 slarvigheten kan man ju träna bort:) från första pinnen så brukar de skärpa sig. Det har mina gjort iaf:)
Mvh Emma
Hon har blivit slarvigare och slarvigare,men nu får hon ju vila i 2 mån,eftersom hon kanske är dräktig :)