dumt gjort?
jag behöver bara skriva lite om detta och höra lite vad ni tycker och det är bara tankar.
jag har en Lilla tysk vädurs hane hemma, min älskade Herr Blå som bott ensam hos mig som utekanin i ett år men nu i sommar så köpte jag en hona av samma ras, min lilla busfia Rut för att Jag tyckte så synd om Blå som inte hade någon som helst kontakt/sällskap av en annan kanin. De bor inte ihop men ser/hör/känner lukten av varandra hela tiden. Nu är det så att jag ska flytta till lilleruds internat där rummen är små och det kommer bli trångt med två kaniner där, speciellt två medelstora kaniner och deras burar.. jag känner mig så dum för det känns som deras liv inte kommer bli så bra som det kan vara. det känns som om jag skulle valt en annan ras, en mindre. eller bara haft med mig en men Blå är så sjukt mycket gladare nu med en annan kanins sällskap så vill inte att han ska bli ensam igen.. hur ska jag göra? detta bara snurrar runt runt i mitt huvud..
Fy, jobbigt läge. Hoppas du hittar en bra lösning. Jag hade nog testat att ta med mig kaninerna och kännt efter om det funkat. Lycka till.
Är han kastrerad?
Om inte så kastera han så kan du ha dem te sammans!.
ANnars så vet ja inte…e tom på ideer just nu.

Kan du inte ha de frigående och kastrera?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1 tack för svaret, ja det låter smart. mamma har även erbjudit sig att ha dom här hemma och ta hand om dem hon och säger att jag inte ska stressa upp mig jättemycket och ta det lite lugnt och tänka noga. vilket jag försöker göra.
#2 han är inte kastrerad just nu men jag tror inte det finns en så stor innebur som rymmer två kaniner av rasen Lilla tysk vädur, elelr finns det det? men jag funderar ändå på att kastrera honom så att ifall jag måste ta sista utvägen och sälja dem så säljs de som par om de funkar så bra ihop som jag tror.
#3 jag vet itne om man får ha dem frigående på rummen på internatet, men jag ska kolla upp det! tack!
#4 Det finns ju 150x75 burar som är lagliga för kaniner under 5 kg :) 63cm i höjd så det ska vara lagligt va? För dom väger inte så mycket väl?
Annars kan man alltid ha kompostgaller och antingen göra botten och liten list runt om eller göra dom helt rumsrena och ha låda i den :)
Den skolan jag ska börja på får man inte ha djur alls på internatet :S Ändå så har skolan djurvård, jordbruk och djur och turism inriktningar, sen finns trädgård och florist med men tycker att det är dåligt :S Men bor i samma by så kan ha dom hemma :)
Emma
#6 tack! men va konstigt att ni inte kan det :o man kan ha med sig vilket djur man vill till skolan, eller ja det finns ju såklart vissa regler och så men.. min skola ligger 10 mil bort från där jag bor så jag måste ha dem med mig.
jag tror jag har bestämt mig för att testa att ha dem med mig så får jag se om det funkar. men om det inte gör det då? jag kan inte tänka mig ett liv utan en kanintuss ju.. men hur ska jag kunna "byta ut" mina älsklingar? jobbigt det här.
#6 kan ju vara någon som bor på internatet som t.ex går jordbruk, turism eller liknande som är allergisk mot vissa djur, så det är väl därför man inte får ha det :)
På min skola där jag gick har dem 1 internat och 1 hus där man får bo med hundarna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Jo finns ju många som är allergiska mot just kanin. Men det borde finnas ett elevhus där man får ha djur tycker jag :) För det är ju trots allt mer än halva skolan som har djurinriktning ;)
Emma
#8 och #9 på min skola finns det hus där men får bo med hundar, hus där man får bo med gnagare och hus där det är djurförbud :)