Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1388 ggr
utekaninen
0

Holländare?

Hej :)

Jag har alltid tyckt att holländare är så fina och nu efter mkt tjatande så har mamma och pappa sagt ja till en till kanin. Och jag vill ha en kanin som passar till hopp så min första fråga är:

Kan holländare vara bra på att hoppa? Och sen så har jag hört att holländare inte är så bra som kelkaniner utan kan vara svåra att få tama?

/Hanna

conejos
0

Mina holländare är jätteduktiga på hoppar.

Och jag tycker det är tvärtemot,holländare tycker jag är mycket socialare och piggare än dvärgvädurar,dom är väldigt mysiga och trevliga,vill alltid bli klappad och har bra fart på hoppbanan.

Vars bor du?Jag har 2 själv,och känner en kvinna som har massa till salu.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

utekaninen
0

#1 Vad kul att höra att dom är trevliga :) Då kan jag börja fundera på vad jag vill ha för ras dvärgvädur, holländare eller någon slags vädurskorsning :) Jag bor i stockholm.

kaningodis
0

Och sen så har jag hört att holländare inte är så bra som kelkaniner utan kan vara svåra att få tama?

Vem har du hört det ifrån?!Förvånad

Finns ingen bättre kelkanin och jag har knappt gjort något alls ändå så är mina kaniner nästan översociala. Perfekta kelkaniner och mycket lätta att få tama!

Har man tålamod och tar det lungt så kan man nog lära de flesta kaniner att hoppa. Har testat med några av mina och det gick faktiskt jättebra!

Kastanjegårdens Kaniner

utekaninen
0

#3 Jag läste det i en annons när jag letade efter holländare tillsalu ;) Men jag är väldigt glad att det var fel! Holländare låter ju super mysigt :)

Gud så svårt att bestämma sig för vilken ras man sak välja :/ Fast det beror väl mest på beteendet :)

kaningodis
0

#4 Överlag så är holländare supermysiga men som inom alla raser så finns det ju de som avviker. Alla är ju individer med olika personligheter.

Har bara haft rasen i lite över 2 år men har blivit en hel del och det är en mycket trevlig ras!

Kastanjegårdens Kaniner

Rozza
0

Vad det gäller hoppning är holländaren bra. Skriver som jag skrev i en annan tråd:

"Har test hoppat en holländare för ett par år sen och han var duktig som bara den. vet att holländarna både haft rekord i höjd och längd om jag inte mins fel. Alla kommer väl ihåg Danska Tösen en svart/gul japan holländare som har/hade rekordet i höjd."

Sweetienin
0

Holländare är enligt mig den ultimata kaninen. De har allt. De är energiska och positiva! Vilket ju är bra i hoppning. De är sociala och kelsjuka och de är samtidigt lugna och trevliga. Alla mina holländare har varit tama redan när jag köpte dem och ungarna som har fötts här har varit tama så fort de öppnat ögonen och börjat springa runt.
De flesta av mina holländare är sådär tok-roliga. Alltså dom gör saker som får en att skratta nästan hela tiden. Man har aldrig tråkigt om man äger en holländare, det är ett som är säkert.

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

utekaninen
0

Okej tack för alla svaren :)

Elina.
0

Visst kan holländare hoppa, men många (speciellt hanar) är långsamma och nosiga på banan.

#6: Den kanin som har världsrekordet i längdhopp är nog ingen holländare, utan en korsning. Vet dock inte vilka raser den hade i sig.