Djuraffärskaniner
Var in på djurmagazinet i går och kollade då på kaninungarna som fanns. Men man undrar ju vad det är för raser dom har. Kaniner med uppåtöron, smala små huvuden med spetsig nos, en del i hermelinstorlek och en del betydligt större. Dom var verkligen inte ett dugg söta. Dom verkar ju ta in precis vad som helst.
Min kanin jag köpte från djuraffären, för 5 år sedan är en hermelinkorsning. De säger "dvärgkaniner" i de flesta djuraffärena, men det finns ingen ras som heter det, bara en "grupp" kanin som ex. dvärgväduren. Tror de flesta är korsningar idag
Min erfarenhet av djurmagazin är att de inte är medvetna om ras/kön/ålder på kaninerna.
Allt för många ha fått hem två honor som senare fått ungar.
Två honor som börjat bråka rejält och visat sig vara två hanar.
Frågar man om ras så säger de oftast, de är en dvärgkanins korsning eller vädurskorsning.
Dvärgkanins korsning säger mig ingenting!
Vädurs korsning säger mig ingenting!
Dvärgkaniner är enbart ett samlingsnamn och ingen ras som många tror.
Vädurar, den korsningen kan vara mellan vilka vädurar som helst.
Lejonhuvadvädur, dvärgvädur, franskvädur, lilla tysk vädur, engelskvädur osv.
Man vill veta korrekt information om sin kanin när man köper kanin.
Själv brukar jag fråga ut de magazin som har kaniner här i närheten - inga av dem ger vettiga svar eller bra information.
Köp den gnagarblandningen, saltstenen där, minralblocket där osv.
Den kaninen är vädurskorsning osv.
Det är ingen bra information om vare sig hantering, skötsel, burmått, mat, ras, ålder, härstamning - ingenting!
Så ja, jag tror de bara tar in kaniner hux flux för att tjäna pengar på de.
De magazin här uppe köper in vilka kaniner som helst nästan (förutom ett där de är någorlunda kunnig personal, dock vet jag inte hur de är med priserna!) och köper de för max 100kr och säljer de för 300-400kr.
Ofta bjuder de bara 75kr/kanin när de köper in vad jag hört.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Håller med dig, djuraffärs kaninerna är faktiskt oftast inte så söta men det är ju för att de är så många olika raser i dem för det mesta. Jag var också i en djuraffär igår- Arkens Zoo. Där fanns det en svart kanin med lite man som hade långt, smalt ansikte och med sju mil långa öron. Sen fanns det även en "dvärgvädur" som jag faktiskt ville köpa (tyckte så synd om den och dessutom vad det vitrödögd så den får de säkert såld…) den var stor i kroppen och hade ett huvudet som nästan såg läskigt ut det var riktigt stort men hur långt och smalt som helst.
Usch jag tycker synd om kaninerna och de övriga djuren på djuraffärerna. I burarna hade de såna sitthyllor som man kan köpa men de var upp och ner så de hade inget att hoppa upp på och så hade de marsvinen och kaninerna ihop. Jag hatar att gå in i djuraffärer! Jag får alltid så dåligt samete sen när jag har kommit ut då man ser att kaninrna och de övriga djuren verkligen inte har det bra!
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com