Kanin med mask?
Hej, Nu har kaninen varit ute i 3 veckor i betesbur. Och nu när jag är hemma igen har jag märkt att han blivit väldigt hungrig. Han får hö och en halv dl pellets varje dag. Grönsaker får han inte så ofta… Men han ska börja få det två gånger i veckan. Men han är så himla hungrig. Han är på mina händer om han tror det är mat där. När jag prasslar med matpåsen är han där på två sekunder. och när jag honom mat i skålen slänger han i sig. Han har inte ätit upp allt hö, men de kanske är för han trampat på det (har ingen höhäck för tillfället då min kompis glömt den). Han är 6 månader. Men nu undrar jag tycker han bara pellets är väldigt gott eller kan kaniner mask?
Du kan gott ge honom mer pellets faktiskt. Prova med 1 dl. Jag tror inte han fått mask. Han gillar nog bara mat. Samma med han mamma. Hon är en matglad liten brud ^^
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Okej då blir han nog glad :D Men kan kaniner ha mask?
#2 Ja kaniner kan ha mask.
#2 Ja det kan de. Man brukar märka det på att de smalnar av längs ryggen, får ökad aptit och att man ser vita maskar i avföringen.
Kram Johanna
Vad är det för ras du har?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
#5 Svarar åt TS. Hon har en holländare =)
Kram Johanna
Okej,bara så du vet så brukar holländare vara väldigt glupska det är mina,dock får dom lätt hakpåse.Men jag tror inte det är mask,om det inte syns,utan hon är helt enkelt bara glupsk som mina
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
http://kollamasken.jetshop.se/
finns på apoteket./ eller hos vetten
Men frågan är ju om det inte är billigare att ge medicin om man ens anar mask..
men om ens kanin är smal över rygg men glupsk har dem mask då ?? Blev orolig eller ska man se mask i av föring för att veta att den har mask hon har varigt ganska smakl sen hon köptes men har gott upp. Litem men är smal över rygg. Nu är jag rädd
va inet rädd… köp maskmedicin i morn. är du jätterädd tveka inte att kontakta vetten.
Vet inte hur just den här parasiten beter sig med "mask" parasiter brukar äta upp näringen djuret äter, vilket gör att djuret äter mer men ändå går ner i vikt.
Sen kan man kanske se masken i analöppningen, men som sagt jag vet inte exakt hur denna parasit beter sig.Googla lite så kanske du lugnar ner dig :) Du känner ju din kanin bäst eller hur?
jag vet att när barnen här hemma får springmask så kurerar vi hela familjen. Just pga att det sprids i damm o annat. hatar parasiter :S
Har en kanin haft mask en längre tid bör det synas i antingen analöppningen eller i avföringen. Men det finns ju undantag…
Kram Johanna
All mask syns inte i avföringen eller i analöppningen.
Om du misstänker att den har mask så rekomenderar jag att du köper Axilur från apoteket. Finns i både tablett -och flytande form, tycker att den i flytande form är lättast att dosera. Men det är en smaksak. Jag brukar ge 0.5 ml/kg i 5 dagar, sedan upprepning efter 14 dagar. =)
Dock att inte glömma efter 14dagar som #12 sa, då äggen inte dör av medicinen. Gäller människa som djur :P
Hmm… Grejen är ju att jag aldrig sett honom såhär matglad förut. När han var mindre åt han inte ens upp all mat. Jag vill ju inte ge medicin i onödan. Axilur är ju för hund och katt, så de är väl ändå ganska starkt för kaniner?
#14 Jag har gett mina kaniner Axilur i vintras när jag trodde de hade mask. Hade dock fel och de hade inte mask men inget hände dem. Bättre att ge för säkerhets skull.
Jag tror nog ändå inte att Enyo har mask. Mina holländare är också otroligt matglada. HAn har antagligen bara kommit i den åldern nu. Hans syskon här hemma äter som hästar ^^
Kram Johanna