Varför blod ?
Hej min kastrerade kaninhane är kastrerad för typ två månader sedan men har fortfarande kvar sitt haniga beteende när han försöker para sig på en annan kanin och "den" kommer ut så är den blodig :s vad beror de på ? är de farligt ?
Jag skulle kontaktat en annan veterinär än den som kastrerat och frågat. Sedan skulle jag beroende på svar, även fråga veterinären som kastrerat.
han verkar inte må ett dugg dåligt av de eller ha ont de bara blöder :s
Ja men det låter lite konstigt, så ring och fråga i alla fall för säkerhetsskull.
okej ska göra de
Blöder det ur den eller är det blod runt om den? :) När vi kastrerade en av kaninerna för några år sen blödde han också, vet inte alls om de är vanligt eller så för det var de första dagarna, men de gick såklart över sen.. men då blödde han bara runt om
Att han inte har ont tycker inte jag spelar någon roll.
Det faktum att det blöder när snoppen kommer fram, tycker jag är skäl nog att åtminstone ringa och rådfråga veterinären.
För det är inte normalt att det blir så.
Håller med om att ni bör kontakta veterinär, för normalt låter det inte.
okej, dock är våra veterinärer här uppe inget att lite på vilket jag tycker är jätte trist :/
#5 Nja vet inte hur jag ska förklara, men det är inte runt omkring mer på själva snoppen, och det är ju inte så att det blöder mängder, bara någon droppe men klart man blir orolig :(
#6 klart de spelar roll om han har ont eller inte för nu lider han inte alls av de , förstår då inte vitsen med att gå till veterinären å betala 600 spänn för deras okunnighet och förra gången jag var dit höll dom på att kväva min kanin + att de kostade 300 spänn för dom att kväva min kanin i några sekunder!
Det är jätte tråkigt att skriva in till kif när man behöver hjälp å de enda man får till svar är att gå till veterinären ni borde tänka på om de vore er egen kanin de gällde inte tror ja att de första ni skulle göra va att springa till okunniga veterinärer å betala höga priser för ingenting.
klar jag uppskattar era svar men lite ledsen över att hela tiden få höra samma svar "gå/ring veterinären" :/
# 9 Hej!
Det är nog inte av ovilja personer skriver att du ska gå till veterinär. Vissa saker har bara utbildad personal kunskap om. För att inte riskera att det är något allvarligt med din kanin så behöver den undersökas. Jag arbetar som sjuksköterska och om det är blod finns det också en inkörsport för bakterier som leda till allvarliga infektioner, som ibland kan leda till blodförgiftning och döden.
Det finns många kunniga veterinärer, du får väl försöka hitta en ny med gott rykte. Att ha ett öppet sår i två månader tyder på att det inte har läkt som det ska och din kanin kanske redan har en infektion. Alternativt kan det ju vara så att det "spänner" när han "får ut den och att det bara spricker "lite grann"- då kanske det inte är allvarligt alls. Men det är ju bara veterinär som kan avgöra.
Att det kostar att gå till veterinär måste man ha med i beräkningarna när man skaffar djuret, om man inte har råd med det rekommenderar jag att man försäkrar sin kanin så man i alla fall bara har självrisken att betala, alternativt avstår att skaffa djur. Det är ju viktigt att även föräldrarna inser detta vid köp. Ekonomin får inte styra om man ska riskera djurets hälsa eller ej.
Att ringa o fråga om det är normalt går ju också till en början, kanske är normalt? Tycker de att det bör undersökas så måste man det för djurets skull. Han kanske behöver antibiotika..
Mvh Erika
den närmsta veterinären ligger i piteå och imon åkter jag utomlands så jag hinner ju inte åka dit för att undersöka honom de var därför jag skrev till kif.
han har inte blödigt i två månader bara typ i två tre dar å de är bara när han får ut den å de forsar inte blod de kommer bara lite grann och eftersom han inte verkar ha ont av de så tror ja inte de är så jätte farligt
att de kostar fattar jag väll men att de kostar flera hundra kr för ingenting de tycker jag är välldigt onödigt! och att kväva min kanin å ge en salva till ögonen som han kan bli blind av de är sjukt att ta betalt av!
jag ringde dit idag och de enda dom sa var att jag måste komma in så får dom kolla bättre men jag går inte dit nå mer eftersom dom inte ens tvättar händerna när dom ska operera djur. Jag ska ringa till piteås veterinärer också idag men jag gissar att dom säger samma sak.
Det är ganska logiskt att få svar att man ska gå till veterinären om man har sådana åkommor som din kanin har. Ingen här är såvitt jag vet utbildad i djursjukvård, och kan bedöma vad som är fel med din kanin genom att endast höra dina ord. Det krävs att en utbildad kontrollerar detta.
Ibland kan det se värre ut än vad det är när veterinärer undersöker. Deras patienter är inte direkt alltid så samarbetsvilliga, eller deras hussar och mattar ;) Tror nog att de flesta vet vad de håller på med.
Ljustadalens kaningård
Dom har väldigt tunn hud vid snoppen och mycket blodkärl. Kanske råkar han spricka ett litet blodkärl och så spricker även huden och det är det ju klart att det blöder lite. Tror det kommer gå över men jag tycker också du ska rådgråga en vetrinär. Ring till vilken som helst i sverige och förklara så kanske han/hon kan säga om det är allvarligt eller inte.
//Emma
jo men tycker de ha varit bätte förut när man skrivit in till kif nu får man bara till svar "gå till veterinären" typ
jo klart de kan men när man hör hur han föröker andas men dom fortsätte kväva honom så blir man ju lite negativ att gå dit och jag är inte ´den enda som klagar på dom de finns flera som jag vet om som gör de.
Det är jätte jobbigt att få klagande över sig men strunta i det. Håll dig till dom som skriver stöttande och hjälpande istället för dom som "klagar". :-)
//Emma
de ska jag göra :)