Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1034 ggr
KaninenWilma
0

Några frågor

Har lite frågor här som jag hoppas att ni kan svara på !

Om man har tex 5 kaniner, 3hanar och 2 honor, kan man ha dom nära varandra (i olika burar) utan att dom blir galna? (om de inte är kastrerade).
Svar:

Om man har en hona och en kastrerad hane, kan dom vara med varandra i samma Hage, sen gå in i var sin bur utan att de "saknar varandra" allt för mycket ?
Svar;

Vi ska bygga en 4-fackbur, blir det förlitet om man har 2 kaniner i ett fack som är 120cm långt ? Svar;

Förlåt om det blev lite rörigt, men hoppas ni fattar mina frågor..

Zvintos
0

Om man har tex 5 kaniner, 3hanar och 2 honor, kan man ha dom nära varandra (i olika burar) utan att dom blir galna? (om de inte är kastrerade).
Svar: Det beror nog lite på. Jag har haft honor och hanar nära varandra utan problem. Men det finns ju hanar som har svårt att vara nära andra honor utan att bli skvättiga och så. Så det gäller att anpassa det efter hur det funkar med individerna man har.

Om man har en hona och en kastrerad hane, kan dom vara med varandra i samma Hage, sen gå in i var sin bur utan att de "saknar varandra" allt för mycket ?
Svar; Jag skulle inte göra det. För då lär de hålla på och göra upp rang varje gång de träffas. Då är det bättre att ha dem tillsammans jämt, eller inte alls.

Vi ska bygga en 4-fackbur, blir det förlitet om man har 2 kaniner i ett fack som är 120cm långt ?
Svar; Ja, jag tycker 2 kaniner i ett 120cm fack är på tok för litet. Minst 150cm långt anser jag. Detta för att ju större yta, desto mer rum för dem att komma undan varandra om de skulle vilja. Blir det för liten yta och de inte kan komma undan varandra tillräckligt, ökar risken för bråk.

KaninenWilma
0

#1:  Tack för alla svar ! :)
Du kan låsa tråden, har fått svar på mina frågor :)