Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1928 ggr
[BellaO]
0

Akut hjälp!

Jo, jag är inte hundra, men är ganska säker på att Krita är förkyld. Hon är gul runt nosen och är blöt, och hon har börjat nysa väldigt mycket. Det har förvärrats sedan imorse, då hon nös lite, och försökt få bort lite damigt hö eller så, men hon nyser ändå, och är väldigt orolig, då jag endast har varit med om att en kanin blir sjuk, och då var vi tvunga att avliva henne…

Funderat på att ringa bagarmossen (och roslagstull, men de har typ itne öppet), då jag bor i stockholm. Men inte vågat vänta på att de svarat, då de säger "väldigt akuta fall kan endast tas emot", och jag är ju inte hundra på att hon ens är förkyld… Så, vill veta om hon är det, så jag kan ringa (om det behövs)

Super orolig för henne! Snälla svara.

(hon kommer inte i kontakt med någon annan av mina kaniner, bara på långt avstånd)

Tarja
0

Det där med att hon är blöt och gul runt nosen låter inte bra, det är ofta då det är allvarligt. Kontakta veterinär eller åk in på en gång! Håller tummarna för din tösa.

[BellaO]
0

tack! *ringer samtidigt som jag skriver*

[BonnieL]
0

Hoppas det går bra för er!

[BellaO]
0

Tack :)

Bagarmossen svarar inte… Sen ringde vi till Helsingborgdjurkliniksak då vi hört att det är bra.  Dom sa att vi skulle ringa bagarmossen, eftersom det är lite långt bort… Någon som har något annat förslag?…

Inaarah
0

Håller med Bonnie. Lycka till!

Inaarah
0

#4 Oj. Gick ifrån datorn..
I alla fall. Jag vet inte riktigt vilks djurkliniker som finns där uppe, men du kan inte kolla på hitta.se eller så?

[ninnakm]
0

Lycka till hoppas allt går bra!

[vretenskaniner]
1

Lycka till! Håller tummarna för henne!

Tarja
0

Ring till strömsholm! :)

[BellaO]
0

Tack alla:)

#9 ringde dit, octh5 de sa attjag borde ringa bagarmossen;) Men hjälpte mig lite.

Men när jag ringt några gånger till till bagarmossen, tillslut svarade de. Hon sa typ:pj, det lät ju inte så bra. Hon frågade om jag hade försäkring, vilket jag inte har tyvärr, så hon sa att det är väldigt dyrt med natt-akuten… Och mina föräldrar är inte ens hemma, de är typ mitt ute i skärgården och paddlar. Så hon tyckte hon skulle få veterinärkoll snart, kanske inte exakt nu, men inom de närmaste dagarna eller så. Så när mina föräldrar kommer hem så ska vi till veterinär.

Hannas föräldrar är så snälla, så allt är fixat så jag kan kolla till henne typ 24/7:)

Hon äter fortfarande och är helt okej pigg, så jag kan nog vänta tills imorron.

Emelie
0

#10 Ja du kan nog vänta. Hoppas verkligen hon klarar sig! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Vihed97
0

Oj då. Hoppas att det ordnar sig och håller tummarna för den lilla tösen!

Ljusta
1

Det du bör göra innan du åker till veterinären är att torka bort allt snor runt nosen med koksaltlösning några gånger varje dag, även i ögonen om de också är lite "skräpiga". Annars trivs bakterierna och växer (om det skulle vara bakterier). Ge lite extra vitaminer till henne också, och se till att hon inte sitter i drag osv. Ta bort allt som dammar, ex spån, dammigt hö. Städa ofta så hon inte sitter i ammoniakdoft.

Hoppas allt går ba med henne!

Ljustadalens kaningård

[BellaO]
0

#11 ja, det hoppas jag också;) Tack:)

#12 tack:)

#13 okej, tack för tipsen! Dock vet jag inte om mitt hö är dammigt, men även om de är det så har jag ingen möjlighet att fixa på något annat ställe än de jag redan köper ifrån… Man kan tydligen spruta lite vatten på det, efter det jag hört, men är lite rädd at det möglar, det är ju ganska varmt just nu.

Men hon känns faktiskt lite bättre nu idag; lite mindre nysningar, lite mindre gult smor/var. Ska såklart ändå åka till vetten.

gronsak
0

#13 förlåt om jag lånar tråden lite- men vad är "extra vitaminer" innebär det extra frukt? Eller finns det någon tablett? eller så…

Ljusta
0

#15 Det finns vitaminer som kan blandas i vattnet, men det borde gå lika bra att ge grönsaker o dyl, bara man tänker på vad man ger. Man behöver inte ge extra vitaminer till en frisk kanin, men sjuka kan behöva det (sa min veterinär).

Ljustadalens kaningård

gronsak
0

#16 men alltså, känns inte så bra om man köper från djuraffären vitaminer, man ve inte exakt vad det innehåller? Men frukt och så, hur vet man vilka vitaminer de behöver? Alla slags eller?

MajaL
0

Äter hon? Eller sitter hon bara i en hörna?

Spraya hennes nos med Renässans nässpray, neutral.

Är det bara lite ljusgult eller en massa kladd upp över nosen?

Bild?

Vilken ras? är hon?

Ge henne extra tillskott av vitamin B. Det är den vitamin som kan vara bra att ge ev. sjuka kaniner. Resten är inte till så stor nytta.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

gronsak
0

#13 en grej till jag glömde, vad är koksaltlösning, alltså är det typ vatten blandat med salt?

gronsak
0

juste, kosalt saken? hur var det med saltet?

MajaL
0

#20 I mina öron låter det inte farligt. Kan vara något i luften hon fått i nosen så hon blivit irriterad.

jag nässprayen finns på apotek. Den är för människor egentligen men är utmärkt att använda till kaniner.

Vad är hon för ras?

#19 Renässans nässpray är bättre än koksalt skulle jag säga. Skulle använt det istället.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[BellaO]
0

#21 jag har inte svarat?;)

men hon är vädurskorsning (mamma vädurskorsning pappa dvv).

gronsak
0

gud vad pinsamtSkäms Skrev i samma tråd, tänkte mig inte för, och min hona har samma grej, så vill veta lite. FörlåtSkäms 

(suddade ut det jag skrev)

MajaL
0

#23 Ja jag tänkte väl det, men det gör inget. ;)

Men du hade inte behövt sudda ut det. =)

Rexarna kan nysa ibland av hö/malm om man nyligen mockat och ströat med nytt strö.

Det var därför jag undrade.

320 Skippa koksaltet och kör med nässprayet istället. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Ljusta
0

#21 Renässans nässpray är en saltlösning, så tror det fungerar lika bra Flört Man ska bara använda för att skölja bort bakterier som kan frodas i nosen, och då skulle jag använda koksaltlösning som är så gott som gratis :) Skulle inte använda för den avsvällande effekten på djur om inte vet rekommenderat det, men det är jag det :)

Ljustadalens kaningård

[BellaO]
0

#18 hon är fortfarnade pigg och äter på bra, vilar dock lite mer än vanligt. Igår var det lite var-kladdigt, men blivit mer gult på nosen och om man känner lite blött vid nosen.

Nässprayen, gör man som på människor eller kör man på bomullstuss och tvättar?:)

gronsak
0

jo, nu har jag redan snot tråden lite så jag undrar var man kan hita b-vitamin? Man vill ju inte ge jättemycket broccoli…

MajaL
0

#26 Vet, men det är lättare att komma åt. =)

Som med människor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se