Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1094 ggr
Timotejj
0

Okunnig djuraffär?

Var ute hos min syrra som har fått två kaniner av oss, kollade till dom och berättade att nu när de bor ute på gräs behöver de ingen torrfoder bara hö och vatten för de började bli lite tjocka :3.

Då svarade hon häpet: "Jaha det visste jag inte. Men (hennes barns kompis mamma) berättade att när de var i djuraffären sa dem som jobbade där att pellets är inte alls bra att ge kaninen öht, gnagarblandning är det bästa för kaninen och helst skulle de inte ge extra sötsaker såsom morötter ext. alls"

Jag tyckte det lät lite konstigt. Visst man ska ju inte alltid ge kaninerna sötsaker, men en morot då och då är ju inget man helst inte ska göra? Och gnagarblandning är ju inte alls bättre än pellets, och pellets är ju visst bra att ge kaninen?

Zvintos
0

Jodå, grönsaker bör man ge lite då och då.
Gnagarblandning är inte bra för kaniner, det innehåller helt fel saker.
Pellets är bra att ge, om kaninen inte klarar att hålla hullet med grönsaker och hö.
Alla mina får lite pellets varje dag.

Timotejj
0

#1 A precis, men de borde djuraffären hålla koll på och inte lura i sina köpare med gnagarblandning :/

Zvintos
0

#2: Tyvärr är det ganska vanligt med sådana djuraffärer.
Många (dock inte alla) har tyvärr alldeles för dålig kunskap gällande de olika djurslagen och rekommenderar att man köper det de säljer.
Allt för att tjäna så mycket som möjligt..

Linus-the-bunny
0

Morot är väl ingen sötsak? Morötter  och grönsaker är bra för kaniner

När jag hör sötsaker så tänker jag kanindrops och sånt inte grönsaker

Och pellets är bättre än fullkost som finns i djuräffären…

LitenPyssling
0

Pelletsen Carrier/stampe samt Marsvin & Kanin kan jag verkligen rekomendera. Speciellt Carrier.
Innehåller andast det nödvändigaste och inga onyttigeheter.

Jag brukar köra med detta när det kommer till gnagarblandning samt dålig mat för katter/hundar:
Tänk dig själv att köpa en påse godis och äta till frukost/lunch/middag.
Det är exakt samma sak som de här skitsakerna som djuraffärer/livsmedelsaffärer har för marsvin/hamstrar/Kaniner/Hundar/katter.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Timotejj
0

#3 a de är sant.. 

#4 Nopp^^ Men det var så de sa "sötsaker såsom morötter". Nej jag tänker också på godis, med de skulle de nog inte säga med tanke på att de säljer sånt :) a verkligen, men de tänker inte på kaninens bästa verkar det som :(

Timotejj
0

#5 så sant! Har både Marsvin och Kanin till en kanin och sen stampe till resten :)

Linus-the-bunny
0

#6 nää när jag var yngre köpte vi undulater från en djuräffär och då fick vi med massa torrfoder (ej den som man ger i vanligafall) och sötsaker och en massa så det blev 660 kr

Timotejj
0

#8 hu :( Men när man inget kan så kan man bli lurad väldigt lätt :/

Linus-the-bunny
0

#9 aaa och så var undusen sjuk också ;/

Timotejj
0

#10 näää :(