Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4204 ggr
[aammE]
0

Madagaskar?

Jag har varit helt övertygad om att en av kaninungarna är madagaskar, men nu har jag upptäckt att den är vit i öronen och på magen. Är den madagaskar? Den har ju slöja osv.

Linnet
0

Borde ju vara nån viltfärg då, men madagaska r med viltanlag blir ju viltgul och det ser den ju inte ut som på bilderna i alla fall, kan den vara viltisabella?

[aammE]
0

#1 Nej, jag tror inte att han är viltisabella då hans syskon är isabellor och myycket ljusare än honom.

Emelie
0

Jag tror inte det är madagaskar då den ser ut mycket som vilt. Kolla på www.kaninfarg.se och jämför med bilderna där! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[aammE]
0

Kan den vara en jättedåligt tecknad viltjapan kanske?

[sstorm]
0

Ser inte ut som vilt japan

[aammE]
0

#5 Det tycker inte jag heller, men det är en möjlig färg i den här kullen och skulle kunna vara ett svar på vad denna är för färg.

Det kanske är så att de andra inte är isabellor och att det är denna som är viltisabella?

[sstorm]
0

Jag tkr ungen ser brun aktig ut

[aammE]
0

#7 Jo det är den verkligen. Men den ser inte viltbrun ut heller, tror inte ens att det är en möjlig färg. Obestämd

Emelie
0

Hm, kan du visa bild på "isabellorna" i kullen? :)

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[aammE]
0

#9 Japp. Jag håller på att ladda upp bilderna på photobucket så det kommer alldeles strax.

[aammE]
0

Hela kullen

Mystiska, "isbella", svart (?), "isabella". (alla wienertecknade)

"Isabellan" och den mystiska

Emelie
0

Hm, ja den där ser definitivt ut som en isabella iallfall. Undrar vad den mystiske kan vara.

[sstorm]
0

Otter brun? vet inte hur de sser ut som ungar dock

Zvintos
0

Det första jag tänkte på är antingen isabella otter (alt viltisabella) eller madagaskar otter.
Vilken färg hade den som mindre?
Tänkte på om den var mer åt det blåa hållet, eller mörkare grå?

[aammE]
0

fem dagar:

Tre dagar:

Zvintos
0

Ja, den ser ju mer ut som en madagaskar även som liten.
Så jag gissar på madagaskar otter.

Linnet
0

Är inte så bra på detta med otter, men är det inte så att då måste nån av föräldrarna vara det också. Eftersom jag fött upp pappan och vet vad som finns bakom, så vet jag att det inte finns nåt otter där i alla fall.

Zvintos
0

#17: Nej, otter kan bäras dolt då det är recessivt till vilt.
En japantecknad kan även vara otter.

Så ingen av föräldrarna måste vara otter, för att det ska komma otter.
Däremot måste ju någon av dem bära på det, eller båda.
Är tex pappan bärare av otter måste mamman vara bärare av det med, eller vara enfärgad.
Och tvärtom, då otter är recessivt till vilt men dominant över enfärgat.

[aammE]
0

#18 Mamman är ljus zobel blå och pappan är vit blåögd. Vad jag vet så bär ingen av dem på otter, men mammans härstamningsbevis finns det en hel del olkarheter med (det är troligtvis ändrat i och stämmer inte då enfärgade ska ha fått viltfärgade ungar osv..).

Linnet
0

#18 Förstår inte riktigt, menar du att otter inte syns på viltfärger men att det syns på enfärgade??

#19 förlåt fick för mig att mamman var japantecknad.

[aammE]
0

#20 Ingen fara, hennes mamma är japantecknad. Skrattande

Zvintos
0

#19: Med tanke på att han är vit blåögd kan han bära på i princip allt utan att det syns, så nog kan han bära på otter. =)

#20: Ja, en viltfärgad kan aldrig vara otter eftersom det är dominant över otter.
Det finns ju tex inte viltgul otter eller viltblå otter, utan alla ottervarianter är enfärgade (med eller utan slöja), ex svart, brun, egern, madagaskar osv.

Linnet
0

#22 Ok, jag tror jag förstår, det finns ju en möjlighet att pappan bär på otter, men då ska ju antingen Freddie (ungarnas farfar) som är vit blåögd och viltgrå bakom det vita eller farmor till ungarna som är gul/svart viltjapan wienertecknad bära på det. Freddie blev ju pappa till en kull till här hos mig med 5 icke viltfärgade ungar och tre viltfärgade, men ingen otter där. Farmor Nelly har haft två till kullar här, men där var det mycket viltfärgade då pappan var viltgul, men några icke viltfärgade har det ju varit, fast ingen otter. Men det kanske visar sig senare vem som bär på det anlaget i så fall.

Eller så är det mamman till ungarna som bär på otter, finns det nåt sånt i hennes härstamning (även om det inte stämmer riktigt)

Emelie
0

Fick du fram vad den var tillslut?

[aammE]
0

#24 Ja, en madagaskar otter, en isabella otter, en isabella och en svart zobel (alla wienertecknade såklart).