Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1921 ggr
Friheten
0

bur mått i andra länder.

Nån som vet storlekar på bur till dvärg/mellanstor kanin i andra länder i europa alt. Eu standard mått. Håller på att sammanställa lite saker. :) tack

(Flyttade tråden till rätt grupp. /Medarbetare)

Friheten
0

Blev säkert fel forum sitter med mobilen.

niklin
0

Frågade en av mina tyska kontakter och enligt honom så är det TVT som är motsvarande Jordbruksverket här och deras regler ser ut såhär;

I tyskland har man följande minimikrav på burar för enstaka kaniner
(B x D x H):

* Stora raser (mer än 5,5 kg): 110cm x 80cm x 70cm,
* Mellanstora raser (mer än 3,25 kg): 85cm x 80 cm x 60 cm,
* Små raser (mer än 2,0 kg): 70cm x 75cm x 60cm,
* Dvärg raser (mindre än 2,0 kg): 65cm x 70cm x 50cm,

niklin
0

Visserligen var det europa du frågade om, men tänkte det kunde vara av intresse även att se hur man håller kaniner i USA?

I USA sitter kaninerna ofta i nätburar som är relativt små om man jämför med hur vi har det…

Här kan man se en film om vilka burstorlekar man rekommenderar där;

FILMLÄNK

[vretenskaniner]
0

#2 & 3 VAD LITET! :O

niklin
0

#4: Ja i USA är det ju ganska små burar.

De tyska är ju inte så jättestor skillnad mot vad vi har i Sverige… Till och med att de egentligen har större burar där än här…

T.ex dvärgkaniner ska ju minsta mått i sverige vara 100 x 50 x 50 och i den buren får man ju faktiskt ha två kaniner (0,25 kvadrat per kanin) och i den tyska buren är det 0,455 kvadrat men då får man bara ha en kanin i den…

Friheten
0

Saken är den att jag har kollat med flera olika djuraffärer + tillbehörsaffärer, kedjor och "vanliga" Jag har frågat efter en stor bur minst 60cm på höjden. Inne bur.. Dom flesta har visat mig en bur "den största leverantören har att erbjuda" Med mått som inte uppgår till våra lag minimimått på höjd.

När jag sedan frågar om varför dom säljer kaninburar under 50cm på höjden som inte ens är lagligt så har en del sagt..   " Jo den är laglig enl eu mått.. Då kan vi sälja den. men ska du verkligen ha en sån stor kanin som innekanin? " "men denna då? Den är 140cm" jo men den är 48cm innemått på höjden."

jag vet att det finns stora inneburar, Trixie har stora inneburar, ferplast oxå.. men dom vill inte köpa in dom pga att dom kostar för mycke. "Ingen frågar efter dom, då köper vi inte in dom"

tack för all info niklin :) jag gillar att vi i sverige har ganska stora mått ändå. många tycker att det är jobbigt med allt prat om lagliga mått hit o dit. Det är ju ändå för djurets bästa vi har dessa lagar.

Nån annan som har haft svårt att köpa en riktigt stor innebur?

Rozza
0

#5 tror du uppfattat fel vad det gäller yta för två. en dvkanin ska ju ha 0,5 kvadrat. Och vill man då ha två kaniner blir det plus 0,25 kvadrat så minsta tillåtna ytan för två kaniner är 0,75 kvadrat.

jossan84
0

Jag vet att i Finland får dvärgkaniner sitta på 0,25 kvm. Dvs. en bur som är 50x50 cm på ytan.

teddybaby
0

Jag har då inte hittat en fullt laglig bur. Min bur diffar på 2 cm på höjden. Hade jag vetat bättre när jag köpte min första kanin så hade jag köp en 120-bur hos djurbiten.com.

bellamollylovee
0

Det är riktigt dåligt att dom säljer icke-godkända burar på djuraffärer. Folk som köper sin första kanin och inte är så kaninvan litar ju till 100 % på djuraffären, och att dom får godkända och bra saker för sina kaniner. Då måste dom väl ändå kunna sälja godkända burar.

Själv byggde man buren, så man får godkända mått.

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

niklin
0

#7: Nej jag har inte uppfattat det fel. Har dubbelkollat med djurskyddsinspektör dessutom.

Minsta burstorlek för dvärgkanin är som sagt 0,5 kvm och i en sån bur får du ha max två stycken kaniner, dvs om man håller kaniner i grupp så ska de ha minst 0,25 kvm var. Men man får alltså inte ha en kaninbur som är mindre än 0,5 kvm oavsett om det ska sitta en eller två kaniner i den.

Du får även ha hona med kull i en sån bur…

Vill man ha t.ex ha 3 dvärgkaniner ihop så ska buren vara minst 50 cm x 150 cm och 50 cm hög. I t.ex en mellanstor trixiebur som är 120 x 65 cm får man ha 3 st dvärgkaniner (0,78 kvm)

Friheten
0

Utveckla gärna :)

Rozza
0

#10 fast nu tycker jag att djuraffärena har läst på hittar ingen bur på djuaffären här där jag bor som inte håller måtten om det inte är en marsvin/hamster/rått bur så men då är det ju tydligt utmärkt.

#11 Om du säger det så. Själv tycker jag att det är trångt med 50x100 burar så det skadar ju inte att räkna som jag gör.

Friheten
0

Glöm mitt #12 inlägg :P    Funkar inte helt hundra med iphone ibland :P haha.

men som jag då som har 2 dvärg kaniner i separata burar. Vill inte ha 50*50 burar utan kanske 70*70 då blir det mycket svårare att hitta. Ens få butiken att köpa in.

Elina.
0

I finland gäller följande:

Kaninens vikt

Minsta tillåtna yta (m²)

Minsta tillåtna yta/djur vid grupphållning (m²)

Kortaste sida (m)

Minsta tillåtna höjd

- 1,8 kg

0,25

0,12

0,3

0,3

1,8 - 3,0 kg

0,5

0,25

0,4

0,4

3,0 - 5,0 kg

0,7

0,35

0,5

0,5

över 5,0 kg

0,9

0,45

0,6

0,6

Rozza
0

#14 50x50 kan du ju inte ha till en kanin inte 70x70 häller.

Friheten
0

sry menade 70*70 som djup/hög :P  haha  inget annat  haha :P

Hur lång den är 120-140 inget annat

Friheten
0

#15 tack! asså dom har 4 lagliga mått där..  det är väl bra

Kristall
0

#8: det gäller för kaniner under 1.8 kg. Kaniner som väger mellan 1.8-3 kg ska ha 0,5 kvm. Och det är nog inte många som har kaninerna i 50x50-burar här, förutom kanske massuppfödare eller nåt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

teddykaniner
0

#19: säger samma sak..:)

Med vänlig hälsning,
Jenny