Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1031 ggr
Lybingen
0

Problem!

Har ett stort problem, och var medlem här för några år sedan och behöver hjälp. Fick mitt LIVS chock imorse. Mina kaniner ska enligt det djuraffären sa vara 3,5 månader gamla vardera, och dom kommer från två olika djuraffärer, och hanen skulle kastreras om nån vecka bara. men nu imorse hittade jag, helt och hållet ovetandes 4 ungar i buren!

Och päls och allting hade dessa och en av dom har öppnat ögonen. Jag hittade dom genom att jag såg att det var något utanför huset i buren trodde var en råtta men det var en unge! Så vad ska jag göra? Jag kan absolut inte behålla dom så hur gör man om ingen vill ta emot/ ska försöka skänka bort men annars återstår tyvärr bara avlivning:(

Men paniken kvarstår! Och en konstig sak är att mamman har s.k. madagaskarteckning som jag tror det heter, men inget svart i, och pappan är helvit med blå ögon. Men ungarna är kolsvarta! en är grå. Hur kommer det sig?

Men som sagt så behöver jag tips? på vad jag ska göra! Kan INGET om detta

Kan tillägga att det är min mammas kaniner också,

Kristall
0

Du skulle ha läst på mer.. kaniner kan bli könsmogna så tidigt som vid 2-3 månaders ålder om man har otur. Därför ska man aldrig låta två okastrerade kaniner av olika kön träffas, än mindre bo ihop, efter leveransåldern. Tyvärr kan honan ha blivit dräktig igen om du inte särade på dem innan hon födde ungarna. Håll kaninerna åtskilda tills 6-8 veckor efter att hanen kastrerats.

Har ungarna päls och har öppnat ögonen är de troligtvis mellan 1-2 veckor gamla. De brukar öppna ögonen vid ca 10 dagar. Angående färgerna så beror det helt på vad honan och hanen bär på för färger, dvs det är helt normalt att det föds ungar med helt andra färger än föräldrarnas.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Inaarah
0

Du har fått ett väldigt bra svar av #1.
Sära direkt på kaninerna och läs på mera om Avel, uppfödning och allmän kaninskötsel. Då kan du/ni komma fram till ett beslut om hur göra med ungarna.

Lybingen
0

Jo precis, vi har oss själva att skylla helt och hållet men nu är dom där, kaninerna är särade på varandra och hanen ska kastreras så det är bara att vänta och se. Hoppas på det bästa. Och jag var påläst för en hel del år sedan och det sitter i och jag vet att de blir könsmogna runt tre månader, i värsta fall två, men för en månad sen dog våran älskling som då var exakt 12 veckor efter han kastrerats, precis efter våran äldsta kanin som fick svårt att andas bortgång, och denna hanen har min mamma och alla fäst oss vid så vi ville vänta tills han blev äldre för att inte riskera nåt.. (eller ja, mamma tror att den förra dog för att han var för liten och svag efter kastrationen)

Inaarah
0

#3 Frågan är då varför ni satte ihop kaninerna om ni visste när de blir könsmogna? Som #1 skrev kan ju honan gå med ytterligare en kull.

Men det är bra att ni insett att det är ert "fel" eller hur jag ska uttrycka mig. Försök läsa på ytterligare om ungar osv så kanske ni kan finna hem åt dessa ungar! :)

Lybingen
0

#4 Svaret på den frågan är att vi bara har en bur.. och ingen har bettet sig på ett s.k. könsmoget sett eller hur man ska säga det..

och fattar inte det med ''ert fel'' ^^ asså vems fel skulle det annars vara? skulle jag bli arg på kaninen eller haha

men jag måste säga att jag hatar att sära på hanen och honan för hanen ser så ensam ut och honan också.. Så var nog lite därför vi inte särade på dom för när dom kom var dom 7, och 5 veckor vardera.

Och jag vet att de ska vara minst 8 innan de säras från mamman, men det är ju djuraffärens fel

men smälte för dom små sötingarna som inte låg en cm från varandra i dagar efter de sattes ihop gjorde man ju också .. och då var det ju ingen risk att de skulle para sig

Inaarah
0

#5 Nej okej.
Formulerade mig nog lite konstigt. Alltså, det är ofta folk som skyller ifrån sig, eller inte vill inse att man själv kunnat påverka det som hänt. Det var det jag menade med "ert fel", jag borde nog skrivit i stil med "att ni insett att ni kunnat påverka detta" eller dylikt.
Men det var bara i positiv benämning!

Fridaaaa
0

#5 5 veckor är för tidigt för en unge att skiljas från sin mamma! Och nästan 7 veckor med! Och även om dem ser ensamma ut är det bättre att dem är det än att honan, som nu, fick ungar på tok förtidigt!

Nej tycker att det var lite ansvarslöst av er att inte sära på dem tidigare när ni vet om när kaniner kan bli könsmogna, kaniner behöver inte vara 2 :) Sitter dem bredvid varandra gör det inget…

Och skyll inte på djuraffären! Visste ni nu om att kaninungarna var så unga skulle ni INTE köpt dem därifrån! Utan gått till en uppfödare eller något annat ställe där dem säljer kaninungar i rätt ålder.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lybingen
0

#6 Okej jo men det är ju klart jag fattar :)

#7 Jag kunde ju inte påverka när djuraffären tog dom från mamman och så är det väl bättre att jag köper den än att den får avlivas, och ger den ett bra hem? ;) Och sen ville vi inte riskera att hanen dog för den var så liten och vi har bara en bur, trodde inte det var som hjärnforskning att ha kaniner, och det som hände hände och det var det enda jag ville ha hjälp med, vad jag gör nu. Men kf har alltid vart sånt, man får läsa mer än man frågade om :P

Fridaaaa
0

#8 Så är alla fokus :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lybingen
0

jo jag hade nästan glömt det efter alla år :P