Lite frågor
Jag kommer nu ställa några frågor som jag vill ha svar på :)
* Vilket koppel föredrar du/ni?
* Hur lång tid tar det för kaninen att bli rumsren? (har inte bråttom eller något men vill veta - satte in en hörntoa idag)
* Kaniner kan väl äta vitkål?
* Vad gör ni när ni är med era kaniner?
* Hur får ni eran kanin att förstå dig/du förstå den?
* Vad gör kaninen när den vill vara ifred och hur märker man när den vill vara ifred?
* Gör jag rätt i att bara ge hö och vatten + någon sallad ibland och pellets mer som godis?
* Hur gör man för att få kaninen att lita på dig?
* Hur märker man att kaninen inte är intresserad av hoppning?
* Är det svårt att lära kaniner att hoppa? (är intresserad av hoppning och skulle vilja börja med det om ninen tillåter det)
* Kan viltblå manteltecknad kanin vara med på utställning?
Det är vad jag kommer på just nu, låte vanliga frågor som jag vill ha svar på =)
*** Vilket koppel föredrar du/ni?
**Själv föredrar jag H-sele, eftersom min kanin rymmer från bogsele.
*** Hur lång tid tar det för kaninen att bli rumsren? (har inte bråttom eller något men vill veta - satte in en hörntoa idag)
**Min kanin lärde sig över en natt att kissa på lådan. Resten gör han ungefär hälften på lådan och hälften lite var han känner för.
Han har precis blivit könsmogen så just nu pluttar han precis överallt, menmen. ^^
* Kaniner kan väl äta vitkål?
I måttlig mängd, ja.
*** Vad gör ni när ni är med era kaniner?
**Min kanin är ingen gosis, så jag gör inte så mycket. Pratar väl mest och vaktar om han är i rasthagen.
*** Hur får ni eran kanin att förstå dig/du förstå den?
**Hehe, det går ju inte så bra, så den frågar överlåter jag till någon annan.
*** Vad gör kaninen när den vill vara ifred och hur märker man när den vill vara ifred?
**Min kanin brukar gå iväg från mig när jag kommer om han vill vara ifred.
*** Gör jag rätt i att bara ge hö och vatten + någon sallad ibland och pellets mer som godis?
**Om du menar sallad som salladsblad - Ge mer variation, helst!
Annars om du menar grönsaker, ja. Men ge också någon tuggpinne ibland, det är mycket uppskattat!
*** Hur gör man för att få kaninen att lita på dig?
**Gosa och var mycket med kaninen. Tillit tar tid att bygga upp så ha tålamod så ordnar det sig.
*** Hur märker man att kaninen inte är intresserad av hoppning?
**Den märker man om kaninen t.ex blir jätteglad. Det känner man ju av. Om kaninen är glad och tycker om det märker man ju.
*** Är det svårt att lära kaniner att hoppa? (är intresserad av hoppning och skulle vilja börja med det om ninen tillåter det)
**Det beror ju på kaninen. Vissa lär sig fort, andra inte. Men det tar ju lite tid för vissa. Men svårt, det tror jag inte om man vet hur man ska göra.
*** Kan viltblå manteltecknad kanin vara med på utställning?
**Ja, om det har stamtavla såklart.
Vänliga Hälsningar Lina
tack för svaren =) Min bebis är en riiktig gosis ^^
*** Vilket koppel föredrar du/ni?
**Om du menar sesle så tycker ajg både H- och Bogsele funkar bra, det är ju olika på olika kaniner. Av koppel föredrar jag 300cm koppel från Rabb-it.
*** Hur lång tid tar det för kaninen att bli rumsren? (har inte bråttom eller något men vill veta - satte in en hörntoa idag)
**Det är väldigt olika, det toh nästan ett år innan Pilot började gå på låda. Medans anndra kaniner lär sig över en natt.
*** Kaniner kan väl äta vitkål?
**Kan, kan dom ju alltid. Men i liten mängd, och det finns ju bättre saker att ge.
*** Vad gör ni när ni är med era kaniner?
**Gosar, tränar trick, går prommenader, hopptränar och leker med dom i hagen mm.
*** Hur får ni eran kanin att förstå dig/du förstå den?
**Svårt att förklara. Men man lär sig kaninens kroppspråk och då går det lättare att komunicera *stavning* he´he
*** Vad gör kaninen när den vill vara ifred och hur märker man när den vill vara ifred?
**Då låter jag kaninen vara ifref. Om kaninen viker undan så märker man ju ganska lätt att den vill vara ifred.
*** Gör jag rätt i att bara ge hö och vatten + någon sallad ibland och pellets mer som godis?
**Ser inget fel i det, jag gör ungefär på samma sätt och det funkar super. Sallad ska inte ges i för stor mängd, finns annat man kan ge.
*** Hur gör man för att få kaninen att lita på dig?
**Svårt att säga, men det tar ju alltid sin lilla tid. Det är olika för olika kaniner, men mycket gos och ha tålamod.
*** Hur märker man att kaninen inte är intresserad av hoppning?
**Om den viker undan mycket så är det ju ganska uppenbart. Men ha tålamod för det kaninen kan bli mer intresserad när den lär sig hur Kaninhoppning går till.
*** Är det svårt att lära kaniner att hoppa? (är intresserad av hoppning och skulle vilja börja med det om ninen tillåter det)
**Väldigt olika. Vissa kaniner lär sig på direkten och anndra kan det ta väldigt lång tid för.
*** Kan viltblå manteltecknad kanin vara med på utställning?
**Japp