Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1417 ggr
[MinRonja]
0

Som en hund?

Hej, jag har en dvv och jag har hört att det finns många kaniner som skuttar efter en ute och inne osv, kan dvv också det? Och om de kan det, hur gör man?

(visste inte vilken grupp jag skulle välja så valde den här.)

Workingdog
0

Såklart dvv också kan det. När jag var liten hade vi en Dvv som var som en hund och följde efter oss hela tiden, sen har jag ingen aning om hur dom gjorde då jag bara var kanske 1-2 år när hon fanns. Men om dom blir tillräkligt tama och litar på dig osv så går det nog. Mina kaniner hoppar upp mot gallret i buren så fort man går förbi, och ena har vi bara haft i 3 veckor och när vi fick henne så var hon ganska skygg och gömde sig osv.. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

hjartelyckanskaniner
0

Min lilla Sven är precis som en hund:) kallar man på honom så kommer han. Han är en dvv:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Zvintos
0

Oja, nog kan dvv bli så alltid.
Hade min Zvinto som var så, gick att ha honom lös på tomten.
Samma med Pelle, han gick också lös på tomten och höll sig i närheten. ^^
Ropade man på honom kom han skuttandes. =)

[ninnakm]
0

Dvv brukar ju oftast bli sånna:) Vi hade en förut som va som en hund, sprang runt tillsammans med vår hund och efter oss, det va kul:P

Inaarah
0

Tja, här kommer jag utstickandes. Min lilla lejonhuvade är precis sådan! :)

hjartelyckanskaniner
0

Det är ju inte enbart dvv som blir det;) många teddysar är ju helt underbara!

Mvh Emma

[MinRonja]
0

okej så jag ska försöka få min nin att bli så trygg som jag kan och få henne att lita på mig så ska det gå :)

jahadu
0

alla kaniner kan bli så oavsett ras

[MinRonja]
0

men hur leker man med en kanin?

Tarja
0

I princip alla mina teddysar är som små hundar. Kommer på kommando osv. =)

jahadu
0

#9 leker? =P du kan ju inte precis kasta boll med en kanin som med en hund. när man säger att kaninen är som en hund brukar man mena att den är lika tillgiven. en kanin är en kanin, en hund är en hund. man kan få en liten hamster att komma när man kallar eller springa efter en. själlv har jag en råtta som betér sig som en blandning mellan hund och människa. allt har med kemin och relationen mellan djuret och människan att göra.

[MinRonja]
0

#11 HAHA!! jag menade inte så xD Hur busar/leker man med en kanin för att ha kul med varandra? :) (kanske förstör tråden av att jag skriver så men jag vill få bättre kontakt genom att busa med henne vilkett kanske leder till att hon blir som en hund till slut)

[MinRonja]
0

#11 HAHA!! jag menade inte så xD Hur busar/leker man med en kanin för att ha kul med varandra? :) (kanske förstör tråden av att jag skriver så men jag vill få bättre kontakt genom att busa med henne vilkett kanske leder till att hon blir som en hund till slut)

hjartelyckanskaniner
0

Sven brukar gilla att man småjagar honom i rasthagen eller "förstör frisyren" och att man lurar honom med godis. Tex man håller en godis vid munnen men sen tar man bort den oxå kommer han till en för att få den och sen går man bort oxå springer han efter.

Sen kan man gömma godis oxå. Man får ju "aktivera" hjärnan oxå lite som med hundar:) fast kaniner kan ju inte använda det godisspelet som finns för hundar.

Sedan kan man lära de trick. Mina kan hoppa på bakbenen, snurra runt, vända på kommando. Friggan kunde tom High five:)

Mvh Emma

[MinRonja]
0

#14 oj !! vad coolt med high five! :D

hjartelyckanskaniner
0

hon var speciell:) sa man "Gå hem" så hoppade hon in i buren. Saknar min lilla prinsessa.

Mvh Emma

[MinRonja]
0

#16 häftigt ^^

Det förstår jag det!! :)

hjartelyckanskaniner
0

#17 blir man bra vän så kan man lära de nästan allt utom att skälla, eller säga något över huvudtaget:P

"Gå och lägg dig" kan de oxå:) mycket beröm, inte allt för mycket godis och tålamod kommer man långt med. Man behöver inte en klickers för att lära de trick ordet bra går lika bra att säga. Det är det som mina lärt sig sina trick på:)

Mvh Emma

[MinRonja]
0

#18, hon är ju i perfekt ålder också, 2 månader. Hoppade du eller något sånt med din kanin som du berättar om?:)

[Chamisia]
0

Oh, det är som min Linus som jag hade när jag var yngre. En riktigt lurvtott. En hermelin fuchs (tror jag det heter, haha). Grå och söt.

Honom kunde jag ha lös och han följde mig som en hund. :)
Om jag sprang över hinder, så följde han efter. Helt underbar!

Älskade Linus…

Tyvärr blev vi tvugna att avliva honom pga hjärnhinneinflammation. Det var bland det värsta jag varit med om. Fy. :(

[MinRonja]
0

#20 okej :/ hur gjorde du så att han följde efter dig? Min kanin tycker att allt annat än just jag är roligt att undersöka om jag inte råkar ha godis i handen, då är man väldrig poppis.

[Chamisia]
0

Jag gjorde faktiskt ingenting. Det bara .. blev så. :) Umgicks med honom ofta bara, och tillslut så märkte jag bara att han följde mig med hela tiden, haha.

Det beror nog mycket på individen med. Några av kaninerna jag har nu skulle strunta fullständigt i att följa efter mig. Precis ALLT annat är intressantare än matte, oftast iaf. Om det inte vankas mat. ;)

Men min gotlandskanin är underbar. Honom har jag t o m klickertränat. :D Han kan snurra åt båda hållen, puss, stå på två ben, gå på två ben och nääästan slalom mellan benen! :D

Så jag tror att det löser sig bara du umgås mycket med din kanin, så att ni får ett "starkt band" liksom. :) Lycka till!

teddybaby
0

Det handlar om att umgås med den mycket! Prata med den när den är ute ur bren osv. Sen måste man upprätthålla det också, så fort man har mindre tid med denne så kan han eller hon sluta upp med det och då får man börja om :)

Jennymaria
0

Är intresserad av en sak, på tal om hundbeteende och sånt - åt mig har det sagts att om man en gång vinner en hunds förtroende, har man kvar det "för alltid", och att man med en katt tvärtom flera gånger måste förtjäna förtroende (vilket jag har märkt helt tydligt här hemma). Är det så att kaniner är mer som katter i fråga om att lita på en människa, eller?

Fridaaaa
0

Tror att alla raser kan det :) Bara man vill och kaninen vill :D Individuellt :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vihed97
0

Haha, jadå.

Min äldsta hane här hemma, 2 år. Han följer mig ibland. :P  Varje gång han är lös på trädgården, så om han kommer typ 2 meter framför mig eller något, eller långt ifrån mig så stannar han :P det ska högst vara 1 meter mellan mig och han, annars stannar han och väntar på mig! xD

hjartelyckanskaniner
0

Sven hoppar jag med, men han är inte så smidig:P hans mage är några centimeter från hinderna så ibland river han. Han hoppar oftast stillastående för gräset är ju sååå gott!

Friggan hoppade jag inte utan hon ställdes ut:)

Frigans förra ägare var mycket mån om att varje kanin skulle leva i paradiset. Någon av hennes kaniner rymde till en lekplats som

låg 50 meter bort och mannen var sjuk så han kunde inte gå utan ropade bara på kaninen så kom kaninen i 190 och hoppade in i buren. Men den kaninen var väldigt fäst vid honom och han vid henne, så de hade superroligt ihop.

Mvh Emma

Lady-X
0

Min lejonhuvade dvärgvädurs hona följer oss. Hon är frigående inne och är alltid i det rum vi är. Går vi till ett annat rum skuttar hon efter :-). Vågar inte ha henne lös ute dock pga alla katter. Men hon följer med även då, rycker man lite försiktigt i selen så fattar hon att vi ska gå åt annat håll. Men att gå med henne på längre promenader än i trädgården skulle inte funka.