Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4287 ggr
gickan87
0

Plötslig död?

Våran grannes kanin, dvärgvädur ca 2 år. Låg ikväll död i sin bur.

Hon hade igår varit lite snuvig men inget som de blivit oroliga för då hon ätit och varit som vanligt.

Men nu ikväll är hon alltså död Rynkar på näsan

Jag sa åt dem att lägga henne i kylskåpet så hon kan skickas in för obduktion då jag vill veta vad hon dog av. Hon har trots allt träffat mina kaniner nästan dagligen denna sommar. Bara det inte är pasteruella Rynkar på näsan

Är sjukt orolig för att även mina två kan vara smittade nu. Och jag som har tingat en bebis med idag Gråter

Sov gott Nelly

MVH Erika :)

gickan87
0

Pratade lite mer med grannfrun nu och deras kanin har tydligen varit snuvig en längre tid utan att de har sagt något till mig. Så sjukt orolig att mina ska vara smittade också.

Varför ska detta drabba just mig? Rynkar på näsan

[aammE]
0

Ta inte ut någonting i förskott, den kan ju ha varit förkyld och fått lunginflammation av de hastiga temperaturväxlingarna. Om de ska skicka in för obduktion så lår du ju snart få veta.

Är snoret vitt eller gult så kan det vara pasteruella, är det genomskinligt så är det nog inte det. Men de MÅSTE inte vara pasteruella bara för att snoret är vitt heller, är du orolig för dina så går det ju att ta prover.

gickan87
0

#2 Ja, ska ringa vet imrogon bitti och beställa tid för provtaging.

[aammE]
0

#3 Ja, det låter bra! Jag ska nog testa mina också, inte för att de är snoriga utan för att jag är extremt nipprig när det gäller mina kaniner, haha. Oskyldig

gickan87
0

#4 Ja, man är ju rädd om de små liven.

Men visst är det så att om det visar sig vara pasteruella så går det att behandla symptomen? men de är totalt förbjudet för dem att träffa andra kaniner? Eller ja, de kan smitta den nya?

Vill inte behöva säga nej till bebisen jag tingat idag ju Gråter

[aammE]
0

#5 Ja, det går att behandla symptomen men inte ta bort smittan.

gickan87
0

#6 ååå och jag som äntligen fick köpa kaninen jag drömt om Skrikandes

Hur fort får man veta provsvaret då?

[aammE]
0

#7 Tror att det är lite olika, någon vecka kanske?

gickan87
0

Frågade grannen nu om Nellys snorfärg "ja, det var väl typ som oss människors snor. Gul/grönt" Rynkar på näsan

Varför har de inte berättat något för mig! Vi är ju vuxna människor allihop!

Blir så arg och ledsen Rynkar på näsan

[vretenskaniner]
0

Åh, hoppas, hoppas det inte var pasteruella! :(

[BonnieL]
0

Nej men fy vad tråkigt! :(
*Håller tummarna*

Fralice
0

Se de inte så negativt. Bara för att din grannes kanin dött behöver inte dina kaniner vara drabbade,visst finns chansen. Kaninen kan ha dött av något annat,den lilla förskylningen behöver inte betyda något!

Så kul för dig att du ska köpa en lite unge,vad är de för någon ras/färg då du drömt om den? :)

Den kommer ju absolut inte vara smittad då den inte kommit än! :)

gickan87
0

#12 Nej, men jag är sån. Får panik bara något av mina djur gör något de inte brukar. Om de nyser ringer jag vetten dagen efter. Sån är jag.

Kaninungen jag ska köpa är en lilla tysk vädur, viltgul hona :)

Just här där jag bor finns det just inga uppfödare av rasen så är jätteglad att jag hittat en :)

gickan87
0

Uppdatering

Tänkte bara berätta att vi fick provsvaren för några veckor sedan och grannens kanin hade början till ett pasteruellavirus. Hon dog dock av lunginflammation och/eller äggstockscancer då hennes ena äggstock var full av elakartade tumörer.

Mina 2 kaniner är dock inte smittade. Ska ta ett prov igen om 2 månader för att vara på den säkra sidan enligt vet. Men han trodde inte att mina kaniner var drabbade.

Så himla skönt att mina är friska!

Zanta
0

ååå så glad för din skull att dom mår bra! :) Om du vill vara på den säkra sidan kanske du kan höra med uppfödaren om hon kan ha kvar ungen till du testat kaninerna igen?