Vet inte hur länge...
Som ni redan vet är jag mentalt funktionshindrad och autistisk och när något tragiskt likt Lukas död händer en autistisk person så är det rena mardrömmen. Det tar tid att ta sig ur det, smärtan är inte possitiv och risk för inläggning på vården finns.
Det jag vill är att komma på fötter så snart som möjligt genom att skaffa en ny kanin till den tomma buren här hemma jag bara stirrar på och fäller tårar för.
Saken är dock den att vi flyttar om två månader. min fråga är nu kan man skaffa en kanin redan nu även om man ska flytta om 2 månader? Jag tänkte ifall den kanske blir för stressad över att först komma till denna bostad och sedan en ny.
Min man vill inte ge mig en ny kanin förrän vid jul men jag vet inte hur länge jag orkar stå ut och är livrädd att psyket måste plocka in mig på tvång, been there done that, och det är ingen possitiv händelse.
Så länge du finns där kommer det gå bra. Då har ändå kaninen en fast punkt, alltså du. :)
Jag har ju bara haft Dexter i några veckor men han var så pass säker med mig att han kunde följa med en vecka ut till vår sommarstuga. Han blev inte stressad alls då jag fanns där. Och jag ska snart flytta till min mamma tvärs över Sverige men det kommer ändå finnas något som är likadant, jag kommer vara där och Muffin och Nessie med så allt blir inte helt nytt. :)
Emma
Tror som ovanstående.
Får kaninen sin bur den känner sig bekant i, och självklart dig då samt din man, så kommer ju den vara trygg för ni förändras ju inte så pga flytt.
Så, det lär nog vara okej att flytta med kaninen! :)
Ok. Problemet är ju att få min man att gå med på det samt hitta en kanin, i värsta fall blir det väll zookanin igen. 
Finns många bra uppfödare :=) var bor du? Och Vilken ras? har du tänkt dej?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Umeå. Lejon, teddy eller någon dvv varriant är jag inne på. Skrev det i "Uppfödare i närheten" tråden.
OKej :) Finns nog många där uppe tror jag, eller i närheten så att man kan ordna transport :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Måste bara säga att jag vet hur det känns.. två av mina underbara kaniner dog för nån månad sen, med veckors mellanrum bara och ingen dog en naturlig död, utan båda på djursjukhuset :( min mamma var sjukskriven i veckor och först när vi köpte nya kaniner kunde hon släppa dom förra, hon fäste sig vid dom direkt så det är en bra ide tror jag. lycka till!
jag vet vad du går igenom har själv adhd med stark ångestsymtom + förväntans ångest.klara inte mycke ibland :S
Jag brukar andas i en fyrkant när det är jobbigast.. Måtta ut en punkt med ögonen.. rör huvet i en fyrkant andas lungt o fint. Allt kommer bli bra.
lägg dig o vila, ät mat, o prata ut med dom i din närhet. gå bort från datorn ta en promenad.
Finns här eller pm om det är nått
#10 Kan faktiskt rekomendera att "andas i en fyrkant" har haft grov panikångest sedan jag var 12 år gammal (är 17år nu) och det har faktiskt lindrat attackerna lite, även om jag fortfarande behöver viss hjälp från läkemedel.
Ett tag efter så får man sörja precis hur man vill och det tar olika lång tid för alla. Och man tror att det aldrig ska försvinna och tror att det ska vara ett helvete för alltid, men det blir bättre med tiden. Försök att få tankarna åt sidan ett tag genom att läsa tex, men du fixar det! RIP Lukas, och dom som inte förstår hur det är att förlora ett sånt nära husdjur gör inte det helt enkelt. Min mamma tex, låg i sin säng och grät i 1 vecka efter vår kanin dog, sen gjorde hon inte mycket under kommande 2-3 veckor för hon älskade kaninen så otroligt mycket, och då spelar det ingen roll vem det är som går bort, kunde likaväl varit en anhörig.
Men en del förstår inte
En ny kanin kanske skulle hjälpa, kanske inte. Det gäller att du hittar rätt kanin, så kommer smärtan kanske avta. När min älskade kanin Millan gick bort så hade jag tur som hade en annan kanin att trösta mig med - det gjorde det lite lättare. :)
Som jag skrev i din förra tråd så har jag tre grabbar till salu, och jag tror inte att det skulle vara några problem att en kanin hänger med i flytten. Du verkar vara en sån otroligt bra kaninägare och jag skulle verkligen bli lycklig om någon av mina älsklingar skulle få någon bra person som dig som ägare. :) Deras mamma är också tillsalu om du är intresserad av en vuxen hona. ;)
Du skulle bara komma upp hit till Skellefteå och besöka dem, det skulle garanterat göra dig gladare - för så fort man ser dem så blir man överlycklig. Jag är ju lite partisk men finare killar med finare temprament finns nog inte enligt mig. ;)
Du får jättegärna maila eller ringa mig om du vill prata mer om dem, annars så förstår jag och önskar dig lycka till att hitta en kanin nu eller i framtiden. :) mail & telefonnummer: sofia.molle@hotmail eller 070-6580407
Nu har min man frågat mig hundra gånger ifall vi ska åka till djuraffären redan idag och köpa en ny kanin eftersom jag behöver en kanin i min närhet illa kvickt men jag är så rädd att köpa från djuraffär efter vad som hände Lukas visst han är inte den enda zookanin jag haft och detta är första gången jag har ägt en zookanin som bara utan vidare dött. Vad är oddsen till att det skulle hända igen tro så här direkt inpå?!
vet inte hur stor chans det är, men alla zookaniner tas från sin mamma när den är 4-5 veckor gammal när de borde tas ifrån vid 8 veckor. Då är magen inte så utvecklad som den skulle varit och kaninen kan bli svårt sjuk vid några års ålder. Har bara haft 1 zookanin och hon rymde.
Jag skulle ge er rådet att ringa en uppfödare nära er. Har hört många ifrån Umeå:) åk så snabbt som möjligt och kolla på en unge :)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Ja risken finns ju att man kanske får zookanin som inte mår bra. Med uppfödare minimerar man ju den risken.
Att säga att alla zookaniner tas ifrån mamman när de är fyra veckor är kanske lite överdrivet :)
#17 i stortsett är ingen av zookaninerna i rätt ålder för att säljas. Är de för gamla så är de "fula". Vet bara 1 butik som säljer vid 8 veckors ålder och uppåt.
Vid 4-5 veckors ålder är de som sötast för barn som tjatar sig till en kanin, och då vinner butiken.
Jag har själv varit den som tjatat om en unge som sitter bakom glaset i butiken. De säger att den bara blir pyttelite större. Man förstår det inte förrän det är försent.
Mvh Emma
Vet att det är så men det innefattar inte alla för det!
#19 men fler tas ifrån mamman vid ung ålder än vid rätt tid. Det är det jag menar.
Kanske inte exakt varända unge men otroligt många.
Mvh Emma