Frågor om kanin!
Hej jag har nyligen köpt en underbar liten löwen kanin på 4 månader. Jag undrar lite om råd och tips? inför vår tid tillsammans. Har aldrig haft kanin förut men är en djurvän och vill honom verkligen väl.
Jag har hört att dom inte ska vara/äta så mycket gräs i början. Hur länge gäller det?
Har ju en tvåvåningsbur och vill ha den på gräset så småningom.
Andra små tips? på vad dom kan och inte kan äta?
Vilken mat är de som är bäst?
Tack så länge :)

Jag säger redan nu. Ge aldrig citron / appelsin till din kanin . Eller över huvudtaget något som du inte vet din kanin tål.
okej, kan ge lite tips;)
Man ska inte ge för mycket "sötsaker" sen ska dom ju ha fri tillgång till hö, man ska inte ge gnagarblandningar mm pellets är bäst:D vet inte riktigt vad jag mer kan tipsa om;) lycka till i alla fall:D
Pellets och fri tillgång till hö :) Sen kan du alltid ge någon morot eller något sånt gott ibland :) Avokado har jag hört att man inte ska ge iaf :) Vet inte när de ska börja vänjas vid gräs men jag tycker att 4 månader är en ålder att börja med :) Ge lite maskrosblad någon dag innan du flyttar ut honom! lycka till^^
Det är mycket du bör veta som ny kaninägare så jag tipsar dig att läsa på ordentligt. Kan däremot ge dig lite tips? angående mat här, och skicka ett PM om du undrar över mer eller andra skötselråd.
Kaninen ska ha fri tillgång till hö och friskt vatten. De pellets du ska ge är rena pellets, inga former av gnagarblandningar eller dylikt. Bra pelletssorter är b.la Stampe, Carrier, Edel m.m som finns på Granngården.
Sedan har du alldeles rätt i med för mycket gräs osv. Du kan börja vänja honom vid det lite smått, detta gäller även maskrosblad, groblad etc.
Sedan kan grönsaker vara bra, exempelvis morötter, broccoli, rucola, persilja, gurka, äpple m.m men allting kräver en invänjning och den ska ske successivt. För mycket av exempelvis broccoli etc är inte bra. Sockerrika frukter osv ska inte ges i för stora mängder.
Saker du kan plocka ute är blåbärsris, fruktgrenar (finns en artikel om detta här på sajten), groblad, maskrosblad, hallon- jordgubbsblad och så vidare.
Någon du itne bör ge är citrusfrukter, rabarberblad m.m.
Detta var lite av en kanins kosthållning.
Jag har en del skötselråd som jag brukar skicka med mina köpare.
PM:a om du vill att jag ska skicka dom. =)
Oj, tack så mycket allihopa för era svar :)
Han har varit ute lite i koppel och små ätit lite av gräs och maskrosblad och även lite klöver. Men låter de vänta någon/några vecka(or) innan buren flyttas ut till gräset. Tänker ju ändå ha stäng på nätterna.
Gurka fick han idag och smaskade i sig efter en stund.. En liten skiva bara.
Köpte någon matblandning på Djurkompaniet där de är små bollar så dom inte kan välja ut det godaste, Vitakraft eller något sånt hette märket,
Sen får han färskt vatten varje dag med lite vitaminer i.
Jag fick tips? om Toa-lätt (eller vad det heter) så det har jag i buren och i hans krypin har jag även en massa hö.
Idag fick han även ett hus som jag lagt in lite hö i. Men de står på nedre botten. För idag har han "upptäckt" rampen och springer upp och ner mest hela tiden.. :)
Tack igen.. :)
(Försökt lägga upp bild men de vill sig inte riktigt.. vet ej varför. Tänkte visat lilla Hampus för er. Men de kanske fungerar senare)
#7 Om det inte fungerade lägga upp bild så kan det vara för att bilden är för stor. Testa förminska den i paint tex… brukar funka för mig :)
Matblandningen du köpt är inte bra alls för kaniner, ta bort det på en gång och köp ren pellets.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har du en granngården butik i närheten? Där har dom bra pellets. Carrier. Lottie. Stampe är några bra märken. Men framför allt bra hö.
Lite nyfiken på din bur annars :) vet att det kan vara svårt att få tag på bra godkända uteburar enl. Lag. På jordbruksverket.se står allt du behöver veta om bur mått osv. Tveka inte att skicka ett pm till mig om du undrar nått.
Grattis till kaninen :)
Jaha.. trist att man inte kan lita på det som dom säger till en i djuraffären. Man tycker ju ändå att dom ska kunna ge de bästa fodret.
Denna bur har jag. Vet dock inte om de är den mindre eller större buren (som de står att dom har där). Men den är väl helt okej ?
Lite orolig över maten. Kommer inte åt att köpa något på granngården förens tidigast måndag..Jobbar dumma tider i helgen och de övriga i familjen kan inte heller komma iväg.
Vilken sötnos :)
Måste tyvärr säga att buren inte är enl lag. Söker du på Trixie burar här på forumet så ser du varför.
Minsta höjd på buren ska vara 50cm innemått Dessa burar är 97cm yttremått, bodelen år tyvärr för liten.
har du möjlighet att returnera den gör det. vet inte varför dom får säjlas men många gömmer sig bakom.. "Jorbruksverket rekommenderar minst 100cm till kaniner." Att få tag på en utebur enl lag är snudd på omöjligt hittar man en kostar den massor. Mycket mer än om man bygger en egen. alt köper på blocket.
Har du fler frågor ang mått tar vi det på PM. Vet att folk kommer att gå bananas ang buren, men alla vet inte allt o man litar på djuraffärer tyvärr. :( Inge kul att köpa en bur för tusenlappen + mer för att sen få reda på att den inte är laglig.
Mvh
Ni som kommer klaga på buren kan strunta i att göra det. Har redan en person som berättat att den inte riktigt håller de mått den ska så jag behöver inte fler som säger det.
Så jag behöver inga påhopp som jag vet på andra trådar att vissa kan göra.
Man är inte mer än människa och somsagt så är de sjukt att man inte kan lita på ställen som man köper burarna ifrån där man till och med frågar dom om just burarna och dom säger att dom är enligt mått.
Men tack för alla svar trots allt..
Oki åter till ordningen:) har du fler bilder på kaninen :) du är iallafall välkommen in hit på kanin ifokus
Friheten
Tack så mycket.. Jag har lite bilder men inte så många än. Vart mer fokus på annat när vi varit ute. Men ska fixa lite bilder efter helgen tänkte jag :)
Mätte förövrigt buren nyss. Alla mått är enligt lag förutom att de är några cm på höjden som fattas.. 3-4 cm . Men då har han ju ändå en tvåvåningsbur och buren nere är lite högre..
Så tills jag hittar något annat så får han bo i denna tror jag. Hoppa på mig bäst ni vill men då ska ni nog ge er ut i Sverige för fler än jag har dessa burar…
Vi struntar i buren nu tycker jag :)
Det tycker jag med :)
Kom på en sak. När du nu eventuelt byter pellets. Gör det långsamt då kaniners magar är lite känsliga. Samma gäller nog att vänja med färskt gräs o annat gott naturen har att erbjuda.
Grattis till kaninen :D
Okej, de ska jag göra.. Men tänkte på en sak. Hur fort vänjer sig pälsen med att vara ute? Nätterna kommer ju kunna bli kallare nu när vi kommer in i augusti..
åå vilken söt kanin!:D
söt kanin :)
du kan testa selträna honom (om han inte redan är det) och sen kan du hoppträna honom. om du är intresserad av kanin hoppning.
jag rekomenderar Stampe som är en pellets sort som du kan köpa på Granngården :)
lycka till
När kan man börja selträna?
Han är supersöt :) Och världens gosigaste redan.. han myser och njuter när man har han i knät eller famnen :)
Han är helt lugn i sele.. Har testat lite nu :) Han hoppar nöjt omkring i selet :)
Hoppträna tänker jag också göra.. Har köpt lite hinder redan.. Men täntke han ska få vänja sig lite först..
Grattis till kaninen,underbar liten ulltuss…så mycket mer päls på kroppen än min lejonkanin…jättesöt…
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Hehe tack :)
Ja päls har han så de räcker och blir över. Dubbla storleken mot för vad han egentligen är :) Och så mjuuk :)
Kom ihåg att långhåriga kaniner oftas är i behov av regelbunden pälsvård för att förhindra tovor. Jag kan dock inte avgöra om din kanin behöver det. Lycka till med lilla Hampus!
#29 Jag har en karda, en småtandad kam och en "superdupermjuk borste" (gethår?)
#29 Det finns ju en bra artickel om det på lejonkanin i fokus:)
Försöker få igång en bra "hjälpa till tråd" här :P Då kan man inte länka in till andra forum :P haha.. men du har rätt det finns där. ;) Även om dom flesta finns där oxå så är det kul att hålla igång trådarna här på kif oxå :)
Lite trist att se trådar dö ut pga inaktivitet :)
Jag har en borste/karda som är mjuk men ändå ordentlig och borstar han minst en gång om dagen.. Han har mycket päls och då blir de lätt tovor samt att de fastnar en del i hans päls :)